Są to jedne z wniosków z ostatniego badania CZECH DIGITAL CULINARY 2014 przeprowadzonego przez MindBridge Consulting Company i IRCenter, opisując jak nowe technologie – strony internetowe, media społecznościowe i rozwiązania mobilne wpływają na nawyki kulinarne i żywieniowe.
Nie tak dawno temu widzieliśmy w Internecie zabawny film prezentujący wykorzystanie tabletu jako deski do krojenia warzyw, kończący swój żywot w zmywarce. Fakt, że technologia komputerowa bardzo szybko znajduje swoje miejsce w wielu naszych kuchniach podczas gotowania (bezpośrednio w tym procesie lub w przenośni przy poszukiwaniu receptur), jest niepodważalny i powszechnie znany.
Zobacz również
„Oczywiście, dzielenie się odręcznie napisanymi książkami kucharskimi z przepisami naszych babć i matek nadal często funkcjonuje jako dziedzictwo w rodzinach. Jednak udział osób korzystających z nowoczesnych technologii na etapie planowania lub bezpośredniego przygotowywania posiłków w domu jest już bardzo widoczny, a ich liczba z pewnością będzie znacznie wzrastać w przyszłości. To stwarza doskonałą okazję dla marketerów do skutecznych cross mediowych kampanii, aby reklamować produkty spożywcze oraz te związane z gotowaniem i cateringiem,” mówi Tomáš Kravka, prezes MindBridge Consulting.
Ilość odwiedzających najbardziej znane witryny kulinarne to liczba rzędu 0,5 – 2 milionów wizyt miesięcznie. 43% pełnoletnich internautów w Czechach znajduje inspirację dla ich potraw na stronach kulinarnych. Są to nie tylko specjalistyczne strony z tej dziedziny, ale także fora internetowe, sieci społecznościowe – takie jak fanpage na Facebooku; blogi kulinarne oraz krótkie instruktaże na kanale YouTube czy nawet aplikacje mobilne, które uzupełniają lub zastępują klasyczne książki kucharskie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Telewizja ma oczywisty wpływ na korzystanie z serwisów społecznościowych, zarówno przy poszukiwaniu przepisów, jak i w trakcie gotowania. Celebryci zaangażowani w kulinarne programy telewizyjne są inspiracją dla gotujących i źródłem przepisów dla 22% internetowej populacji Czech. Zdeněk Pohlreich (kulinarny guru w Czechach) czy też prowadzony przez niego program „Ano, šéfe!” na swoich facebookowych profilach mają niespełna po 300 000 fanów każdy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najpopularniejszą stroną kulinarną w Czechach jest serwis Vareni.cz szczycący się prawie 2 milionami wizyt miesięcznie.
Mężczyźni są na ogół lepiej obeznani z nowoczesną technologią. Czy zatem więcej mężczyzn ma szansę na odnalezienie w gotowaniu swojego powołania? Badanie opisuje internautów za pomocą czterech segmentów, w zależności od: podejścia do gotowania, przepisów kulinarnych, nowoczesnych technologii oraz sposobu korzystania z sieci społecznościowych.
Co więcej, badanie odpowiada na następujące zagadnienia:
- Jak często, kto i z kim gotuje w domu?
- Jak często, kto i z kim lubi jeść w restauracji?
- Stosunek odnośnie gotowania i jedzenia.
- Znaczenie poszczególnych posiłków w ciągu dnia, czas ich przygotowywania i konsumpcji.
- Popularność kuchni narodowych (13)
- Częstotliwość i przyczyny poszukiwania przepisów.
- Najczęstsze źródła przepisów.
- Wiedza dotycząca korzystania z kulinarnych blogów, stron internetowych, aplikacji mobilnych, filmików z YouTube’a itp.
- Możliwości korzystania z aplikacji mobilnych „w kuchni”.
- Przyczyny nie korzystania z aplikacji mobilnych „w kuchni”.
Badanie DIGITAL CULINARY / CYFROWE KULINARIA – CZECHY 2014
IRCenter prezentuje badanie CYFROWE KULINARIA wraz z czeską agencją partnerską MindBridge. Podobne badanie przeprowadziliśmy w Polsce. Na obecny projekt składa się podstawowe badanie n = 1000 CAWI / CASI wywiadów zrealizowanych w sierpniu 2014 roku i danych wtórnych – szczegółowej analizy sieci społecznych i całego środowiska internetowego gotowania, jedzenia i przepisów kulinarnych (Google Trends).