Zdjęcie royalty free z Fotolia
Według badania przeprowadzonego przez Socially Sorted, oparty na publikacji zdjęć Instagram wyprzedził Twittera w kategorii dziennego ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych.
Zobacz również
Źródło: Pinterest
Posty na Facebooku zawierające zdjęcia generują z kolei około 53% więcej polubień od wpisów zawierających wyłącznie tekst. Wielu marketerów zauważyło ten rozwijający się trend i szybko dopasowało swoją działalność do nowych warunków. Nadal istnieje jednak cała rzesza firm, które nie zdają sobie sprawy z wizualnej rewolucji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Poniżej znajdziesz niektóre z głównych przyczyn porażki w social media pod kątem treści wizualnych oraz najlepsze sposoby na to, jak je naprawić.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Cztery najpopularniejsze błędy związane z publikacją treści wizualnych w social media
Błąd #1: Publikowane zdjęcia nie odzwierciedlają wizerunku Twojej marki
Pomyśl o wizerunku marki, jako o kombinacji przekonań, postaw i unikatowej wartości dodanej, którą dostarcza Twoja firma. Następnie zadaj sobie pytanie: „Czy zdjęcia publikowane przeze mnie w social media godnie odzwierciedlają ten wizerunek?”
Fani obserwują Twoje profile z konkretnych powodów: lubią produkt, misję, którą starasz się spełnić lub to, co marka sobą reprezentuje. Prawdopodobnie wiesz już, co podoba im się najbardziej. Kreowanie treści wizualnych, które odpowiedzą na ich podświadome potrzeby, umożliwi zbudowanie wysokiego poziomu zaangażowania.
Poniższy przykład pochodzi z Instagramowego konta Nike. Chociaż na zdjęciu można znaleźć charakterystyczne logo firmy, w oczy rzuca się przede wszystkim scena przedstawiająca kojarzący się z marką sportowy tryb życia. Jest to świetny przykład na ucieleśnienie esencji marki, bez odnoszenia się do oczywistych elementów wizualnych (w przypadku tego zdjęcia, logo jest widoczne wyłącznie na ubraniach graczy).
Źrodło: Instagram
W przeciwieństwie do wklejania logo do każdego publikowanego zdjęcia, postaraj się wykorzystać obrazki związane z misją Twojej marki, jak również grafiki odnoszące się do wykorzystania produktów lub usług przez zadowolonych klientów.
Błąd #2: Twój design się niczym nie wyróżnia
Czy sądzisz, że wśród milionów postów, które każdego dnia zalewają social media uda Ci się wyróżnić za pomocą miernych treści wizualnych? Jeśli nikt nie zwróci nawet na nie uwagi, możesz zapomnieć o tym, że ktoś się nimi podzieli.
Jeśli pragniesz znacznie poprawić design publikowanych grafik pozwól sobie na eksperymentowanie z różnorodnymi paletami kolorów. Zastanów się, jakie uczucia chcesz wzbudzić wśród wybranej grupy fanów. Zrozum, jak kolor wpływa na ludzką psychikę – pozwoli to na odwołanie się do właściwych emocji i zachęcenie fanów do udostępniania Twoich treści.
Źródło: www.oknopol.eu
Jednym z najlepszych sposobów na eksperymentowanie z kombinacjami kolorów jest pobieranie barw za pomocą narzędzia, takiego jak Eye Dropper i wykorzystanie ich w zdjęciach, które chcesz udostępnić fanom. Rzuć okiem na dwa poniższe przykłady:
Źródło: colorpalettes.net
Zdjęcie z lewej jest zalane promieniami słońca. Wywołuje znajome uczucie ciepła i przytulności. Drugie zdjęcie jest jaśniejsze; od razu przywodzi na myśl wakacje w tropikach, radość i beztroskę. Postaraj się znaleźć zdjęcia, które lubisz, wybierz z nich interesujące barwy za pomocą wspomnianego narzędzia i nadaj odpowiedni klimat zdjęciom, które zamierzasz opublikować.
Kolejnym sposobem na zatrzymanie bezmyślnego przewijania (lub „slajdowania”) treści przez użytkowników jest retusz zdjęć, które zamierzasz opublikować. Zwiększ nasycenie kolorów, dopasuj kontrast lub dodaj odpowiedni filtr (dokładnie tak, jak na Instagramie!). Techniki te możesz wykorzystać, aby zdjęcia wyglądały profesjonalnie i unikatowo.
Poniżej znajdziesz znakomity przykład wyretuszowanego zdjęcia z konta Wedding Ideas & Brides na Istagramie:
Źródło: Instagram
Pamiętaj: Klucz do sukcesu polega na przyciągnięciu uwagi publiczności. Dopiero później możesz zachęcić ludzi do podjęcia konkretnego działania.
Błąd #3: Wykorzystywanie zdjęć o niskiej jakości
Jeśli wykorzystujesz zdjęcia niskiej jakości, z pewnością nie uda Ci się zaimponować przyzwyczajonym do wizualnego luksusu fanom. Treści wizualne stanowią bezpośrednie odzwierciedlenie jakości marki, którą reprezentujesz. Fani, decydujący się na podzielenie się Twoimi treściami, rzucają również na szalę swą reputację w sieci. Zdjęcia, które publikujesz na profilach społecznościowych, muszą więc być „cool” w oczach innych użytkowników.
Jeśli uważasz, że nie stać Cię na zatrudnienie fotografa lub zakup profesjonalnych zdjęć typu „stock photos” – nie ma obaw. W Internecie można znaleźć ogrom znakomitych zdjęć, które są przy okazji zupełnie darmowe. Wystarczy wiedzieć gdzie szukać. Dla przykładu, Hub Spot opublikował ponad 550 zdjęć, które możesz pobrać i wykorzystywać gdzie tylko zechcesz. Zobacz na stronie.
Zastanów się również nad następującymi sprawami:
- Czy zdjęcia posiadają wystarczająco wysoką rozdzielczość (lepiej uniknąć zjawiska „pikselozy”)?
- Czy tekst pojawiający się na zdjęciach jest łatwy do przeczytania nawet bez oglądania zdjęcia w pełnej rozdzielczości?
- Czy zdjęcia i grafiki wyglądają tak, jakby zostały przygotowane przez profesjonalistę? (Tutaj często przydają się darmowe wzory z programu Canva.
Z pewnością sprzedajesz znakomity produkt lub usługę. Warto jednak zadbać o to, aby publikowane przez Ciebie treści były na takim samym (lub wyższym) poziomie. Zwróć uwagę na poniższe zdjęcie pochodzące z Facebookowej strony magazynu Yoga Journal:
Źródło: Facebook
Yoga Journal regularnie dołącza do publikowanych artykułów znakomite zdjęcia, które są jednocześnie dobrze powiązane z tematem. Jest to kolejny ważny czynnik prowadzący do zwiększenia popularności poszczególnych postów.
Błąd #4: Nie dopasowujesz designu zdjęć do poszczególnych platform social media
Jeśli nie dopasujesz treści do odpowiedniej platformy, zdjęcia będą wydawały się przycięte lub źle, nieprofesjonalnie zrobione. To z pewnością nie zaimponuje Twoim fanom.
Zanim jeszcze zabierzesz się za design, zawsze sprawdzaj właściwą rozdzielczość dla treści publikowanych na poszczególnych platformach. Design możesz zoptymalizować pod Instagram, Facebook, Twitter czy Google+. Zobaczysz, że to samo zdjęcie będzie różnić się kształtem i formatem w zależności od platformy. Optymalizacja to klucz do zwiększenia atrakcyjności zdjęcia.
Pokaż, na co Cię stać i zacznij publikować znakomite treści wizualne
Jeśli już wykorzystujesz treści wizualne na profilach w social media, dzięki powyższym radom poprawisz ich skuteczność marketingową. Nawet jeśli nie znasz się na profesjonalnym designie, wszystko, czego Ci potrzeba to przeprowadzenie kilku eksperymentów i dobranie właściwych narzędzi. Niedługo staniesz mistrzem w dziedzinie promocji treści wizualnych!
Co o tym sądzisz? Czy znasz narzędzia lub trendy odnośnie treści wizualnych, o których inni powinni wiedzieć? Podziel się wiedzą w sekcji komentarzy.
Marta Madelska
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE