Agencja direct marketingowa LeadR oraz agencja badawcza IRCenter po raz kolejny wzięły pod lupę polskie miłośniczki mody w Internecie.
– Nie jest wielkim zaskoczeniem, że internautki zainteresowane tematyką fashion to przede wszystkim młode kobiety. Wśród przebadanych respondentów 73% z nich było w wieku od 18 do 34 lat. Ten kanał komunikacji z potencjalnym klientem jest doskonałym rozwiązaniem dla marek, które kierują swój przekaz właśnie do takiej grupy wiekowej – mówi Sebastian Białousz, Prezes LeadR Sp. z o.o.
Zobacz również
Stereotyp, że dostęp do Internetu zarezerwowany jest jedynie dla mieszkańców dużych miast zdecydowanie zostaje obalony. Prawie 1/5 spośród przebadanych osób na co dzień zamieszkuje wsie. Okazuje się, że również one chcą pozostawać na czasie w zakresie aktualnych trendów modowych, szukają nowych stylizacji i ciekawych pomysłów.
Jak często przeglądasz w Internecie informacje na tematy związane z modą (stylizacje, nowe kolekcje, oferty sklepów, itp,)?
Duża grupa przebadanych użytkowników przegląda w Internecie informacje modowe raz w tygodniu (39%), ale dominująca – nawet codziennie (48%). Na tej podstawie możemy sądzić, że bieżące informowanie internautów o najnowszych trendach modowych, aktualnych ofertach, aktualnych kolekcjach jest ważnym czynnikiem sprzyjającym efektywnemu wzrostowi poziomu sprzedaży.
Pytanie jednak – gdzie? Które przestrzenie online są najbardziej interesujące dla potencjalnych klientek? Badanie pokazuje, że obok, można by rzec tradycyjnych kanałów, takich jak wyszukiwarki internetowe oraz portale internetowe respondentki najczęściej sięgają do newsletterów. Aż 70% osób, które wzięły udział w ankiecie, właśnie tam szuka informacji na temat mody. Warto więc budować lojalną grupę subskrybentów, którzy z zapartym tchem będą oczekiwali każdej kolejnej wiadomości ze świata fashion. Dobrym rozwiązaniem jest również korzystanie z dedykowanych baz, do których użytkownicy zapisują się świadomie, zatem efektywność komunikacji za ich pomocą jest bardzo wysoka.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Gdzie przeglądasz informacje o modzie, odzieży, obuwiu i galanterii? [w ciągu miesiąca]
Najpopularniejszym miejscem poszukiwania informacji na temat nowości modowych są wyszukiwarki internetowe oraz portale modowe. Przegląda je ponad 80% użytkowników, co w porównaniu do blogów modowych (zaledwie nieco połowa użytkowników) może być zaskakującym wynikiem. Niemniej widać, że trzecim medium, w którym użytkownicy poszukują informacji o nowinkach z świata fashion są newslettery. Wskazało na nie ponad 2/3 respondentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przewagę newsletterów nad innymi kanałami internetowymi można tłumaczyć komfortem, jaki zapewniają użytkownikom. Internauta, zapisany do bazy tematycznej, otrzymuje zbiorczo najciekawsze informacje bezpośrednio na maila.
Programy lojalnościowe i konkursy internetowe są już znanym wśród marketerów sposobem budowania i umacniania więzi z klientem. Okazuje się jednak, że w niewielkim stopniu zagospodarowanym. Wśród przebadanych internautów ponad połowa uczestniczy w programach lojalnościowych. Badanie pokazuje jednocześnie, że 65% respondentów jest zainteresowanych programami lojalnościowymi i rabatowymi.
– Internet jest kanałem, który doskonale odpowiada na te zainteresowania. Pozwala pozostawać uczestnikowi w stałym kontakcie z marką, bez konieczności wychodzenia z domu, a firmie reagować na bieżąco na jego potrzeby i oczekiwania. Dzięki temu można budować jakościową komunikację – wyjaśnia Sebastian Białousz, Prezes LeadR Sp. z o.o.
Wirtualny dialog z klientem umożliwia zarówno utrwalać więzi, jak i pozyskiwać nowych, oddanych uczestników programów lojalnościowych. To niezwykle istotne m.in. w branży modowej, która według raporty firmy Deloitte „Global Powers of the Consumer Products 2012. Connect the dots”, jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki na świecie. Konkurencja jest zatem bardzo duża.
Internauci mają już świadomość, jakie korzyści płyną z uczestnictwa w konkursach internetowych. Spośród przebadanych osób, prawie 40% brało w nich udział. Specjalne oferty, rabaty i obniżki cen zapewne jeszcze na długo pozostaną jednym z najważniejszych motywatorów zakupowych. Ważna jest jednak również ich przemyślana i sprawna komunikacja.
Marki modowe, które przebadani użytkownicy śledzą w Internecie, to oczywiście najwięksi gracze rynkowi. Dla nich zdecydowanym priorytetem powinna być dbałość o klienta, która oznacza między innymi pozostawanie w stałym kontakcie z nim. Nie oznacza to jednak, że wirtualna przestrzeń zarezerwowana jest tylko dla czołowych brandów polskich i światowych. Dla mniejszych i nowych marek to doskonały kanał na przeprowadzenie działań autopromocyjnych, pozwalających na zapoznanie się potencjalnych klientów z marką. W dalszych krokach można budować lojalną grupę nabywców. W działaniach marketingowych niezwykle istotna jest etapowość i odpowiednie zbudowanie media planów. Dzięki temu można m.in. szybko reagować na zmiany rynkowe.
Dlaczego kupujesz odzież, buty, dodatki przez Internet?
Dlaczego przebadani internauci korzystają z ofert marek modowych dostępnych online? Najważniejszy argument, na który wskazało 65% uczestników badania, to ceny niższe niż w tradycyjnych sklepach. Zapewne taki wynik nie jest większym zaskoczeniem. Różnorodność dostępnego asortymentu to istotny czynnik dla prawie połowy respondentów. Po raz kolejny okazuje się także, że atrakcyjne zniżki i rabaty mocno wpływają na decyzje o miejscu dokonania zakupów. Takie działania dodatkowo zwiększają świadomość i wartość marki w oczach klientów.
Badanie zostało zrealizowane na losowej próbie internautów zainteresowanych modą, w dniach 12-23 września 2013 roku, n = 1210.
Raport dostępny jest tutaj.