Branża handlowa wciąż przoduje w reklamie. Wydatki reklamowe w maju [raport]

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w maju 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej.
O autorze
2 min czytania 2018-06-18

źródło grafik i raportu: Instytut Monitorowania Mediów

Nadal na czele zestawienia znajduje się branża handlowa, w której utrzymuje się wysoki budżet przeznaczany na reklamy w mediach tradycyjnych.

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych nadal największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa, której wydatki w maju wyniosły 39 proc. wydatków spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Na drugim miejscu znajduje się farmacja (28 proc.), na kolejnych – z bardzo zbliżonymi wynikami (po 11 proc.) – finanse, telekomunikacja i motoryzacja.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wydatki reklamowe w podziale na media

Nadal największe wydatki w przeanalizowanych branżach pochłaniane są przez reklamy telewizyjne – w przypadku finansów i telekomunikacji to ponad 80 proc. budżetów. Poza tym w branży handlowej reklamodawcy chętnie korzystają z promocji w radio (45 proc. wydatków).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na wykresie prezentującym marki o największych wydatkach reklamowych w branży handlowej wyraźnie widać przewagę Lidla, który w maju zainwestował w promocję ponad 60 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Euro RTV AGD, Kaufland oraz Media Markt.

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów – oprócz stale obecnych na wysokich miejscach dyskontów (27 proc.) i sklepów z elektroniką (26 proc.) – pojawiły się także hipermarkety oraz sklepy meblowe.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W maju marka Molekin wygenerowała największe wydatki w branży farmaceutycznej – niemal 10 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach z mniejszymi wynikami znalazły się Steper, NeoMag, Rostil i Liporedium.

Farmacja: typy reklamowanych produktów

Na szczycie zestawienia najczęściej reklamowanych produktów z branży farmaceutycznej w maju znalazły się suplementy diety, tabletki przeciwbólowe, żele na ból mięśni i stawów oraz witaminy.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W maju na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych znalazł się SKOK, który przeznaczył 9,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje zajmują marki Credit Agricole, BGŻ BNP Paribas, Alior Bank i Provident.

 

Finanse: typy reklamowanych usług

W maju branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy kont osobistych (36 proc. wszystkich kategorii produktowych), pożyczek gotówkowych, usług finansowych i transakcji elektronicznych.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Plus nadal pozostaje liderem wśród reklamodawców w branży telekomunikacyjnej, wydając w maju ponad 25 mln zł. W pierwszej piątce znalazły się także marki Play, Orange, T-Mobile oraz Cyfrowy Polsat.

 

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży komunikacyjnej większość majowych reklam dotyczyła ofert na abonament oraz dla firm. Dalej zmonitorowaliśmy oferty na kartę i łączone (TV, Internet i telefon).

 

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie znalazły się Volkswagen (z budżetem sięgającym niemal 16 mln zł) oraz Ford, Toyota, Renault i Mercedes.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (w maju aż 82 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się samochody dostawcze, samochody sportowe oraz części samochodowe.

 

 

 

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 maja 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.