Branża odzieżowa wydała w 2014 roku ponad 187 milinów złotych (netto, po rabacie), aby nas do tych zakupów zachęcić bardziej. To wzrost o ponad 1/5 w stosunku do 2013 roku – wynika z analizy największego niezależnego domu mediowego Codemedia.
W 2014 roku największym reklamodawcą w kategorii moda była branża odzieżowa, przeznaczając na promocję ponad 93 miliony (50% wszystkich wydatków). Ponad 29% wydatków przypadło na producentów zegarków i biżuterii, którzy na reklamę przeznaczyli łacznie prawie 54 miliony złotych. Branża obuwnicza zainwestowała ponad 20 milionów (11%). Firmy z kategorii okulary i soczewki wydały ponad 10 milionów (5% ogółu), a producenci wyrobów skórzanych i skóro podobnych nieco ponad 6,5 miliona (4%) – wynika z analizy Codemedia.
Zobacz również
Firmy z szeroko rozumianego sektora modowego najchętniej reklamowały swoje produkty w magazynach, gdzie ulokowały 55% swoich budżetów marketingowych w 2014 roku czyli ponad 104 miliony złotych. To wzrost o ponad 33% w stosunku do 2013 roku. Najczęściej firmy promowały się w luksusowych magazynach i dwutygodnikach adresowanych do kobiet takich jak: Twój Styl, VIVA, Pani, a także tygodnikach lifestylowych – liderem w tym segmencie jest Flesz.
Nieco ponad 1/5 nakładów – 21% – ponad 38 milionów złotych – kosztowała firmy z tej branży reklama telewizyjna. Jest to kwota nieznacznie wyższa niż w 2013 roku. Firmy lokowały największe budżety w czołowych stacjach: TVN, Polsacie, TVP1 i TVP2.
Ponad 17 milionów (9%) firmy z tej kategorii przeznaczyły na promocję w Internecie. W porównaniu z 2013 rokiem znaczenie tego kanału wyraźnie wzrosło, a firmy wydały więcej o ok. 36% – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Kampanie reklamowe były najczęściej realizowane na portalach: Wp.pl, Onet.pl i Gazeta.pl, a także O2.pl. Zaraz za nimi uplasował się Pudelek.pl.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
7% budżetów pochłonęła reklama outdoorowa, a jej koszt w 2014 roku to ponad 13 milionów złotych. W tym przypadku widać niewielki – 3% – spadek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po 2% firmy zainwestowały w takie kanały jak gazety i radio, a 3% kosztowała reklama kinowa.
Obserwowany duży udział luksusowych magazynów kobiecych w torcie reklamowym branży modowej jest raczej, jeśli nie zmierzchem bogów, to na pewno trendem, który będzie stopniowo odchodził do przeszłości. Ta kategoria będzie sukcesywnie tracić na rzecz dynamicznej formy reklamy towarzyszącej odbiorcom podczas konsumpcji telewizji, kina czy Internetu. Udział tych mediów – a przede wszystkim telewizji i Internetu – będzie zatem sukcesywnie rosnąć. Wynika to nie tylko z ogólnych tendencji na rynku, gdzie prasa regularnie traci na rzecz innych mediów, ale także z rozwoju branży fashion w kierunku e-commerce, gdzie np. reklama on-line będzie miała coraz większe znaczenie – ocenia Piotr Bieńko, Prezes Zarządu Codemedia.