Każde pokolenie ma własne zwyczaje, zachowania, a także język. Doskonale wiedzą o tym pracownicy Wydawnictwa Naukowego PWN pod patronatem Uniwersytetu Warszawskiego, którzy od lat koordynują prace nad wyborem Młodzieżowego Słowa Roku. Zwycięzcy są typowani przez dwie grupy:
- internautów, którzy przez drugą połowę listopada mogą głosować na stronie PWN,
- a także jury, które rokrocznie wybiera ich zdaniem najbardziej młodzieżowe słowo.
Jak czytamy w regulaminie konkursu: „Młodzieżowe Słowo Roku nie musi być nowe, slangowe ani najczęściej używane w danym roku”.
Zobacz również
Młodzieżowe Słowo Roku wybrane pod raz siódmy
Pierwsze Młodzieżowe Słowo roku zostało wyłonione w 2016 roku, w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty — dodaj do ulubionych”. Od tego czasu wytypowano już siedem wyrazów i tylko w 2020 roku głosowanie nie doczekało się oficjalnego rozstrzygnięcia.
„Rel” — bo tak brzmi Młodzieżowe Słowo Roku 2023, w języku młodzieży oznacza aprobatę. Tłumaczone jest również jako „mam tak samo”, „zgadzam się z tobą”. Jakie jeszcze wyrazy znalazły się na podium tegorocznego zestawienia?
Drugie miejsce zajęła „sigma” (osoba silna, nieszukająca aprobaty i realnie wpływającej na rzeczywistość), a na trzecim wylądowało „oporowo” (mocno, dużo). W sumie, w konkursie oddano ponad 140 tys. głosów, a to rekordowy wynik.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Prof. Anna Wileczek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży UJK), przewodnicząca jury plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku, tak argumentuje wybór zwycięzcy:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Zwycięskie słowo „rel” jest wyrazem zgody. Dosłownie i metaforycznie. Z jednej strony oznacza aprobatę tego, co mówił przedmówca, z drugiej — obrazuje zgodną współpracę uczestników dialogu
Wybory Młodzieżowego Słowa Roku krok po kroku
W jaki sposób dochodzi do wyboru Młodzieżowego Słowa Roku? Wydarzenie ma dwa etapy, podczas których:
- do puli może zostać zgłoszone każde słowo, z których finałową dwudziestkę wybiera kapituła w składzie obejmującym przedstawicieli uczelni wyższych i mediów,
- dochodzi do głosowania w dwóch kategoriach: wybór internautów i nagroda jury.
Zwłaszcza ta druga kategoria bywa dla obserwatorów konkursu zaskoczeniem. W tym roku kapituła przyznała nagrodę wyrażeniu „oddaje”, oznaczającemu rzecz lub sytuację, która jest opłacalna i pozwala na odzyskanie włożonego w jej realizację wysiłku. Raz jeszcze, podobnie jak w przypadku pojęcia „rel”, wyraz ma wydźwięk pozytywny.
„Kys” usunięte z listy kandydatów
W tegorocznym plebiscycie nie zabrakło miejsca na skandal. Dotyczył on słowa „kys” zgłoszonego do pierwszego etapu konkursu. „Kys” powstał z angielskiego wyrażenia „kill yourself” i mial być używany żartobliwie, w sytuacjach, w których po polsku powiedzielibyśmy „odczep się” albo „zamknij się”. Według zgłaszających „kys” miałoby być wyrazem kończącym rozmowę w sposób zdecydowany, jednak jury uznało, że jego pochodzenie jest zbyt kontrowersyjne i może zostać odebrane jako nawołujące do aktywności związanych z utratą życia. Ostatecznie wyrażenie „kys” zostało wycofane z plebiscytu, choć w dyskusji pojawiły się głosy o przewrotnym sposobie jego tłumaczenia: keep yourself safe (pol. uważaj na siebie).
Młodzieżowe Słowo Roku inspiracją dla real time marketingu
Co roku, wraz z ogłoszeniem wyników plebiscytu, w internecie pojawiają się dziesiątki kreacji inspirowanych zwycięzcą. Do najbardziej popularnych zaliczyć można bez wątpienia:
- „śpiulkolot” w reklamie sieci sklepów meblowych IKEA,
- i „alternatywka” w reklamie fast foodu KFC.
Nie inaczej jest tym razem, a zaraz po publikacji informacji w sieci pojawiło się wiele pomysłowych sposobów na wykorzystanie słowa „rel”. Najciekawsze naszym zdaniem RTMy prezentujemy poniżej, ale jeśli macie swoich ulubieńców, których zabrakło na liście — dajcie znać w komentarzach.
fot. Facebook
fot. Facebook
fot. Facebook
fot. Facebook
Zdjęcie główne: YouTube
PS Everything is pink, czyli marketing wokół filmu „Barbie”
Dziś premiera filmu „Barbie”! Zobaczcie najciekawsze działania marketingowe, które są skupione wokół dzieła Grety Gerwig i oczywiście najsłynniejszej lalki na świecie.
PS2 Krakowski Lagun zrobił furorę w internecie
W kwietniu 2021 roku media obiegły zdjęcia bliżej nieokreślonego stworzenia, które wisiało na drzewie w Krakowie. Gdy tylko zagadka została rozwiązana, tajemniczy obiekt stał się bohaterem licznych RTM’owych kreacji znanych marek. Następnie zaś niepozorny żart przerodził się w akcję w szczytnym celu.