…konsumentów wpływają jednak nie tylko panujące trendy, ale także publikacje medialne. Jaki obraz branży e-papierosów i e-liquidów kształtują media?
Zobacz również
Z badania agencji informacyjnej PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, przeprowadzonego na zlecenie firmy LIPRO e-Liquid Production, wynika, że na temat branży e-papierosowej w 2016 r. odnotowano łącznie 4 976 publikacji. Najwięcej z nich ukazało się w Internecie (72 proc.), następnie w prasie (15 proc.), radiu (9 proc.) i telewizji (4 proc.), w zdecydowanej większości w mediach o zasięgu ogólnopolskim (64%). Wielkość publikowanych materiałów rozłożyła się niemal równomiernie między artykuły (30%), notki (38%) i wzmianki (32%). Potencjalny kontakt z publikacjami dotyczącymi e-papierosów wyniósł ponad 3,163 mld.
Przełom w branży
Prawie połowa materiałów (2 261) dotyczyła regulacji prawnych, co stanowiło najpopularniejszy temat w mediach. W dalszej kolejności dziennikarze najchętniej pisali o wpływie e-papierosów na zdrowie, podatkach, badaniach i statystykach branżowych oraz nowych produktach i ofertach. Wyjątkowo duże zainteresowanie nowymi regulacjami prawnymi wynikało z mnogości zmian w tym segmencie rynku, które zrewolucjonizowały funkcjonowanie branży elektronicznych papierosów i e-liquidów.
– Rok 2016 r. był dla naszej branży wyjątkowo dynamiczny. W sierpniu 2016 r. została podpisana nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, której przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce we wrześniu zeszłego roku. Producenci i importerzy musieli rozpocząć przystosowanie swoich produktów do nowych wymogów, zmieniły się także zasady użytkowania e-papierosów i e-liquidów, ich sprzedaży i dostępności – tłumaczy Justyna Lipowicz, prezes LIPRO e-Liquid Production.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Media zrównywały e-papierosy z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi oraz informowały, że ich używanie jest uciążliwe dla otoczenia bez pisania o redukcji szkodliwości. W rezultacie zdecydowana większość przekazu odnosiła się do branży w sposób negatywny (88 proc.).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
E-papierosy oczami mediów
W skali roku biorąc pod uwagę wszystkie publikacje – pozytywnie do branży e-papierosów odnosiło się 10 proc. całości przekazu. 32 proc. miało wydźwięk neutralny. Pozostałe 58 proc. materiałów na temat elektronicznych papierosów prezentowało wiadomości w negatywnym świetle. – Co warto zauważyć, negatywne publikacje były częściej powielane przez media niż te o innych wydźwiękach. Przykładowo, awarie i wady e-papierosów nie zdarzały się często, jednak nagłaśniano te przypadki zdecydowanie negatywnie – mówi Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych w PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
W większości pozytywny obraz branży w oczach odbiorców kształtowały artykuły o nowych produktach. Można zauważyć, że również opinie użytkowników na temat e-papierosów oraz nowe technologie wdrażane w branży są odbierane korzystnie. Z badania wynika, że najprzychylniejsze temu segmentowi produktów media to media specjalistyczne, które najczęściej publikowały materiały z wydźwiękiem pozytywnym (20 proc.).
Eksperci potrzebni od zaraz
Tylko w ok. 14 proc. materiałów medialnych (1 011 publikacji) mieliśmy do czynienia z wypowiedzią eksperta, m.in. specjalistów z zakresu medycyny, ekonomii, przedstawicieli rządu oraz firm. Najczęściej wypowiadali się w nich przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Finansów. Jeszcze mniejszą część stanowiły opinie producentów e-liquidów i e-papierosów. Przykładowo w kontekście regulacji prawnych odnotowano tylko 23 publikacje z udziałem ekspertów pochodzących z firm.
– Chcielibyśmy, żeby w mediach pojawiało się więcej rzetelnych informacji na temat branży e-papierosowej. Z jednej strony wymaga to większej aktywności przedstawicieli nauki i biznesu w prasie, telewizji i radiu oraz gotowości do udzielenia rzetelnych i merytorycznych komentarzy. Z drugiej, potrzeba impulsu i chęci sięgania po opinie ekspertów ze strony redakcji – mówi Justyna Lipowicz z LIPRO e-Liquid Production.
Raport medialny został zaprezentowany przez firmę LIPRO e-Liquid Production w czerwcu br. podczas międzynarodowej konferencji Światowego Forum Nikotynowego (Global Forum on Nicotine), mającego miejsce w Hotelu Marriott w Warszawie. Przybyło na nią prawie 400 specjalistów i ekspertów z całego świata.
Badanie dotyczy obecności medialnej branży e-papierosów w roku 2016 w Polsce. Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1 100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Zgromadzony materiał przeanalizowano, że pomocą technik służących badaniu efektywności działań PR. W tym celu użyto wskaźników: wielkości, dotarcia przekazu do odbiorcy, indeksu wydźwięku wizerunkowego oraz analizy SWOT.