Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „Main Streets Across the World” (Główne ulice handlowe świata) wynika, że Causeway Bay w Hongkongu po raz drugi zajmuje zaszczytne pierwsze miejsce, stając się tym samym najdroższą ulicą handlową świata – tam czynsz za wynajem sklepu wynosi 25 965 euro za m2 rocznie. Drugie miejsce zajęła nowojorska Górna Piąta Aleja, gdzie za metr kwadratowy powierzchni trzeba zapłacić 21 295 euro rocznie. Trzecią pozycję w globalnym rankingu zajęła londyńska ulica New Bond Street.
Spośród najdroższych lokalizacji z pierwszej dziesiątki, czynsze wzrosły najbardziej w minionych 12 miesiącach przy Pitt Street Mall w Sydney, bo aż o 17,9%. i wynoszą obecnie 10 185 euro za m2 rocznie. Do pierwszej dziesiątki najdroższych ulic handlowych świata zakwalifikowało się pięć z Europy, cztery z Azji i tylko jedna z USA.
Zobacz również
Najdroższą ulicą handlową w Europie jest New Bond Street, która wyprzedziła Paryż i Mediolan, a pierwszą piątkę zamykają Bahnhofstrasse w Zurychu i Kohlmarkt w Wiedniu z czynszami wynoszącymi odpowiednio 8195 euro i 4860 euro za m2 rocznie.
Największy wzrost czynszów wśród najdroższych ulic europejskich z pierwszej dziesiątki odnotowano w Atenach przy Ermou – o 14% do 3420 euro za m2 rocznie. W porównaniu z ubiegłym rokiem stawki czynszowe wzrosły lub pozostały na stabilnym poziomie w ok. 70% lokalizacji w Europie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W Polsce natomiast najdroższą ulicą jest Nowy Świat w Warszawie, gdzie trzeba zapłacić 960 euro czynszu za m2 rocznie. Drugie miejsce zajmuje ulica Floriańska w Krakowie ze stawką 900 euro za m2.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Warszawski rynek nieruchomości dynamicznie się rozwija, a wraz z zachodzącymi zmianami obserwujemy znaczną poprawę jakości przestrzeni publicznej. W każdej dzielnicy stolicy powstają nowe projekty adresowane do społeczności lokalnych, umożliwiające im spędzanie czasu poza domem w bardzo atrakcyjny sposób. Mieszkańcy coraz częściej korzystają z oferty restauracji, barów w parterach budynków mieszkalnych i sklepów zlokalizowanych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Może ciągle jeszcze w małej skali, ale potrzeby konsumentów przyczyniają się do tworzenia lokalnych ulic handlowych, które stają się ośrodkami handlu i usług – powiedziała Lucyna Śliż, Associate, dyrektor rozwoju biznesu, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.
Pełny raport dostępny jest na stronie.