Obecnie autyzm jest diagnozowany u 1 na 100 osób w Polsce, co oznacza, że w naszym kraju jest ok. 400 000 osób w spektrum autyzmu. Żyją z nim także rodzice, rodzeństwo oraz opiekunowie, dla których rutynowe obowiązki, w tym między innymi zakupy, są wielkim wyzwaniem.
Głównym założeniem rozwiązania jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu. Raport z analizy badania ankietowego w sprawie dostosowania sklepów do potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przygotowany przez Fundację JiM wskazuje, że dla większości osób ze spektrum najbardziej uciążliwymi czynnikami w trakcie zakupów jest hałas, mocne oświetlenie czy kolejki do kasy.
Zobacz również
– Ciche Godziny to duże udogodnienie i ułatwienie dla osób autystycznych w korzystaniu z usług handlowych. Przyświecają im dwa bardzo ważne cele. Oprócz tego, że umożliwiamy osobom ze spektrum robienie zakupów w przyjaznych dla nich warunkach, to przede wszystkim podnosimy świadomość autyzmu w społeczeństwie. To bardzo ważne powody dla jednego miliona obywateli, w tym osób autystycznych i ich rodzin, którzy doceniają, że ta świadomość się podnosi – mówi Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji JiM.
W każdą środę – w Sosnowcu Plaza oraz Rudzie Śląskiej Plaza od 8:00 do 10:00, a w Rybniku Plaza od 9:00 do 11:00 – oraz w soboty od 17:00 do 19:00 w centrach jest wyciszona muzyka w systemie nagłośnienia. Dla osób ze spektrum autyzmu mogą stanowić istotne udogodnienie.
Fundacja JiM od 19 lat niesie pomoc osobom z autyzmem oraz ich opiekunom. Jej celem jest tworzenie lepszego świata dla osób z autyzmem, walka o dostęp do diagnozy i terapii oraz budowanie akceptacji i wsparcie osób dorosłych w spektrum. W Klinice JiM Fundacja diagnozuje dzieci i dorosłe osoby ze spektrum autyzmu. Pomoc Fundacji w ciągu roku to m.in. 302 zdiagnozowanych dzieci, 1187 kryzysowych interwencji, 14185 godzin walki o samodzielność. Fundacja JiM jest również organizatorem ogólnopolskiej akcji Ciche Godziny, w której zachęca sieci handlowe oraz sklepy do uwzględnienia potrzeb osób z autyzmem, poprzez niwelowanie nadmiernych bodźców (m.in. głośnych dźwięków i intensywnego oświetlenia) oraz do wyjścia naprzeciw ich potrzebom. Tworzy kampanie społeczne budujące wiedzę o autyzmie i uczące zrozumienia dla osób ze spektrum. Najbardziej rozpoznawalna to organizowana co roku „Polska Na Niebiesko”. Fundacja JiM jest członkiem Autism-Europe, Międzynarodowej Federacji, która zrzesza kilkadziesiąt organizacji z całej Europy. Jest również organizatorem-gospodarzem
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing