Cartoon Network przedstawia raport „Koleżeńskie zachowania wśród dzieci”

Czym dla polskich dzieci jest życzliwość? Które z miłych gestów są najbardziej wartościowe? Kto inspiruje najmłodszych do dobrych zachowań? Cartoon Network prezentuje raport „Koleżeńskie zachowania wśród dzieci”, który jest częścią kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.
O autorze
1 min czytania 2019-12-04

Życzliwa atmosfera dobrze wpływa na rozwój najmłodszych

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Cartoon Network wynika, że aż 70% dzieci chciałoby być postrzegane jako miłe osoby i dobrzy przyjaciele. Do życzliwych gestów, które najczęściej wykonują dla innych wymieniają: wspólne granie w gry (79%), dzielenie się smakołykami (64%), przytulenie kogoś (59%) czy zaproszenie do wspólnej zabawy (52%). Zapytane o najmilszą rzecz, jaką można zrobić dla drugiej osoby dzieci najczęściej wybierały: „przytulenie kogoś” (19%), „dotrzymanie towarzystwa komuś, kto nie czuje się najlepiej”(12%) i „rozmowę z kimś, kto jest samotny” (12%). 

– Kiedy dzieci są dla siebie życzliwe tworzą mikroklimat, w którym panuje serdeczność. Powstaje atmosfera zrozumienia, współczucia i wzajemnego oddania. Automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych. Nawiązują się przyjaźnie, pojawia się bliskość, otwartość, radość oraz chęć pomocy. Dzieci stają się pogodniejsze, zadowolone i bardziej przyjazne – twierdzi Marta Żysko-Pałuba, psycholożka i psychoterapeutka, ekspertka kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.

Kto uczy dzieci życzliwości?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Miejscami, w których polskie dzieci najczęściej okazują życzliwość są: szkoła (71%) oraz dom (68%). Co ciekawe, pomimo ogromnej popularności youtuberów, bardzo niewielu respondentów wymieniło ich jako inspiracje do życzliwej postawy. 91% dzieci jednoznacznie wskazało, że to rodzice dają im najlepszy wzór życzliwej postawy. Zaraz po nich znajdują się dziadkowie (30%), nauczyciele (18%), a także przyjaciele (14%) i rodzeństwo (14%).

Inspiracje do koleżeńskich zachowań

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Życzliwość to reakcja łańcuchowa – uprzejme gesty prowokują kolejne dobre zachowania. Na pytanie „co pomogłoby ci w byciu życzliwym?” 58% młodych respondentów odpowiedziało, że na pewno byłoby miłe podejście w stosunku do nich samych.  

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– By móc oferować życzliwość innym najpierw trzeba jej samemu doświadczyć, a potem nauczyć się ją ofiarowywać. Nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie. Dziecko, które wychowuje się w życzliwym środowisku uczy się samoakceptacji siebie, otwartości, współczucia, tolerancji i rozwija umiejętność empatii – dodaje Marta Żysko-Pałuba.

Raport „Życzliwe zachowania wśród dzieci” dostępny jest na stronie. Dodatkowo w ramach kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” można pobrać z strony bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wśród nich znajdują się m.in. pomoce naukowe dla nauczycieli oraz scenariusze lekcji.