1. Paweł Sala, Managing Director and Co-founder FreshMail
2. Mariusz Pawełczyk, Commercial Director CEE w Sociomantic Labs
3. Anna Wielgus, Paid Search Manager, Bluerank
4. Agata Chmielewska, E-commerce & On-line Marketing Specialist
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >
Zobacz również
CTR
[Paweł Sala:] CTR, czyli click-through rate, to jeden ze wskaźników, które raportuje system e-mail marketingu po wysyłce danej kampanii. W zależności od przyjętej metody, liczony jest na dwa sposoby. W Polsce CTR oznacza stosunek liczby kliknięć w co najmniej jeden link w wiadomości, do liczby wszystkich wysłanych wiadomości w danej kampanii. Natomiast w większości innych krajów wskaźnik ten liczy się w stosunku do liczby dostarczonych wiadomości, co oznacza, że będzie on wyższy.
Jest to niezwykle wiarygodny wskaźnik, gdyż systemy do e-mail marketingu zliczają każde kliknięcie odbiorcy. Click-through rate odpowiada na pytanie, czy sama kreacja newslettera była na tyle skuteczna i adekwatna do potrzeb i zainteresowań odbiorcy, że wywołała zaplanowaną akcję z jego strony.
Jakie czynniki wpływają na wysokość CTR?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Wyraźnie widoczne wezwania do działania, czyli call to action. Wskazują odbiorcy konkretne działania, które powinien podjąć w kontakcie z wiadomością. Np. „Przekonaj się sam”, „Dowiedz się więcej”.
- Liczba linków – Jak wykazują badania eye-trackingowe, w przypadku mailingów odbiorcy klikają zarówno w obrazy jak i w tekst. Należy więc pamiętać o podlinkowaniu jak największej liczby elementów newslettera.
- Optymalizacja mailingów pod urządzenia mobilne – Zgodnie z raportem IAB Polska Internet 2014 – Raport Strategiczny, w Polsce na koniec 2014 roku na urządzeniach mobilnych zostało otwarte 15 proc. wszystkich mailingów promocyjnych. Odpowiednio zaprojektowane przyciski, zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oraz responsywne kreacje wiadomości mogą znacząco podnieść wskaźnik CTR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Autor definicji:
Paweł Sala
Managing Director and Co-founder @ FreshMail, autor książki „Świeże podejście do email marketingu” oraz szef grupy roboczej ds. email marketingu przy IAB Polska.
—
[Mariusz Pawełczyk:] CTR to jeden z najbardziej kluczowych współczynników w reklamie online. Określa jak często osoby, które zobaczą naszą reklamę, klikają w nią. CTR służy zatem do określenia skuteczności reklam. Oblicza się go poprzez podzielenie liczby kliknięć reklamy przez liczbę jej wyświetleń, wyrażony jako procent. Pierwszy historyczny banner reklamowy, uruchomiony w 1994 roku, osiągnął klikalność na poziomie 44 proc. Obecnie klikalność bannerów mieści się w granicy ok. 0,68 proc. (dane Gemius), natomiast w przypadku spersonalizowanych bannerów w modelu programmatic do ok. 1 proc. (dane Sociomantic Labs).
Autor definicji:
Mariusz Pawełczyk
Commercial Director CEE w Sociomantic Labs
Karierę zawodową rozpoczął ponad 12 lat temu w branży turystycznej. Od ponad 9 lat zajmuje się marketingiem i sprzedażą w Internecie. Trzy lata spędził w TradeDoubler Polska, gdzie był odpowiedzialny za pozyskiwanie oraz obsługę kluczowych klientów firmy. Przed dołączeniem Sociomantic Labs, jako dyrektor marketingu w PKP Intercity SA był odpowiedzialny za strategię marketingową spółki należącej do największej firmy kolejowej w Polsce. Od października 2011 roku pracował jako Sales Director CEE w Sociomantic Labs, gdzie odpowiadał za współpracę i pozyskiwanie klientów w Europie Środkowej i Wschodniej. Od października 2015 roku zajmuje stanowisko Commercial Director CEE w Sociomantic Labs.
—
[Anna Wielgus:] CTR (inaczej współczynnik klikalności), click through rate, to wyrażona procentowo liczba kliknięć podzielona przez liczbę wyświetleń reklamy. CTR może być jednym ze wskaźników skuteczności reklamy. Analiza współczynnika klikalności pozwala określić, w jakim stopniu reklama uważana jest przez użytkowników za trafną i przydatną, pozwala także, jako jedna ze składowych, ustalić, które słowa kluczowe są mniej i bardziej skuteczne w kampanii. W kampaniach AdWords wskaźnik CTR wpływa również na Wynik Jakości, a więc docelowo na koszty i pozycję reklamy.
Autor definicji:
Anna Wielgus
Paid Search Manager, Bluerank
—
[Agata Chmielewska:] CTR to współczynnik kliknięć używany w marketingu internetowym. Odnosi się on zarówno do klikalności reklam banerowych, tekstowych, jak i newsletterów. W przypadku reklam na stronach internetowych wyraża stosunek kliknięć w reklamę na stronie do wszystkich jej wyświetleń. Natomiast w e-mail marketingu to stosunek kliknięć w jakikolwiek link w newsletterze do liczby wysłanych wiadomości w danej kampanii mailingowej (czasem zamiast liczby wysłanych wiadomości używa się liczbę dostarczonych wiadomości).
CTR wskazuje, jak kreacja zaangażowała odbiorców i jest bardzo istotny przy mierzeniu skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Im wyższy współczynnik kliknięć, tym bardziej trafny przekaz reklamowy.
Autorka definicji:
Agata Chmielewska
E-commerce & On-line Marketing Specialist
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >