Jakie jeszcze zmiany przyniósł pandemiczny 2020 rok?
- połowa polskiego e-handlu skoncentrowana jest w trzech województwach: małopolskim, mazowieckim i śląskim
- właściciele e-sklepów najchętniej inwestują w: uruchomienie szybkich płatności, ulepszanie szaty graficznej sklepu i zakup certyfikatu SSL
- według sprzedawców na wyniki najlepiej wpływają: obsługa klienta, kampanie Google Ads i reklamy w mediach społecznościowych
Z powodu zaleceń epidemiologicznych oraz zamknięcia galerii i części sklepów wielu przedsiębiorców poszukiwało szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie, a klienci przeszli przyspieszony kurs intensywnego kupowania online. To zaowocowało w 2020 r. rekordowymi wynikami w niemal całej branży e-commerce i jej dynamicznym rozwojem.
Zobacz również
Dostrzegalną zmianą był wzrost liczby sklepów oferujących asortyment spożywczy. Wyniósł on 112 proc. w porównaniu do 2019 roku. Z ofertą do sieci przeniosło się wiele biznesów, które do niedawna nawet tego nie rozważały lub była to dla nich bardzo odległa perspektywa.
– Mogliśmy zaobserwować dwie tendencje – z jednej strony dywersyfikacja kanałów sprzedaży, choć wcześniej przez niektórych odkładana w czasie, okazała się konieczna, a z drugiej – wśród działających już w sieci biznesów zauważyliśmy intensyfikację działań, zarówno w poszukiwaniu nowych klientów, jak i podtrzymaniu relacji z dotychczasowymi. Dostęp do prostych rozwiązań z obszaru e-commerce pozwalających jednym wygodnie kupować, a drugim szybko i skutecznie sprzedawać, okazał się kluczowym czynnikiem przyspieszonej transformacji rynku – mówi Oliwia Tomalik, Shoper marketing manager.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Sprzedawcy kują żelazo póki gorące
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z raportu „Nowy świat e-commerce” wynika także, że polski e-handel mocno inwestuje w siebie. Jeszcze dwa lata temu połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper nie wprowadzała żadnych zmian w swoich e-biznesach. Dziś ta pasywna grupa wynosi jedynie 7 proc.
Badani najczęściej inwestują w rozwiązania usprawniające sprzedaż, jak szybkie i bezpieczne płatności (15 proc.), zmiany graficzne (13 proc.) czy certyfikat SSL (12 proc.). Na pewno też sięgają po więcej – inwestując w reklamę i działania wizerunkowe. W niektórych branżach wydatki na reklamę wzrosły dwukrotnie – przy czym warto podkreślić, że zmiana ta podyktowana była dążeniem do zwiększenia skuteczności, a nie jedynie utrzymania swojej pozycji.
– Działania podejmowane przez właścicieli sklepów internetowych, ogólny wzrost zainteresowania zakupami w sieci sprawiły, że w 2020 roku mieliśmy do czynienia ze wzrostem zarówno ruchu, jak i liczby transakcji. Kupujący wydali w listopadzie łącznie o 93 proc., a w ostatni Black Friday o 53 proc. więcej niż rok temu. To był rekordowy miesiąc i rekordowy dzień dla sklepów na platformie Shoper. Przed nami kolejne wyzwania, by tę dynamikę utrzymać, a sprzedaż online uczynić jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną – mówi Oliwia Tomalik, Shoper marketing manager.
Pełna wersja raportu znajduje się na stronie.