CARmela: wirtualny „w 100% kobiecy pojazd” w kampanii przeciwko uprzedzeniom wobec kobiet za kółkiem

CARmela: wirtualny „w 100% kobiecy pojazd” w kampanii przeciwko uprzedzeniom wobec kobiet za kółkiem
W wirtualnej rzeczywistości powstała CARmela, czyli samochód stworzony z zastosowaniem AI. Choć to projekt istniejący jedynie online, powód jego stworzenia jest jak najbardziej realny: CARmela to element kampanii, której celem jest uwydatnienie utrzymujących się od lat stereotypów na temat kobiet za kierownicą.
O autorze
1 min czytania 2025-01-07

Autorem działań pod hasłem #EllasConducen (pol. one jeżdżą) jest firma Midas, sieć hiszpańskich warsztatów samochodowych. CARmela to stworzony dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji samochód w intensywnym, rożowym kolorze. To jednak dopiero początek różnic pomiędzy „w 100% kobiecym pojazdem” a tym tradycyjnym. Wirtualny samochód został wyposażony w dodatkowe zabezpieczenia i systemy zapobiegające zarysowaniom, przestrzeń zaprojektowaną specjalnie na foteliki dziecięce, znacznie większe niż standardowe lusterka, pedały dostosowane do kobiecych butów, ale także ogranicznik prędkości i schowek po stronie pasażera powiększony tak, aby zmieściła się do niego pokaźna paleta do makijażu.

Z badań przeprowadzonych przez firmę Midas wynika, że aż 75% kobiet-kierowców padło ofiarą dyskryminacji na drodze ze względu na płeć. Rogi, obraźliwe uwagi, obelgi to tylko niektóre z przykładów dyskryminacji. Takie zachowania tworzą z kolei wrogą atmosferę, co wpływa na kwestionowanie umiejętności prowadzenia samochodów przez kobiety. Co więcej, prawie 40% respondentek stwierdziło, że często doświadcza wspomnianych postaw, co z kolei oddziałuje na ich pewność siebie i samopoczucie emocjonalne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Program, którego elementem jest stworzenie CARmeli, ma na celu walkę z nierównościami i dyskryminacją, jakich doświadczają kobiety za kierownicą i w sektorze motoryzacyjnym w ogóle. Poza wywołującym uśmiech na twarzy designem auta warto pamiętać, że CARmela to tak naprawdę próba skłonienia społeczeństwa do zastanowienia się nad tym, czym jest równość na drodze i czy przypadkiem my sami często nie przyczyniamy się do nasilenia stereotypów dotyczących kobiet-kierowców.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zdjęcia: Midas

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS „Strong Are The Women”: Johnnie Walker zwraca uwagę na siłę kobiet i ich osiągnięcia