Kiedy pandemia dosięgnęła naszych biur, firm, rodzin oraz okolicznych szkół, kin i galerii handlowych, wszyscy zaczęliśmy odliczać dni do jej końca. Jednocześnie wiele firm podjęło trud szybkiej transformacji cyfrowej. Marki zanurzone w świat digital intensyfikowały swoją sprzedaż online wynosząc e-commerce na niespotykane poziomy, przeskakując kilka lat rozwoju. A tradycyjne, konserwatywne biznesy odkryły, że paradygmat sprzedaży stacjonarnej nie istnieje. Wiele firm i wiele marek odnalazło swoją drogę do świata digital. Wirus, który w branży internetowej zawsze był kojarzony negatywnie – podziałał teraz jak hormon wzrostu.
Czas trwania pandemii COVID-19 możemy już liczyć w latach – co prawda tych lat jest zaledwie dwa, ale końca póki co nie widać. Już dziś jednak możemy podsumowywać, jak koronawirus zmienił świat online. Stawiamy tezę, że ostatnie dwa lata dla branży digital były swoistą transformacją na sterydach. Wzrostem i zmianą myślenia, które zapewne i tak by nastąpiły, ale branża online przeskoczyła kilka lat w rozwoju. Udział e-commerce w handlu w końcu przekroczył magiczną barierę 10%. E-commerce staje się medium samym w sobie. Na naszych oczach wyrosły nowe wzorce konsumpcji. Serwisy VOD (i te subskrypcyjne i te finansowane reklamami) dostały nieoczekiwany zastrzyk uwagi widzów i przychodów. Podobne zmiany obserwujemy w większości zakamarków świata digital. A wizyta u lekarza nie zawsze oznacza, że musimy znaleźć się w placówce medycznej. Nie czekając na koniec pandemii digital stał się miejscem nie tylko odpornym na COVID, ale też wygrywającym tę walkę. Na razie jest 1:0.
Zobacz również
Nie możemy jednak – jako ludzie, którym los digital marketingu jest bliski sercu – na takiej analizie poprzestać. Wzrosty były okupione ciężką pracą, badaniami, eksperymentami, podejmowaniem ryzyka, stawianiem losu firm na szali. Dziś o tych wszystkich lekcjach z pandemii chcemy porozmawiać niezależnie od tego, jaki miały wydźwięk. Na nowo chcemy postawić kilka pytań i zderzyć różne punkty widzenia. Trudno przewidzieć, jakie umiejętności będą wymagane w naszej branży w przyszłości. Wiemy, że brak uczenia się i rozwoju nie wchodzi w grę. Poszukiwane są umiejętności i usługi cyfrowe, poszukiwani są pracownicy, a pozyskanie nowych talentów jest wyzwaniem na obecnym rynku. Co najważniejsze, w 2022 roku organizacje będą musiały zasilić swoje zespoły nowymi pomysłami i energią – dlatego zapraszamy do wystąpień na Forum IAB 2022.
Co więcej, pytań i dylematów, przed którymi na co dzień staje i będzie stawał każdy marketer, jest coraz więcej. Często są one w kontrze do siebie. Często się wykluczają. Czasami jednak mogą się uzupełniać i wspólnie determinować długookresowe sukcesy biznesowe. To, co dla jednych będzie optymalne, nie zawsze skuteczne będzie dla innych. Porozmawiajmy o wyzwaniach i wyborach, przed którymi stanęliśmy. Podzielmy się wiedzą o tym, na co postawiliśmy, co zadziałało w naszym przypadku, a gdzie być może warto było zdecydować inaczej.
Naszą dyskusję chcemy podzielić na kilka wątków/ obszarów, które naszym zdaniem są dla branży digital kluczowe. Ubraliśmy je w kontry, chcąc wydobyć różne punkty widzenia. A zatem…?
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
1. Inspiracje kontra buzzwordy
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Gdzie szukać inspiracji? W branży czy poza nią? Czym się kierować szukając odpowiedzi? Kogo podziwialiście, kto Was zainspirował? Jakie gadżety się sprawdziły, a jakie tylko utrudniały pracę w pandemii? Co jest rzeczywistą innowacją? Jakie wprowadziliście zmiany? Jakie innowacje przetrwały w zderzeniu z rzeczywistością? Co jest obecnie „nice to-have”, a co koniecznością? Na jakie technologie przyszedł idealny czas? W jaki sposób oceniać innowacje? Jak je wprowadzać? Czy rzeczywiście mamy czas na trendy/gadżety? Czy pandemia wzmocniła kreatywność? Jak pobudzać kreatywność w świecie Zooma i Teamsów?
2. Wizerunek kontra performance
Co się sprawdza w niepewnych czasach? Jakie modele zakupu, jakie media? Czy to jest czas pilnej wyprzedaży czy raczej budowy wizerunku odpowiedzialnej firmy? Czy jesteśmy gotowi na świat cookieless? Czy musimy wybierać między wzmacnianiem wizerunku a efektywnością? Jak dobierać wiarygodnych influencerów i jak ich rozliczyć z wyników pracy? O których kampaniach i markach mówiliśmy w ostatnim roku? Czy tych czasach lepiej postawić na bezpieczeństwo czy prowokować? Czy kreatywność i algorytmy to jest love/hate relationship?
3. Wyniki kontra odpowiedzialność
Gdzie zaczyna się i kończy odpowiedzialność marketerów, dostawców technologii, wydawców czy agencji? Czy dajemy przyzwolenie na przekazywanie danych, fake newsów, hejtu w imię wyniku finansowego? Gdzie zaczyna się odpowiedzialność biznesowa? Czy zrównoważony rozwój przekłada się na lepszą sprzedaż? Czy wygraliśmy wojnę z adfraudami? Jak zmiany społeczne wpływają na komunikację reklamową i budowanie doświadczeń z markami?
4. Wojna o talenty – agile kontra sprawdzone metody
Co motywuje ludzi do ciężkiej pracy podczas pandemii? Jak być prawdziwym liderem w świecie nowej normalności? Czy wierzymy jeszcze w work-life balance? Jakie wprowadziliście zmiany, żeby wesprzeć ludzi w swojej organizacji? Czy agile stał się powszechny? Czy czeka nas great resignation, a może już jest? Jak przyciągnąć i utrzymać prawdziwy talent? Jak być oryginalnym, podczas gdy wszyscy zapewniają o „byciu w tym razem”? Czyim problemem jest przepracowanie i wypalenie – pracownika czy organizacji?
5. Konsument kontra rzeczywistość
Jak zmienił się COVIDowy konsument? Czy to ten sam człowiek, co dwa lata temu? Jakie ma nowe potrzeby i oczekiwania? I jakie ma to konsekwencje dla marek? Co chce oglądać, jak chce wchodzić w interakcje z markami (i czy w ogóle chce)? Czy jako branża stanęliśmy na wysokości zadania, żeby mu to ułatwić?
6. Rynek lokalny kontra globalny
Jak oceniacie naszą digitalizację na tle innych rynków? Jak poradziły sobie z pandemią polskie firmy? Kto poradził sobie lepiej – małe organizacje czy giganci? Co sądzicie o zderzeniu Allegro i Amazona? Jaka jest kondycja polskich mediów? Jak zmienił się commerce i czy na zawsze? Czy rzetelnych informacji szukamy w mediach polskich czy zagranicznych?
Czekamy na Wasze prezentacje uwzględniające następujące zagadnienia:
#innowacje #digitaltransformation #technologiaahumanizm #gadzeciarstwo #wykluczeniecyfrowe #strategiadigitalfirst #firstdigital #ecommerce #cookieless #performance #PMP #digitaldilemma #wizerunek #inwestycje #hejt #cenzura #lider #zarzadzaniezasobami #rownosc #cyberbezpieczenstwo #odpowiedzialnosc #jakosc #transparentnosc #zagubienie #zdrowiepsychiczne #CSR #NFT #algorytmy #inkluzywnosc #roznorodnosc #konsument #digitalcentric #malikontraduzi #kontra #efektywnosc #nowanormalnosc #adfraud, #worklifebalance #livecommerce #fakenews #influencermarketing #livestreaming #greatresignation #SCAM #kreatywność #jakosctresci #wypalenie #talent #sustainability
Wszystkich, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w powyższym temacie, zapraszamy do wzięcia udziału w call for papers do Forum IAB 2022. Zgłoszenia propozycji wystąpień są bezpłatne i należy je przesłać do 9 lutego 2022 r.
Szczegółowy brief oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie: forumiab.pl/call-for-papers.