System Project Amplify jest promowany przez Nike jako „pierwszy na świecie zamontowany w butach system wspomagający ruch zamontowany”. Zbudowany we współpracy z firmą Dephy, łączy lekką jednostkę napędową, pasek (ang. „drive belt”) oraz baterię, które wspólnie tworzą mankiet mocowany wokół łydki. Całość jest połączona z butem wyposażonym w karbonową płytkę, który można używać także bez systemu robotycznego.
– Projekt Amplify narodził się z jednego pytania: co by było, gdybyśmy mogli znaleźć sposób na to, aby pomóc sportowcom poruszać się szybciej i dalej, zużywając przy tym mniej energii i lepiej się bawiąc? – tłumaczy Michael Donaghu, VP, Emerging Sport & Innovation w Nike.
Zobacz również
Nike dla profesjonalistów i amatorów
Zespół Nike podkreśla, że projekt nie jest kierowany do elitarnych sportowców walczących na trasach wyścigów o każdą sekundę, lecz do „zwykłych” użytkowników obuwia sportowego – osób, które chcą się ruszać więcej i z mniejszym wysiłkiem. System jest zoptymalizowany dla tempa ok. 10-12 minut na milę (czyli około 6-7 min/km). W testach Project Amplify wzięło udział ponad 400 sportowców-amatorów, którzy wykonali w sumie ponad 2,4 miliona kroków w wielu wersjach sprzętu.
Innowacyjny system oparty jest na algorytmach ruchu opracowanych w Nike Sport Research Lab („NSRL”) oraz na komponentach: lekkim silniku, pasku napędowym i baterii ukrytej w mankiecie. Wielu testujących go biegaczy zadeklarowało, że propozycja od Nike doskonale sprawdziła się podczas biegu, dopasował się do ciała, a w efekcie bieganie pod górę dawało wrażenie biegu po płaskim.
Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]

Słuchaj podcastu NowyMarketing
– To oczywiście nowa innowacja, ale dzień, w którym Bill Bowerman wlał gumę do gofrownicy podczas rodzinnego posiłku, był początkiem podróży ku rozszerzeniu definicji ruchu i stworzeniu przyszłości sportu – w zabawnej historii wspomina Michael Donaghu.


Project Amplify – mobilność przyszłości
Projekt wciąż znajduje się w fazie testów, a Nike zapowiada, że system trafi do szerokiej dystrybucji w najbliższych latach. Mimo ogromnego zainteresowania ze strony potencjalnych konsumentów wyzwaniem pozostaje skala produkcji, cena, regulacje i akceptacja rynku. Pomysłem na Project Amplify marka Nike pokazuje, że chce być pozycjonowana już nie tylko jako brand sportowy, ale także ten, który ma realny wpływ na ludzką mobilność w codziennym wymiarze.
Już niebawem obuwie biegowe Nike może być promowane nie tylko hasłami typu „ultranowoczesna pianka” czy „doskonałe dopasowanie do stopy”, ale także „mobilność zasilana dodatkową energią na każdym kroku”. Co ważne, swoim projektem firma wyraźnie zwraca się w kierunku sportowców-amatorów, a nie, jak dotychczas, przede wszystkim biegowych elit. Nieznana na ten moment data premiery Project Amplify nie tylko daje ekipie brandu czas na dopracowanie koncepcji, ale także wzmaga zaciekawienie wśród kupujących. Cały projekt jest realizowany zgodnie z mottem Nike: „Jeśli masz ciało, jesteś sportowcem”.
Nike prezentuje, czyli nie tylko Project Amplify
Marka Nike regularnie nawiązuje współprace z międzynarodowymi projektantami i technologami, którzy pomagają jej realizować pomysły na styku różnych obszarów. Przykładem może być choćby kolekcja przygotowana we współpracy z brytyjską projektantką Martine Rose. „Sport Gaming” podkreśla gaming jako nową arenę do rywalizacji. W skład kolekcji weszły m.in. sportowe buty w neonowych kolorach i torba.


Na targach ComplexCon w Las Vegas 24 października 2025 r. światło dzienne ujrzał inny projekt Nike – model obuwia Air Max 95000. To pierwsza w pełni komercyjna para brandu wydrukowana w technice 3D. Buty powstały we współpracy z firmą technologiczną Zellerfeld.


Kolejnym pomysłem od Nike jest kurtka Nike Therma‑FIT Air Milano. Nazywana technologiczną rewolucją w kategorii odzieży sportowej, jest wyposażona w technologię A.I.R. (Adapt. Inflate. Regulate.), która pozwala sportowcom regulować temperaturę w czasie rzeczywistym. Wystarczy po prostu napompować lub spuścić powietrze z kurtki.


Sportowe projekty Nike to przykład na to, że najnowocześniejsza technologia może iść w parze z umiłowaniem do sportu. Amerykański brand już nie tylko zachęca do aktywności fizycznej każdego, bez względu na wiek, płeć czy doświadczenie, ale też coraz śmielej pokazuje, że innowacje i wsparcie w dążeniu do upragnionych celów są na wyciągnięcie ręki. Działaniom towarzyszy również próba zmiany definicji sportu, z trudnoosiągalnego na taki dla wszystkich. Jak podkreśla zespół Nike, ważne jest zachęcanie do aktywności już od najmłodszych lat. Stąd pomysł m.in. na globalną współpracę z LEGO.
Zdjęcia: about Nike