Polska na tle kluczowych rynków europejskich
Niekwestionowanym liderem w zakupach przez internet jest Wielka Brytania – aż 42% Brytyjczyków kupuje w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Na drugim miejscu znaleźli się konsumenci z Niemiec – 35% z nich kupuje przez internet raz w tygodniu lub częściej. Pierwszą trójkę zamykają kupujący z Polski z wynikiem 32%, który jest o jeden punkt procentowy wyższy w porównaniu do poprzedniego roku. Najrzadziej na e-zakupy decydują się Hiszpanie – 29% oraz Francuzi (28%). Warto zwrócić uwagę, że jeśli spojrzymy na wartość rynku e-commerce w poszczególnych krajach, Polska z wynikiem 21.5 mld zł za rok 2012 wciąż plasuje się za wymienionymi krajami.
Zobacz również
Jak pokazują badania, konsumenci wciąż korzystają̨ przede wszystkim z tych sklepów internetowych, które już odwiedzali. Niemal 62% kupujących w internecie wybiera sklepy, które są im już znane z wcześniejszych zakupów. Warto zauważyć, że znaczenie tego kryterium zanotowało spadek o 3% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrosła natomiast rola porównywarek cen, mediów społecznościowych oraz reklamy online. Jeśli przyjrzymy się preferencjom w poszczególnych krajach, na czele konserwatywnych klientów, plasują̨ się̨ Niemcy, którzy zazwyczaj wybierają znane sklepy. Na sprawdzone sklepy stawiają również Brytyjczycy i Francuzi, co jest ogólnym trendem w krajach, gdzie sektor e-commerce jest dobrze rozwinięty. Z kolei Polacy chętniej szukają informacji na portalach porównujących ceny. Hiszpanie, natomiast, częściej niż kupujący innych narodowości trafiają do sklepów internetowych poprzez serwisy społecznościowe oraz rekomendacje.
– Handel elektroniczny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, choć polscy konsumenci wciąż mają wiele obaw dotyczących wiarygodności sprzedawców internetowych. Dlatego ważne jest nie tylko odpowienie dobranie kanałów promocji, tak aby pozyskać jak najwięcej potencjalnych kupujących. Właściciele powinni inwestować w narzędzia, które umożliwią budowanie zaufania do sklepu i sprawią, że osoba, która trafi na jego stronę rzeczywiście dokona zakupu. Ma to szczególne znaczenie na etapie finalizowania zamówienia kiedy konsumenci często rezygnują z zakupów. W celu uniknięcia takiej sytuacji warto pomyśleć o zintegrowaniu w koszyku gwarancji zwrotu pieniędzy, dzięki której kupujący ma pewność, że nie straci pieniędzy w przypadku niedostarczenia przesyłki – komentuje wyniki Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.
Według najnowszego raportu opracowanego przez stowarzyszenie Ecommerce Europe statystyczny Polak na zakupy w internecie wydaje rocznie 464 euro, czyli sporo poniżej średniej europejskiej wynoszącej 1243 euro. Polacy kupują więc w sieci często, ale na pojedyncze zakupy przeznaczają mniejsze kwoty.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– W naszym sklepie internetowym zaopatrują się klienci indywidualni oraz firmy. Ze względu na zróżnicowaną ofertę, średnia wartość koszyka w naszym sklepie internetowym kształtuje się na poziomie kilkuset złotych. Polacy kupują w sieci zarówno droższe urządzenia, które będą im służyć kilka lat np. telewizory, laptopy czy tablety, jak i wszelkiego rodzaju dodatki do sprzętu. W okresie wakacyjnym odnotowujemy większe zainteresowanie zakupem akcesoriów: toreb, etui, kart pamięci czy też twardych dysków, które są przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu – komentuje Michał Sybis, kierownik ds. e-commerce w sklepie Vobis.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W tegorocznym sondażu na temat preferencji zakupowych wzięło udział ponad 1000 internautów z Polski oraz 4000 osób reprezentujących kluczowe rynki europejskie – Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Badanie przeprowadzono wśród użytkowników internetu powyżej 14 roku życia.