Polska wieś w roku 2050. Roboty, egzoszkielety i drony są tak samo powszechne jak siekiery i widły. W ogromnych hangarach uprawia się cytrusy, każda kropla wody jest na wagę złota, a Reymontowskie Lipce dawno wyludniły się z powodu suszy. Uciekinierzy z południa Europy mają gospodarstwa tuż za płotem, u sołtysa można spotkać Hiszpanów i Greków, w kościele słychać zaś płomienne ekologiczne kazania.
Słuchowisko Storytel pt. „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” w warstwie literackiej nawiązuje do klasyki literatury polskiej, czyli „Chłopów” Władysława Reymonta. Inspiracją do powstania fabuły był raport WWF „2050 Polska dla pokoleń”, w którym przedstawiona została tragiczna wizja przyszłości, jaka czeka naszą planetę, jeśli społeczeństwo nie zmieni swojego sposobu życia. Temat wziął na warsztat pisarz Cezary Zbierzchowski, autor powieści fantastyczno-naukowych („Holocaust F”, „Distortion”).
Zobacz również
W słuchowisku Storytel zagrali artyści, dla których tematy ekologii i dbania o środowisko nie są obojętne. W postać głównego bohatera wciela się Marcin Dorociński, aktor o dużej wrażliwości ekologicznej, który od lat zwraca uwagę na potrzebę dbania o naszą planetę. W słuchowisku pojawią się także m.in. Magdalena Popławska i Bartłomiej Topa, ambasadorzy Klubu Gaja, Marian Dziędziel, który wystąpił w kampanii antysmogowej, czy Zofia Zborowska, aktorka znana z ekologicznego stylu życia i jego promocji. Wstęp do słuchowiska przygotowała Areta Szpura, nazywana twarzą polskiej ekologii.
– Nie rozumiem tych, którzy udają, że nie ma problemu. Tych, którzy mówią, że nie ma czegoś takiego jak ocieplenie klimatu (…) Jeśli słuchać mądrych ludzi, naukowców, to widać smutny obraz. Jedziemy w pociągu, którego nie da się już zatrzymać, można go tylko spowolnić (…) Zwiększanie świadomości, o tym w jakim jesteśmy położeniu, jest najważniejsze. Dlatego każda forma przekazu ma olbrzymią wartość. Jeżeli ktoś po odsłuchaniu tego audiobooka nabierze wątpliwości, których wcześniej nie miał, albo coś zrozumie i przekaże to innym, to może coś się uda zmienić – mówi Marcin Dorociński.
Bądź eko, posłuchaj
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Projekt słuchowiska oraz towarzysząca mu kampania powstały w Storytel we współpracy z agencją McCannWorldgroup oraz Mastercard Polska. W związku z tym Mastercard przygotowuje cykl Ekolekcji – warsztatów szkolnych dla licealistów przerabiających „Chłopów” Reymonta w ramach lektur obowiązkowych. W wybranych szkołach województwa Mazowieckiego odbędą się spotkania z gwiazdami zaangażowanymi w projekt „Chłopi 2050”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto, w ramach działań na rzecz ochrony klimatu, Storytel przekaże również fundusze na współpracę z Klubem Gaja. Każde osłuchanie słuchowiska „Chłopi 2050” to złotówka przeznaczona na sadzenie drzew.
Sztuka wyrazu
Wyjątkowym elementem kampanii promującej słuchowisko i zachęcającej do wejścia w świat audio będzie wystawa obrazów inspirowanych słuchowiskiem i udźwiękowionych przez Storytel.
Projekty kompozycji przygotowało studio 422post i ilustrator Grzegorz Bobrowski. Obrazy olejne w formacie 100 x 150 cm namalowała Maja Kobylińska. Obrazy będą wystawione we foyer warszawskiej siedziby Agory przy ul. Czerskiej 8/10.