Chochla w jednej ręce, a smartphone w drugiej?

43 proc. czeskich internautów odwiedza strony z przepisami kulinarnymi. Ze względu na pojawiające się mobilne aplikacje dla gotujących amatorów, coraz więcej osób przygotowuje potrawy dosłownie ze smartfonami w ich rękach.
O autorze
2 min czytania 2014-09-30

Są to jedne z wniosków z ostatniego badania CZECH DIGITAL CULINARY 2014 przeprowadzonego przez MindBridge Consulting Company i IRCenter, opisując jak nowe technologie – strony internetowe, media społecznościowe i rozwiązania mobilne wpływają na nawyki kulinarne i żywieniowe.

Nie tak dawno temu widzieliśmy w Internecie zabawny film prezentujący wykorzystanie tabletu jako deski do krojenia warzyw, kończący swój żywot w zmywarce. Fakt, że technologia komputerowa bardzo szybko znajduje swoje miejsce w wielu naszych kuchniach podczas gotowania (bezpośrednio w tym procesie lub w przenośni przy poszukiwaniu receptur), jest niepodważalny i powszechnie znany.

„Oczywiście, dzielenie się odręcznie napisanymi książkami kucharskimi z przepisami naszych babć i matek nadal często funkcjonuje jako dziedzictwo w rodzinach. Jednak udział osób korzystających z nowoczesnych technologii na etapie planowania lub bezpośredniego przygotowywania posiłków w domu jest już bardzo widoczny, a ich liczba z pewnością będzie znacznie wzrastać w przyszłości. To stwarza doskonałą okazję dla marketerów do skutecznych cross mediowych kampanii, aby reklamować produkty spożywcze oraz te związane z gotowaniem i cateringiem,” mówi Tomáš Kravka, prezes MindBridge Consulting.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ilość odwiedzających najbardziej znane witryny kulinarne to liczba rzędu 0,5 – 2 milionów wizyt miesięcznie. 43% pełnoletnich internautów w Czechach znajduje inspirację dla ich potraw na stronach kulinarnych. Są to nie tylko specjalistyczne strony z tej dziedziny, ale także fora internetowe, sieci społecznościowe – takie jak fanpage na Facebooku; blogi kulinarne oraz krótkie instruktaże na kanale YouTube czy nawet aplikacje mobilne, które uzupełniają lub zastępują klasyczne książki kucharskie.

Telewizja ma oczywisty wpływ na korzystanie z serwisów społecznościowych, zarówno przy poszukiwaniu przepisów, jak i w trakcie gotowania. Celebryci zaangażowani w kulinarne programy telewizyjne są inspiracją dla gotujących i źródłem przepisów dla 22% internetowej populacji Czech. Zdeněk Pohlreich (kulinarny guru w Czechach) czy też prowadzony przez niego program „Ano, šéfe!” na swoich facebookowych profilach mają niespełna po 300 000 fanów każdy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najpopularniejszą stroną kulinarną w Czechach jest serwis Vareni.cz szczycący się prawie 2 milionami wizyt miesięcznie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mężczyźni są na ogół lepiej obeznani z nowoczesną technologią. Czy zatem więcej mężczyzn ma szansę na odnalezienie w gotowaniu swojego powołania? Badanie opisuje internautów za pomocą czterech segmentów, w zależności od: podejścia do gotowania, przepisów kulinarnych, nowoczesnych technologii oraz sposobu korzystania z sieci społecznościowych.

Co więcej, badanie odpowiada na następujące zagadnienia:

  • Jak często, kto i z kim gotuje w domu?
  • Jak często, kto i z kim lubi jeść w restauracji?
  • Stosunek odnośnie gotowania i jedzenia.
  • Znaczenie poszczególnych posiłków w ciągu dnia, czas ich przygotowywania i konsumpcji.
  • Popularność kuchni narodowych (13)
  • Częstotliwość i przyczyny poszukiwania przepisów.
  • Najczęstsze źródła przepisów.
  • Wiedza dotycząca korzystania z kulinarnych blogów, stron internetowych, aplikacji mobilnych, filmików z YouTube’a itp.
  • Możliwości korzystania z aplikacji mobilnych „w kuchni”.
  • Przyczyny nie korzystania z aplikacji mobilnych „w kuchni”.

Badanie DIGITAL CULINARY / CYFROWE KULINARIA – CZECHY 2014

IRCenter prezentuje badanie CYFROWE KULINARIA wraz z czeską agencją partnerską MindBridge. Podobne badanie przeprowadziliśmy w Polsce. Na obecny projekt składa się podstawowe badanie n = 1000 CAWI / CASI wywiadów zrealizowanych w sierpniu 2014 roku i danych wtórnych – szczegółowej analizy sieci społecznych i całego środowiska internetowego gotowania, jedzenia i przepisów kulinarnych (Google Trends).