Copywriting
[Katarzyna Sowicka:] Copywriting jest sztuką pisania treści marketingowych, przekazywanych użytkownikom za pośrednictwem druku lub internetu. Główną intencją copywritingu jest wywołanie zamierzonej reakcji odbiorcy, zdefiniowanej na poziomie wyznaczania celu, będącego najczęściej pochodną celów kampanii marketingowej i polityki komunikacyjnej marki.
Istnieje kilka rodzajów copywritnigu, różnicowanych w zależności od stylu, celu bądź koncepcji. Do najczęściej wykorzystywanych należą: SEO Copywriting, Sales Copywriting, Technical Copywriting, Content Copywriting, Creative Copywriting.
Zobacz również
SEO Copywriting – Search Engine Optimization (SEO) Copywriting – skupia się głównie na widoczności artykułu. Nie ma znaczenia, czy artykuł jest pisany dla celów promocyjnych czy informacyjnych, ważne jest jakie, w wyniku zabiegów optymalizacyjnych, zajmuje miejsce na liście organicznych wyników wyszukiwania. Optymalizując tego rodzaju treść zwraca się uwagę na gęstość nasycenia słów kluczowych, na ich umiejscowienie w treści oraz bierze się pod uwagę wszelkie zmiany i wskazówki związane z aktualizacją algorytmu Google’a.
Sales Copywriting, czyli szeroko pojęty copywriting sprzedażowy. W tym przypadku uwaga autora koncentruje się na kreatywnym przekonaniu czytelników o wartości produktu lub usługi, a oczekiwanym efektem jest jego wybór. Bardzo pomocne w tworzeniu tego rodzaju treści jest doświadczenie w sprzedaży i marketingu, pozwalające dobrze dopasować benefity do potrzeb użytkowników.
Technical Copywriting – specyficzny rodzaj copywritingu, wymagający od autora rozległej wiedzy na temat konkretnej branży. Zdecydowanie to właśnie wysokie kompetencje merytoryczne decydują tu o kwalifikacji treści. Warsztat pisarski może być przedmiotem szkolenia, nie jest i często nie musi być w tym przypadku fundamentalną umiejętnością autora.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Content Copywriting – to wartościowe i użyteczne dla odbiorców treści, podporządkowane celom informacyjnym. Ich zadaniem jest rzetelne i atrakcyjne dla czytelnika dostarczenie aktualnych informacji na dany temat. Treści contentowe posługują się językiem dopasowanym do odbiorcy, a ich forma często przybiera postać poradników, artykułów ‘krok po kroku’ lub odpowiada na pytanie ‘jak to zrobić’.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Creative Copywriting – copywriting skupiający się na twórczym przedstawieniu idei. Pomysłowy, treściwy, często krótki, zdarza się, że związany z copywritingiem sprzedażowym w kontekście dokonania wyboru.
Autor definicji:
Katarzyna Sowicka
Edytor z wykształcenia, marketer z zamiłowania i wyboru. Na co dzień COO w Agencji marketingowej Qantum i Członek zarządu Stowarzyszenia Content Marketing Polska. Pracuje z markami, agencjami, wydawcami pomagając w optymalizacji i maksymalizacji efektów. Z content marketingiem w zażyłych stosunkach, z nadzieją na długi i owocny związek.
—
[Eliza Jakóbczyk:] Copywriting to najdosadniej rzecz ujmując sztuka pisania skutecznych tekstów reklamowych. Mówiąc „teksty” mam tu na myśli ogół treści, haseł i zwrotów zawartych we wszystkich typach mediów w ramach akcji reklamowych. Do zadań copywritera zaliczyć można też budowanie konceptów kreatywnych, naming, współpracę przy realizacji materiałów promocyjnych i wszelkie inne działania związane z szeroko pojętym procesem tworzenia reklamy.
Co daje copywriting?
Copywriting to niezastąpiony sposób na pozycjonowanie stron www w przeglądarkach Google. Skuteczny copywriting generuje wzrost sprzedaży i zwiększa liczbę konwersji na stronach www, dlatego jest on skuteczną bronią zarówno globalnych, jak i małych przedsiębiorstw. Za pomocą umiejętnie dobranych słów możemy korzystnie wpływać nie tylko na korzyści finansowe, ale również, a może przede wszystkim, na wizerunek marki. Słowo pisane jest najlepszym narzędziem na tworzenie wokół niej historii i budowanie pozytywnych skojarzeń, które przekładają się na pozytywne postrzeganie brandu przez klientów.
Kilka kroków do skutecznego tekstu
Jak napisać tekst, żeby nie zginął śmiercią naturalną wśród milionów innych publikacji o podobnej tematyce? Jaki powinien być skuteczny tekst reklamowy? Nie istnieje jedna sprawdzona recepta, ale istnieją pewne reguły, których każdy copywriter przestrzegać powinien.
Poznaj produkt – największym sekretem dobrej treści reklamowej jest produkt. To właśnie wokół niego i jego atutów toczy się główny wątek. Jeśli wiesz o czym piszesz i jesteś wiarygodny, klient będzie skłonny poświęcić na lekturę odrobinę więcej czasu.
Poznaj swojego odbiorcę – dopasuj styl oraz język przekazu do profilu odbiorcy i postaraj się myśleć tak jak on. Ludzie podejmują decyzję pod wpływem emocji, lubią czytać o korzyściach i o tym, jak dana rzecz może odmienić ich życie. Pamiętaj, że im bardziej wcielisz się w rolę swojego odbiorcy, tym większe szanse na to, że zainteresuje go twój tekst.
Stwórz chwytliwy nagłówek – badania wykazują, że tylko nieliczne osoby czytają coś więcej niż nagłówki. W rzeczywistości masz tylko chwilę na to, żeby zachęcić klienta do zapoznania się z resztą treści. Nagłówek musi być swojego rodzaju reklamą tekstu i spełniać trzy podstawowe funkcje: wzbudzać ciekawość, informować i przedstawiać korzyści.
Pisz rzeczowo – zgrabnie ujęte fakty sprzedają więcej. Żaden tekst nie powinien zawierać więcej informacji niż tego potrzebuje. Prawdziwa sztuka pisania skutecznych treści sprzedażowych to umiejętność wyselekcjonowania najważniejszych informacji i przedstawienia ich w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla potencjonalnego nabywcy.
Używaj słów kluczowych – pisząc treści na potrzeby stron internetowych ogromne znaczenie mają słowa kluczowe. Przemyślane formuły słów nie tylko zwiększają wartość przekazu, a także skutecznie pozycjonują stronę www w wynikach wyszukiwania Google.
Pamiętaj o unikalności– zdublowane treści nie mają szans zaistnieć, zwłaszcza w sieci. Kopiowanie i powielane teksty to milowy krok do autodestrukcji i zmarnowania setek godzin spędzonych przed ekranem komputera. Unikalna treść dla copywritingu jest jak klient dla marki – absolutnie niezastąpiona.
Odczekaj – ktoś kiedyś powiedział, że dobry tekst jest jak stek – powinien chwilę odpocząć, zanim zdecydujesz się przesłać go dalej. Całkowicie się z tym zgadzam. Po ostatniej kropce warto odłożyć go na bok i całkowicie się od niego odciąć. Z perspektywy czasu wiele rzeczy wygląda zupełnie inaczej niż na początku.
Autor definicji:
Eliza Jakóbczyk
Copywriterka z branżą związania od 7 lat. Humanistka i prawdziwa pasjonatka słowa. Od dwóch lat realizuje się jako marketingowiec w firmie Black Red White, tworząc inspirujące treści i aktywnie wspierając działania związane z procesem reklamy i promocji. Na co dzień zgłębia tajniki content marketingu, brandingu i e-marketingu.
—
[Magdalena Tobiasz:] Copywriting w najprostszym ujęciu oznacza proces tworzenia treści na potrzeby reklamy i marketingu, a także public realtions. Jest narzędziem komunikacji w Internecie prowadzonej za pomocą słowa pisanego. Sztuką tworzenia treści na tyle skutecznych, że skłaniają odbiorcę do podjęcia pożądanych działań czy przyjęcia oczekiwanej postawy. Celem copywritingu jest zatem zachęcenie do zakupu produktu lub skorzystania z usługi, ale też przekonanie do marki i budowanie wokół niej społeczności konsumenckiej.
Nazwa copywriting pochodzi z języka angielskiego, gdzie słowo „copy” oznacza tekst (materiał), natomiast „writing” – pisanie. Stąd też osoba wykonująca ten zawód jest odpowiedzialna za redagowanie tekstów i haseł reklamowych, sloganów, artykułów i informacji prasowych na potrzeby PR, mailingów, opisów produktów i usług, treści na strony www, tekstów na blogi, scenariuszy spotów reklamowych i wiele innych materiałów przeznaczonych do publikacji w Internecie.
Jednak copywriting to coś więcej, niż „pisanie” w powszechnym znaczeniu tego słowa. Do obowiązków copywritera nie należy wyłącznie redagowanie tekstów, ale też tworzenie koncepcji oraz całych kampanii marketingowych i nadzorowanie ich realizacji. Najlepiej specyfikę copywritingu oddaje francuski odpowiednik tego zawodu – concepteur-redacteur, co oznacza twórcę-redaktora. W tym ujęciu copywriting polega na tworzeniu treści i koncepcji kampanii, które pozwalają na realizację celów marketingowych poprzez komunikowanie, czyli faktyczne oddziaływanie na odbiorców.
Aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, trzeba umieć wzbudzić jego zainteresowanie. Aby skłonić odbiorcę do działania, trzeba umieć odwoływać się do emocji. O skuteczności copywritingu w dużej mierze decyduje więc kreatywność i umiejętność przemawiania językiem korzyści, do tego praktyczne stosowanie zagadnień z dziedziny marketingu i reklamy – techniki perswazji, reguły komunikacji masowej, psychologia zachowań konsumentów.
Copywriting realizuje też zadania związane z pozycjonowaniem stron internetowych. Redagowanie tekstów zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek (zawierających frazy kluczowe), a jednocześnie przeznaczonych dla internautów określane jest jako SEO Copywriting.
Autor definicji:
Magdalena Tobiasz
Copywriter i specjalista ds. content marketingu w firmie Ideo Sp. z o.o.
W branży marketingu internetowego działa już od 2011 roku, przygotowując content na potrzeby e-marketingu i współpracując przy realizacji kampanii marketingowych.