fot. depositphotos.com
1. Konfiguracja konta Google Search Console i Google Analytics
Nawet najlepszy specjalista nie poradzi sobie bez pomocy w postaci profesjonalnych narzędzi, zwłaszcza w tak wymagającej dziedzinie, jaką jest SEO. Pierwszym punktem na naszej checkliście jest więc konfiguracja konta Search Console oraz Analytics. To dwie podstawowe usługi Google, z których powinien korzystać każdy, kto zabiera się za pozycjonowanie strony.
Zobacz również
Google Search Console, menu główne
GSC umożliwia wgląd w statystyki dotyczące ruchu, klikalności, pozycji na poszczególne słowa. Do tego pozwala sprawdzić status indeksowania, a nawet wysłać prośbę o zaindeksowanie nowego adresu URL w obrębie domeny. GA natomiast ułatwi Ci działania analityczne i podpowie, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twojej strony.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
2. SEO on-page
Pierwszą grupą działań jest SEO on-page, czyli czynności wykonywane w obrębie domeny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Indeksowanie
Upewnij się, że roboty wyszukiwarki mają dostęp do ważnych z punktu widzenia SEO sekcji Twojej witryny. Stan indeksowania sprawdzisz w Google Search Console lub za pomocą komendy site – wystarczy wpisać w Google site:nazwatwojejdomeny.pl i przejrzeć wyniki.
wyniki wyszukiwania Google
Mapa strony i plik robots.txt
Mapa strony ułatwia robotom wyszukiwarki indeksowanie stron, a także identyfikowanie wprowadzonych zmian i aktualizacji. Jest to plik zawierający listę wszystkich adresów URL znajdujących się w obrębie domeny. Należy zapisać go w formacie XML i przesłać do Google za pomocą Search Console.
Natomiast plik robots.txt zawiera komendy dla robotów indeksujących. Za jego pomocą możesz poinformować wyszukiwarkę, które podstrony chcesz umieścić w indeksie. Sekcje takie jak strona logowania, polityka prywatności czy wewnętrzna wyszukiwarka nie mają znaczenia dla SEO, dlatego nie powinny być indeksowane.
UX na pierwszym miejscu
Upewnij się, że Twoja witryna jest dobrze zoptymalizowana pod kątem UX, czyli wrażeń użytkownika. Zadbaj o przejrzystą strukturę, łatwą nawigację i atrakcyjny interfejs. Wrażenia internautów zawsze powinny być na pierwszym miejscu. Warto przeprowadzić testy z udziałem użytkowników lub wykonać testy A/B.
Core Web Vitals
Core Web Vitals (CWV) to jeden z najnowszych czynników rankingowych Google. Jest to zestaw wskaźników związanych z szybkością, wydajnością i stabilnością wizualną strony. Na ich podstawie (między innymi) wyszukiwarka ustala jakość strony, co świadczy o tym, że UX ma coraz większe znaczenie.
CWV dla własnej witryny sprawdzisz za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights.
PageSpeed Insights, wyniki dla domeny allegro.pl
Certyfikat SSL
Od jakiegoś czasu wyszukiwarki informują użytkowników, gdy strona nie ma zabezpieczenia w postaci certyfikatu SSL. Dlatego dziś jest to standard – nie tylko ze względu na UX, ale i SEO. Google zwraca ogromną uwagę na dobro i bezpieczeństwo użytkownika, co oznacza, że strony bez protokołu bezpieczeństwa mają mniejsze szanse na widoczność w wynikach organicznych.
Przyjazne adresy URL
Adresy URL informują użytkowników i roboty indeksujące o tym, co zawiera dana podstrona. Powinny być więc zrozumiałe i maksymalnie uproszczone. Nie używaj wielkich liter i znaków takich jak % czy $, a wyrazy oddzielaj krótkim myślnikiem. W adresach URL warto umieścić główne słowa kluczowe.
Wersja mobilna
Według serwisu StatCounter Global Stats obecnie (grudzień 2022) ponad 59% ruchu w Internecie pochodzi z telefonów komórkowych. Jasne jest więc, że wersja mobilna strony to absolutna konieczność, o czym dała nam do zrozumienia sama wyszukiwarka Google, która kilka lat temu wprowadziła algorytm mobile-firts index.
Jeśli Twoja witryna nie ma wersji mobilnej, zmień to jak najszybciej, w przeciwnym wypadku mocno ucierpi jej pozycja.
Meta dane
Meta tytuły i meta opisy widoczne są na stronie SERP, jako elementy wyników wyszukiwania. Wprawdzie bezpośredni wpływ na pozycję witryny mają tylko tytuły, jednak opisy stron zachęcają użytkowników do kliknięcia, co znaczy, że przyczyniają się do zwiększenia CTR.
wyniki wyszukiwania Google
Zarówno tytuły, jak i opisy powinny być zwięzłe i w najprostszy sposób przedstawiać zawartość strony, a także zachęcać użytkownika do jej odwiedzenia. Unikaj duplikatów i upewnij się, że meta dane mają odpowiednią długość. W przeciwnym wypadku ich część zostanie ucięta przez wyszukiwarkę.
Optymalizacja obrazów
Czy optymalizujesz wszystkie grafiki na swojej stronie internetowej? Jeśli nie, zmień to koniecznie. Atrybuty ALT informują roboty indeksujące o tym, co zawiera grafika, dzięki czemu mogą one dopasować ją do zapytania internauty i umieścić na wyższej pozycji. Do tego optymalizacja obrazów poprawia widoczność w Google Images, skąd również można wygenerować sporo ruchu organicznego.
Linkowanie wewnętrzne
Rozbudowana sieć linków wewnętrznych to podstawa przejrzystej nawigacji po stronie, zarówno dla użytkowników, jak i robotów. Upewnij się, że wszystkie odnośniki w obrębie Twojej domeny są sprawne (szukaj błędów 404). Pozbądź się także wszystkich Orphan Pages, czyli stron, do których nie prowadzą żadne linki.
Odnośnikami wewnętrznymi możesz łączyć przeróżne sekcje strony np.:
- artykuł z artykułem,
- artykuł ze stroną produktu/kategorii,
- stronę produktu/kategorii z artykułem,
- stronę główną z podstroną usługi.
Dane strukturalne
Dane strukturalne to kod dodawany do skryptu witryny. Dzięki niemu wyszukiwarka lepiej rozumie treść strony i może odróżnić np. wagę od ceny produktu. Użycie danych strukturalnych pozwala także rozszerzyć wyniki wyszukiwania, a tym samym wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony.
3. SEO off-page
Druga grupa – równie istotna – to czynności wykonywane poza obrębem domeny, czyli tzw. SEO off-page.
Linkowanie zewnętrzne
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google jest link building, czyli pozyskiwanie odnośników z zewnętrznych serwisów. Tak naprawdę bez przemyślanej i jakościowej sieci back linków nie da się wykorzystać pełnego potencjału SEO i zdobyć najlepszych pozycji, zwłaszcza w popularnej, konkurencyjnej branży.
Jak pozyskiwać linki zewnętrzne? Temat jest bardzo szeroki, dlatego dziś przedstawimy tylko kluczowe informacje. Odnośniki powinny pochodzić z wartościowych stron o wysokim autorytecie. Do tego ważna jest dywersyfikacja, czyli różnicowanie zarówno źródeł pochodzenia linków, jak i ich atrybutów. Pamiętaj, że liczy się jakość, a nie ilość.
4. Content
Tworzenie i optymalizacja contentu to lwia część całego procesu pozycjonowania. Dlatego też nasza Checklista SEO zawiera również kwestie związane z treściami na stronie.
Słowa kluczowe
Nie jesteś zadowolony ze statystyk ruchu w obrębie swojej domeny? Jeśli zadbałeś o wszystkie wymienione wyżej kwestie, być może problemem są źle dobrane słowa kluczowe. Powinny one nie tylko mieć wysoki wolumen wyszukiwania, ale również – albo i przede wszystkim – być dopasowane do intencji użytkowników. W pierwszej kolejności określ swój cel, opisz personę marketingową, a następnie przeprowadź analizę fraz.
Oto narzędzia, które Ci w tym pomogą:
- Planer Słów Kluczowych Google,
- Ubersuggest,
- Senuto
- Ahrefs
- Keywordtool
- SurferSEO.
Analiza pod kątem duplikatów
Zduplikowany content nie wnosi nic dobrego dla użytkowników ani robotów. Wyszukiwarka może wręcz ukarać strony, które powielają treści w obrębie własnej witryny lub kopiują content z zewnętrznych serwisów. Pamiętaj, że każda publikowana treść musi być unikalna. Narzędziem, które pomaga w wykrywaniu duplikatów, jest m.in. Copyscape.
Nagłówki
Dziel tekst na krótkie części i opisuj je nagłówkami. Pamiętaj o hierarchii oraz o umieszczeniu w nich słów kluczowych. Najważniejsza fraza dla strony powinna znaleźć się w nagłówku H1.
Wartość treści
Upewnij się, że publikowane przez Ciebie treści są przydatne i wartościowe. Czy użytkownik znajdzie w nich jakieś cenne informacje lub pomogą mu one rozwiązać problem? Nie marnuj czasu czytelników. Pamiętaj, że algorytmy Google są coraz inteligentniejsze i są w stanie wykryć content niskiej jakości.
Formatowanie
Wkład merytoryczny jest ważny, ale znaczenie ma także forma prezentowania treści. Zadbaj o poprawne formatowanie. Oprócz nagłówków ważne są wszelkiego rodzaju wyróżnienia (pogrubienia, listy, punktowanie), a także grafiki i inne elementy, które urozmaicają treść i ułatwiają jej konsumpcje. Pamiętaj też, że content to nie tylko teksty. Warto publikować również inne formy treści takie jak wideo czy audio.
Pamiętaj, że wymienione tu kwestie to podstawowe czynności optymalizacji i pozycjonowania. Niestety środowisko SEO jest dość dynamiczne, a wyszukiwarka Google regularnie aktualizuje swoje wymagania. Konieczne jest więc śledzenie trendów i pojawiających się zmian. Powodzenia!