Business Model Canvas w procesie projektowania UX – poradnik

Business Model Canvas w procesie projektowania UX – poradnik
Projektant w trakcie prac tworzy wiele różnych szkiców, eksplorując możliwe rozwiązania. Nie inaczej jest w przypadku przedsiębiorców, którzy pragną przekuć dany koncept w sprawnie funkcjonujący, rynkowy mechanizm. Pomóc może im w tym Business Model Canvas.
O autorze
2 min czytania 2013-09-06

Sprawdź, czy to narzędzie pozwalające na opracowanie odpowiedniego modelu biznesowego może się przydać również i Tobie.

Co to jest Business Model Canvas?

Business Model Canvas to narzędzie stworzone i opisane przez dwóch teoretyków biznesu, Alexandra Osterwaldera oraz Yvesa Pigneura. BMC to jedna z metod na przeprowadzenie szybkiej, acz systematycznej analizy lub symulacji modelu biznesowego stojącego za usługą, produktem lub przedsiębiorstwem.

Trzeba powiedzieć, że idea szablonu modelu biznesowego w znacznym stopniu nawiązuje do projektowania usług i produktów. To właśnie w trakcie tego typu procesów w iteracyjny sposób generuje się, testuje i dopracowuje różne propozycje dla rozwiązania tego samego problemu.

Zastosowanie Business Model Canvas pozwala na eksplorację możliwych modeli i wybór tych najskuteczniejszych. Dzięki temu, możesz skoncentrować się wyłącznie na rozwijaniu odpowiednich propozycji, oszczędzając tym samym czas i pieniądze.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polską wersję szablonu Business Model Canvas znajdziesz tutaj.

Gdzie mogę wykorzystać BMC?

BMC może Ci się przydać na różnych etapach prac nad produktem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W początkowej fazie jest potrzebny do szybkiego tworzenia wielu różnych możliwości funkcjonowania danego przedsięwzięcia. W szczególności chodzi tutaj o wykreowanie jak największej liczby pomysłów, dotyczących wartości jaką można zaproponować konsumentowi, sposobu jej dostarczenia i modelu stojącego za płatnościami.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W późniejszych fazach, Business Model Canvas może posłużyć za świetne narzędzie analityczne pokazujące zależności pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi modelu. Dzięki takiej analizie możesz uzyskać wgląd w zaproponowany model i optymalizować jego części składowe. Oczywiście, możesz wykorzystać BMC także w odniesieniu do istniejących produktów.

Świetnym przykładem, przy pomocy którego można pokazać funkcję Busines Model Canvas, jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Dzięki BMC jesteśmy w stanie w przejrzysty sposób przedstawić i ustalić priorytety dla takich aspektów funkcjonowania WOŚP jak struktura kosztów, strumienie przychodów, kluczowe zasoby czy też relacje z Klientami. Jak widać, Business Model Canvas bazuje przede wszystkim na odpowiedniej segmentacji działań, potrzeb i wartości.

Jestem projektantem UX – czy Business Model Canvas mi się przyda?

Dla osób odpowiedzialnych za tworzenie produktu lub usługi znajomość modelu biznesowego jest niezbędna do odpowiedniego przypisania priorytetów dla komponentów systemu.

Wiele osób tworzących produkt zmaga się z deficytem czasu, odpowiednie przyporządkowanie zasobów jest więc niezwykle istotne. To właśnie od tego zależy, czy najważniejsze komponenty otrzymają go odpowiednio wiele. Business Model Canvas pozwala określić co jest główną wartością dla użytkowników, dzięki czemu możesz skoncentrować wysiłki nad dopracowaniem funkcjonalności produktu czy usługi właśnie w tym, konkretnym miejscu.

Dodatkowo, dzięki zastosowaniu BMC możesz określić, jakie wartości będą dostarczane konkretnym grupom konsumentów. Pamiętaj, że znajomość grupy docelowej jest niezbędna do odpowiedniego doboru funkcjonalności a także elementów graficznych oraz tekstowych.

Co mogę wnieść do biznesu dzięki BMC?

Praca z szablonami modelu biznesowego zakłada zaangażowanie zespołów interdyscyplinarnych. Uczestnikami takiego zespołu powinni być m.in. projektanci, którzy później mają pracować nad kształtem produktu oraz kanałami jego dystrybucji.

Jednym z głównych czynników, jakie może wnieść projektant do takiego procesu, jest dopasowanie odpowiednich mechanizmów dostarczenia wartości do grup konsumentów. Jeśli zajmujesz się designem dobrze wiesz, że bardzo ważne jest znalezienie odpowiedniego sposobu dostarczania wartości użytkownikowi w zakresie funkcjonalnym oraz właściwa komunikacja.

Z drugiej strony znajomość fundamentów modelu biznesowego może pozwolić Ci na rozsądne ograniczenie kosztów już na etapie projektowania. W trakcie prac koncepcyjnych można bardzo wcześnie zweryfikować, czy dane rozwiązanie może zostać zoptymalizowane – tak, aby nie podnosić kosztów w miejscach mniej istotnych dla powodzenia całego przedsięwzięcia.

Spójrz z góry i zobacz to, co najważniejsze

Business Model Canvas daje poczucie perspektywy i wglądu w całość procesów związanych z funkcjonowaniem produktu lub usługi. Szerokie spektrum pozwala na wyróżnienie najistotniejszych elementów dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Przy działaniach związanych z User Experience jest to nieocenione narzędzie pozwalające na wychwycenie punktów kluczowych i skoncentrowanie na nich wysiłków projektowych. Korzystanie z Business Model Canvas jest zalecane zawsze tam, gdzie poszukiwane są rozwiązania mające skutecznie łączyć wartość dla końcowego użytkownika oraz zysk z perspektywy biznesowej.

Jeśli więc jesteś projektantem lub przedsiębiorcą i szukasz narzędzia pozwalającego na szybkie i sprawne opracowanie modelu biznesowego, Business Model Canvas jest dla Ciebie.