grafika: fotolia.pl
Zobacz również
O wskazanie 4 ulubionych książek (3 pozycje branżowe, które powinna przeczytać każda osoba zajmująca się marketingiem i 1 książki o dowolnej tematyce, która ostatnio zrobiła na danej osobie największe wrażenie) poprosiliśmy Marcina Beme z Audioteki, Rafała Ciszewskiego z K2, Michała Corteza z The Addictives, Katarzynę Dworzyńską z dworzynska.com, Marcina Gieracza z Rubikom Strategy, Szymona Gutkowskiego z DDB Warszawa, Romana Jędrkowiaka z ADHD Warsaw, Witolda Kempę z Netizens, Łukasza Kruszewskiego z Freedom nieruchomości , Dariusza Maciołka z Grupy PZU, Igę Mościchowską z WitFlow, Macieja Ossowskiego z GetResponse, Radosława Pallacha z Kid&Young, Annę Pogorzelską z WP.pl, Michała Samojlika z Autentiki, Rafała Skwiota z Nasza Klasa Sp. z o.o., Barbarę Sołtysińską z Livebrand PR Communications i Jana Zająca z Sotrendera.
Marcin Beme, twórca serwisu Audioteka.pl:
- Steve Jobs, Walter Isaacson – dla kogoś takiego jak ja, kto, można by powiedzieć, jest przedsiębiorcą pokolenia Steve’a Jobsa (mój biznes bazuje na jego myśli i innowacjach), ten audiobook to opowieść niezwykła. Trzeba posłuchać, żeby wiedzieć, że nie wolno tak po prostu kopiować Jobsa w sposobie jego zachowania, i trzeba posłuchać, żeby wiedzieć, że należy go kopiować, jeśli chodzi o pasję do tego, co robimy, a także determinację i konsekwencję. Absolutnie obowiązkowa audiolektura.
- Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com, Richard L. Brandt – bardzo inspirująca – szczególnie dla wszystkich, którzy budują swój e-commerce, opowieść o największym e-sklepie na świecie. Audiobook ciekawy, między innymi dlatego że podaje masę cyfr, które uchylają rąbka tajemnicy prawdziwej skali Amazon.com. Przykład? Na ile zgłoszeń musi odpowiedzieć jeden pracownik call-center obsługi klienta? Osiemdziesiąt na godzinę! Polecam.
- Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności – moim zdaniem jedną z największych wad większości przedsiębiorców jest brak umiejętności długofalowej koncentracji na najważniejszych dla firmy rzeczach… Nawet jeśli wiemy, które są najważniesze, to i tak potem przytłacza nas bieżący dzień. Ten audiobook odrobinę pomaga poukładać sposób myślenia i przypomina, jak ważne jest ZAMYKANIE spraw – szczególnie przydatne nam – przedsiębiorcom, którzy na co dzień raczej kreują z chaosu 🙂
- Niezwyciężony – nie będę obiektywny, ale audiobook, który ostatnio mnie strącił z nóg, to najnowsza superprodukcja Audioteki, czyli „Niezwyciężony” Stanisława Lema. Po pierwsze to poważna fabuła – stawia pytanie o faktyczne możliwości człowieka, o jego sposób myślenia i zachowania w stosunku do innych form życia. Opowiada o odpowiedzialności i międzyludzkiej solidarności w sytuacjach nieprzewidywalnych. Po drugie realizacja całego udźwiękowienia, efekty specjalne, muzyka… tego po prostu trzeba posłuchać!
Rafał Ciszewski, Wiceprezes K2:
Do moich ulubionych książek traktujących o biznesie należą: „Poza schematem” Malcolma Gladwella, „Sztuka innowacji” Toma Kelley oraz „ Freakonomia”, której autorami są Stephan Dubner i Steven Levitt. Prywatnie polecam książkę Herbarta Rosendorfera. „Wielkie solo Antona L.” to jedna z tych książek, które najbardziej wryły mi się w pamięć w czasach młodości. Kupiona w antykwariacie na Nowym Świecie w 1990 roku. Opowiedział mi o niej pewien mol książkowy. Dziś trudno dostępna. Historia przeciętnego urzędnika, który któregoś dnia budzi się rano i uświadamia sobie, że został sam na świecie. Lekko napisana powieść o pytaniach o sens życia, zadawanych przez prostego szarego człowieka, który rodzi się by pracować i wreszcie umrzeć.
Pozostałe książki traktują o roli kreatywności, innowacyjność i o dostrzeganiu wokół nas pozornie nieważnych zdarzeń i faktów, które pchają nas, świat, biznesy do przodu. Szczególnie intrygujące są rozważania Gladwella, który opowiada o tym, co decyduje o tym, że ktoś odnosi w życiu sukces, a ktoś inny nie.
Michał Cortez, eCommerce Director The Addictives, iKomersiak:
Pozycje obowiązkowe dla każdego eCommerce Managera, który z racji tego, że „robi wszystko”, musi być jak człowiek renesansu – wiedzieć coś o wszystkim i wszystko o czymś. Warto je również podsunać lub poszukać w nich argumentów do przedstawienia kadrze zarządzającej.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Steve Krug (Don’t make me think, Rocket surgery made easy) – W niesamowicie prosty, przystępny i przemawiający do wyobraźni sposób opowiada o zaletach o podejściu customer-centric w projektowaniu stron (usability, user experience). Przetestowane na HiPPOS (Highest Paid Person in the Organization / Opinion). Działa. Zazwyczaj 🙂
- Avinash Kaushik (Web Analytics: An Hour A Day, Web Analytics 2.0) – merytorycznie można być fenomenalnym, ale przekazanie tej wiedzy w zrozumiały dla laika sposób to zupełnie inna sprawa. Analityczny ewangelista Google posiadł obie umiejętności, więc jeśli chcemy wiedzieć coś ponad „mierzenie źródeł ruchu'” i zależy nam poznaniu podejścia data-driven w prowadzeniu e-projektów – warto.
A co ja czytam? Wróćmy do tematu latem, jak Google zlikwiduje Google Readera i czas w metrze trzeba będzie wykorzystać inaczej… 🙂
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Katarzyna Dworzyńska, dworzynska.com:
- Siła kreacji w reklamie. Marka soczysta jak pomarańcza. Pat Fallon, Fred Senn – panowie przypominają o tym, co tak naprawdę stanowi podstawę udanej kampanii reklamowej. Przekonują, że istnieje czwarty wymiar reklamy, a każdą markę można i należy wycisnąć jak pomarańczę. Inspirująca.
- Rewolucja Social Media. Michał Sadowski – książka, która ostatnio wpadła mi w ręce. Dobra dla osób, które dopiero zaczynają z social media. Interesująco o monitoringu internetu. Garść ciekawych przykładów, także z polskiego podwórka. Brakowało mi takiej pozycji na rynku.
- Klasyka – 50 firm, które zmieniły świat. Rothman Howard. Mam w domu wydanie z 2001 roku! Często wracam do tej książki. Opisane historie powstania największych marek tego świata przekonują, że czasami aby osiągnąć sukces wystarczy łut szczęścia. Ku pokrzepieniu.
- I na koniec najbardziej zużyta i zdezelowana książka na mojej półce – Władca Pierścieni J.R.R. Tolkiena. Uwielbiam tę powieść. Często otwieram w dowolnym miejscu i czytam, zapominając o całym świecie i … internecie!
Marcin Gieracz, CEO&Strategic Director Rubikom Strategy Consultants:
- „Jak myślą konsumenci” Geralda Zaltmana – generalnie interesuję się i zarazem zgłębiam nawyki, preferencje oraz zwyczaje zakupowe konsumentów. Autor tej publikacji daje dowody na działanie tzw. podświadomości przy naszych codziennych wyborach konsumenckich. Książka daje podstawy do tego, abyśmy nieco inaczej spojrzeli na logiczne i mocno przewartościowane schematy w komunikacji z klientem. Za jego wyborami i decyzjami stoją głęboko ukryte emocje oraz utarte przyzwyczajenie konsumenckie.
- „Geniusz konsumenta” Petera Fiska – nie spotkałem dotąd bardziej dobitnej prezentacji poglądów tak mi bliskich. Autor w bardzo konstruktywny sposób udowadnia, że za wszystko płaci klient i to klient powinien stać się punktem odniesienia wszelkich decyzji biznesowych. Tymczasem dla wielu polskich przedsiębiorców klienci są co najwyżej jednym z wielu elementów układanki biznesowej.
- „Za darmo” Chrisa Andersona – przyszło nam sprzedawać w czasach hiperkonkurencji. Konsumenci oczekują więcej za mniej. Stali się łowcami promocji oraz cenocentryczni. Książka doskonale opisuje to zjawisko, ale pokazuje również sposoby i techniki, jak radzić sobie w takich uwarunkowaniach rynku z klientem, który otrzymawszy coś „za darmo” tak naprawdę płaci z nawiązką korzystając z innych naszych usług. Okazuje się, że częściowa oferta „za darmo” też się opłaca.
- Szczególnie polecam, „Tworzenie modeli biznesowych” Alexandra Osterwaldera i Yvesa Pigneura – to wyjątkowa praca zbiorowa. Aż 470 praktyków z 45 krajów stworzyło podręcznik wizjonera, który moim zdaniem powinien stać się podstawowym narzędziem pracy większości polskich managerów i marketerów. Publikacja w najbardziej prosty i przystępny z możliwych sposobów, instruuje jak tworzyć przełomowe modele biznesowe zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw.
Szymon Gutkowski, Współwłaściciel i Dyrektor Generalny DDB Warszawa:
Lista moich ulubionych książek się zmienia, dlatego napiszę o tych ostatnio czytanych. Proszono mnie o listę lektur, które każda osoba zajmująca się marketingiem czy reklamą powinna przeczytać.
- Po pierwsze „Steve Jobs” Waltera Isaacsona, prawdziwa cegła, ale warto. Kopalnia pomysłów do wykorzystania, ale też przestroga, jak nie działać, jeśli nie jesteś Steve’em Jobsem. Ten, kto po przeczytaniu uzna się za Steve’a Jobsa, niech raczej weźmie urlop.
- Kolejna to „Decydujący moment” Adama Mazura, przegląd polskiej fotografii XXI w. Raczej do oglądania – ale można też poczytać. Poszerzenie wyobraźni wizualnej przyda się każdemu z branży marketingu i reklamy – wystarczy spojrzeć na billboardy.
- Trzecia książka to ta, której jeszcze nie napisano. Dowiecie się o niej z Twittera. Dziś książki branżowe są stare już w momencie publikacji. Dlatego Twitter jest obowiązkową lekturą każdego marketera. Nie trzeba pytać Gutkowskiego o zdanie, jeśli można się dowiedzieć, co codziennie polecają, również do przeczytania, fachowcy na całym świecie.
- Mam też polecić książkę, która po prostu zrobiła na mnie ostatnio wrażenie. To „Morfina” Szczepana Twardocha – właśnie ją kończę. Pierwsze strony mnie irytowały, ale kiedy pogodziłem się z tym, że książka jest tylko pozornie o czasach II wojny światowej, od razu ją polubiłem. „Morfina” z narracyjną wirtuozerią prowadzi nas przez życie antybohatera. Dla mnie najciekawsza jest w niej psychoterapia współczesnego patriotyzmu albo raczej postpatriotyzmu. Polecam!
Roman Jędrkowiak, CEO ADHD Warsaw:
Książki to nie jest najważniejsze medium dzisiaj. Można czytać bardzo dużo, nie czytając książek. I to robię w sferze literatury zawodowej. Blogi, artykuły, facebook, czasami raporty konsultantów… No bo jakie czytać książki o Netflixie, Vine czy Spotify? Dwie książki przychodzą mi do głowy:
- „Od dobrego do wielkiego”, Jim Collins – bo suma taktycznych akcji nie ma nic wspólnego ze strategią, a jakże wiele takich podejść na rynku.
- „Uchwycić żywioł”, Ken Robinson – bo jestem przedsiębiorcą, który stara się łączyć pasje z robotą.
- I coś po godzinach: „Duchowość ciała”, Alexander Lowen – całe życie się domyślałem, że istnieje taka książka, a potem przypadkiem wpadła do ręki.
Witold Kempa, prezes agencji Netizens:
- „Grywalizacja”, Paweł Tkaczyk – to pozycja niezbędna dla każdej osoby która obserwując otaczający ją świat dostrzegła powszechność grania w gry – w każdym miejscu, każdym czasie i każdej formie. Chcąc myśleć o wykorzystaniu tej tendencji do swoich celów można zacząć od tej książki która wprowadza w ten świat i prezentuje w jaki sposób można wykorzystać go m.in. dla potrzeb współczesnego marketingu
- „Steve Jobs”, Isaacson Walter – można czytać naukowe opracowania na temat konstrukcji strategii marketingowych, można szukać case’ów do analizy, jest jednak kompletna pozycja która prezentuje na przykładzie case’ów sposób podejścia do konstrukcji produktów, budowy strategii promocji, działań PR, a także tłumaczy jak ważne jest klarowne zdefiniowanie DNA firmy, by osiągała swoje cele. Czytałem ją 2 razy – po raz pierwszy fascynując się wątkiem biograficznym i po raz drugi analizując jedynie rozwiązania i case’y które w tej pozycji zostały szczegółowo omówione z podaniem wątków przyczynowo-skutkowych.
- „Za Darmo”, Chris Anderson – pozycja biblijna dla wszystkich myślących o budowie globalnego biznesu w sieci. Można się spierać czy tezy zawarte w tej książce są słuszne czy nie, jednak omawiane case studies sukcesów firm, które stosując „rozdawanie za darmo” rosły i osiągały swoje cele warto wziąć pod uwagę myśląc o własnym biznesie. Książka polecana szczególnie wszystkim startupowcom, którzy najczęściej starają się wdrażać teorię freemium w życie.
- „Zapomniany żołnierz”, Guy Mouminoux – książka, której nie sposób pominąć przez wszystkich fascynatów analiz postaw ludzkich podczas drugiej wojny światowej. To książka oparta o pamiętniki 18-letniego żołnierza niemieckiego pochodzenia francuskiego, który od 42 roku opisywał dzień po dniu swoje życie aż do dnia klęski i niewoli alianckiej. Warto spojrzeć czasem na ten okrutny czas z perspektywy innej niż jedyna słuszna.
Łukasz Kruszewski, Menadżer ds. marki we Freedom Nieruchomości s.c.:
- Marketing narracyjny, E. Mistewicz – jak uprawiać narrację? Mieć pasję, personalizować wszystko co się robi, być buntownikiem wobec status quo, wierzyć w zwycięstwa. Skuteczny narrator, to przede wszystkim ponadprzeciętny twórca mitów.
- Mózg na zakupach, A. K. Pradeep – pasjonująca podróż po zakamarkach ludzkiej świadomości i sztuki uwodzenia naszych zmysłów przez sprawnych marketerów. Prawdy objawione, które należy przyjąć. Na dobre.
- Strategiczny podstęp, M. Staniszewski – książka, do której warto wracać przynajmniej raz w roku. M. Staniszewski pokazuje, jak włączać strategiczne myślenie, aby unikać forteli konkurencji a samemu odnieść marketingowe zwycięstwo.
- Einstein, W. Isaacson – praca, dzięki której można zrozumieć sens takich wartości jak: cierpliwość, wiara, mądrość, odwaga. Walter Isaacson „Einsteinem”, w sposób nad wyraz sugestywny przekazuje nam delficką prawdę: „nosce te ipsum” – poznaj siebie. A będziesz geniuszem…
Dariusz Maciołek, Kierownik Zespołu Mediów i E-marketingu w Grupie PZU:
Kolejność jest przypadkowa. Z szacunku dla Światowego Dnia Książki, tylko papier 🙂
- „Lovemarks: The future beyond brands”, Kevin Roberts – inspirująca wizja budowy wizerunku nowoczesnych marek wg CEO Saatchi&Saatchi. Bardzo ciekawa pozycja okraszona wieloma pobudzającymi wyobraźnię przykładami.
- „Steve Jobs”, Isaacson Walters – o tej pozycji wielu już wiele napisało. Wg mnie obowiązkowa pozycja w kanonie 🙂
- „Don’t make me think”, Steve Krug – znakomita pozycja dotykająca budowy użytecznych, funkcjonalnych stron internetowych. W dużej mierze jest to opowieść o logice i zdrowym rozsądku, a nie o narzędziach. Mimo upływu lat wciąż aktualne.
- „Dziecko dla początkujących”, Leszek Talko – fenomenalny reportaż z pojawienia się dziecka w rodzinie z punktu widzenia ojca. Dla osób nieposiadających dzieci, znakomita humorystyczna opowieść. Natomiast dla rodziców historie oparte na faktach, których sami doznawaliśmy na własnej skórze. Co więcej, żaden przyjaciel ani przyjaciółka nie opowie, jak życie się zmienia po pojawieniu się dziecka. Szczególne polecam dialog balkonowy z kotem.
Iga Mościchowska, Managing Partner, UX Director WitFlow:
Bardzo trudno ograniczyć mi się do zaledwie 3 książek, wiele z nich jest wartościowych, a jednocześnie żadna nie jest idealna. Wszystkie zaś są po angielsku – niestety, wszystkie najwartościowsze pozycje nie doczekały się nigdy tłumaczenia.
- Observing the User Experience: A Practitioner’s Guide to User Research, Mike Kuniavsky – mam szczególny sentyment do tej książki, bo od niej zaczęła się moja przygoda z badaniem użyteczności. Jest to bardzo praktyczny przegląd metod badawczych w UX, wraz z konkretnymi i przydatnymi wskazówkami, jak przeprowadzić badania – krok po kroku.
- Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson – Johnson opisuje, jak działanie ludzkiego umysłu wpływa na naszą percepcję i zachowania oraz pokazuje, w jaki sposób wiedza ta leży u podstaw dobrze zaprojektowanych interfejsów. Lektura dostarcza obowiązkowych podwalin z psychologii poznawczej, obrazując je dodatkowo przykładami interfejsów.
- Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics, Thomas Tullis – to książka, którą powinien przeczytać każdy, kto chce wyniki 6 testów użyteczności przedstawiać w formie wykresów z procentami, domagając się przy tym reprezentatywności wyników. Tullis omawia i w przystępny sposób tłumaczy wszystkie ilościowe aspekty badań użyteczności. To także jedna z najbardziej konkretnych książek, jakie kiedykolwiek czytałam.
- Ostatnio zaś czytam: Playful Design, John Ferrara – książka łączy w sobie wszystko to, co lubię najbardziej – projektowanie, UX, interfejsy, testy z użytkownikami i… gry komputerowe. Idealna mieszanka!
Maciej Ossowski, Dyrektor Działu Edukacji w GetResponse:
- Tony Hsieh, „Delivering Happiness” – pozycja obowiązkowa dla każdego, kto ma do czynienia z handlem internetowym. CEO Zappos.com, Tony Hsieh pisze o historii swojego sukcesu i o tym jak pięciogwiazdkowa obsługa klienta może stać się główną przewagą konkurencyjną firmy.
- Bryan & Jeffrey Eisenberg, „Call to Action: Secret Formulas to Improve Online Results” – niezależnie od tego, czy zajmujesz się content marketingiem, copywritingiem czy użytecznością stron internetowych – ta książka jest dla Ciebie. Absolutna biblia konwersji dla każdego, kto chce maksymalizować sprzedaż, rejestracje i subskrypcje do listy mailingowej.
- Chris Brogan & Julien Smith, „Trust Agents: Using the Web to Build Influence, Improve Reputation, and Earn Trust” – dwoje social media guru (celowo nie użyłem cudzysłowia) stworzyli książkę, która uczy jak zdobyć zaufanie klienta w sieci i wykorzystywać potencjał społeczności do budowania reputacji marki. Lektura obowiązkowa – wbrew pozorom, wychodzi daleko poza tematykę mediów społecznościowych.
- Timothy Ferriss, „The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich” – kto z nas nie chciałby pracować 4 godziny w tygodniu a resztę czasu spędzać oddając się pasjom i podróżom? Ferris twierdzi, że znalazł na to formułę i zdradza ją Tobie w swojej książce. Z przymrużeniem oka, ale również dużą dawką inspiracji.
Radosław Pallach, Managing and Creative Director w agencji reklamowej Kid&Young:
- „Kubuś Puchatek” – za proste życiowe prawdy w pięknej formie
- Andre Agassi, „OPEN” – zawsze bylem wiernym fanem, a tu jeszcze tyle detali, które weryfikuję w pamięci
- „Steve Jobs”, Walter Isaacson – otwiera oczy na proste rozwiązania i definiuje słowo „wizja”
- „Strategia Błękitnego Ocenu” Chan Kim – zawsze lubiłem chodzić swoimi drogami
- John Wiseman 'SAS” – szkoła przetrwania, wnioski przydadzą się także w biznesie
- Coffey,Siegel „Mom&Kid” – analiza zachowań i wzorców z „amerykańskiego” punktu widzenia
- „Księga Cmentarna”, Neil Gaiman – za niesamowite opisy i wyobraźnię.
Anna Pogorzelska, z-ca Dyr. Pionu ds. Marketingu, Wirtualna Polska:
- David Meerman Scott i jego pozycja „The new rules of marketing and PR”. Książka, która jest wg mnie absolutną podstawą dla tych, którzy chcą zrozumieć, jak w dobie mediów społecznościowych komunikować się z dzisiejszym konsumentem. Wiele praktycznych przykładów i case studies, bardzo przystępny język, niesamowita łatwość i zdolność do wyjaśniania, czasem zawiłych, wątków. Autor porusza nie tylko kwestie teoretyczne „inbound marketingu”, ale też praktyczne kwestie SEO, mediów społecznościowych (jak prowadzić blogi, jak tworzyć content etc.) czy SEM.
- Ann Handley & C.C. Chapman, „ Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business – tytuł chyba wszystko wyjaśnia 😉 Dodam tylko, że książka ta również zawiera wiele konkretnych przykładów czy porad, za co właśnie ją sobie cenię 😉
- Z podaniem trzeciej pozycji miałam niewielki problem, ponieważ nie mogłam zdecydować się pomiędzy „Predictably Irrational” Dana Ariely (książka napisana ze świetnym poczuciem humoru, o tym jak my ludzie/konsumenci jesteśmy nieracjonalni i jak można to przewidzieć 😉 a „Blink” Malcolma Gladwella (o tym, jak drobne niuanse wpływają na nasze dobre lub złe decyzje i jak wiedza o nich może pomóc nam w naszym codziennym życiu prywatnym, jak również zawodowym). Ale ostatecznie zdecydowałam się na zarekomendowanie cieniutkiej (sic! 😉 książeczki, którą warto mieć i co jakiś czas do niej wracać: „Cokolwiek myślisz, lśymop eintorwdo” Paula Ardena. Książka pozwala wyjść ze stereotypowego myślenia, otrząsnąć się od czasu do czasu ze zdrowego rozsądku, by pomyśleć zupełnie innymi kategoriami. Myślę, że takie zresetowanie umysłu każdemu wyjdzie na dobre 😉
- A jeśli chodzi o prywatne pozycje, to polecam dwie książki, które czytałam bardzo dawno temu, ale które po dziś dzień mają miejsce w moim sercu. „Tysiące wspaniałych słońc” Khaleda Hosseini. Piękna i wzruszająca, ale również przerażająca i okropnie smutna opowieść o kobietach żyjących w Afganistanie. Druga to „Brick Lane” Monici Ali, wspaniała opowieść o rozterkach kobiet (niezależnie od wiary, koloru skóry czy kraju pochodzenia), które w głębi duszy często są rozdarte pomiędzy oddaniem się dla rodziny, a własnymi pragnieniami. Te dwie książki łączy bardzo wnikliwe wejrzenie autorów w głąb kobiecej duszy i zrozumienie jej psychiki. Polecam 😉
Michał Samojlik, dyrektor kreatywny agencji interaktywnej Autentika:
- Nie każ mi myśleć, Steve Krug
- Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych, Jakob Nielsen, Hoa Loranger
- Designing the moment, Robert Hoekman
- z dowolnych to dopiero odkryłem Wiedźmina Sapkowskiego 🙂
Rafał Skwiot, pełnomocnik zarządu ds. marketingu i PR w Nasza Klasa sp. z o.o.:
- F. P. Seitel, „Public relations w praktyce” – mam duży sentyment do tej książki, bo wiele lat temu to między innymi wraz z nią zaczynałem swoją przygodę z PR. Wprowadza zainteresowanych zarówno w teorię, jak i w praktykę tej dziedziny. Opierając się na konkretnych case’ach pokazuje właściwie modele PR.
- S. Turkle, „Alone Together” – jest to książka jednej z profesorek amerykańskiego MIT. To ważna lektura szczególnie dla osób poruszających się w przestrzeni social media. Dzięki niej lepiej możemy poznać zachowania właściwie dla współczesnych ludzi, a jednocześnie skuteczniej odpowiadać na ich potrzeby.
- D. M. Scott, „Marketing i PR w czasie rzeczywistym” – jedna z najciekawszych książek stratega marketingu. Stara się odpowiedzieć na pytanie, jak skutecznie wykorzystać rewolucję w komunikacji i marketingu, a także nieograniczony potencjał internetu. Lektura warta polecania nie tylko dla marketingowców.
- J. Rulfo, „Pedro Paramo” – to książka (z poza kręgu branżowego), która ostatnio zrobiła na mnie największe wrażenie. Jej autorem jest meksykański pisarz, prekursor realizmu magicznego. Język i prowadzenie czytelnika z całą pewnością zalicza to dzieło do klasyki literatury.
Barbara Sołtysińska, prezes Livebrand PR Communications:
- „Praktycznie o PR” – jest to jedna z nielicznych książek na naszym rynku o Public Relations, w której można znaleźć wiedzę praktyczną a nie teoretyczną
- Lovemarks: The Future Beyond Brands, Kevin Roberts – moim zdaniem obowiązkowa pozycja dla każdej osoby zajmującej się komunikacją, pokazująca w jaki sposób myśleć o markach i jak sprawić aby inni je pokochali
- Badania w Public Relations, Anna Miotk – chyba największą bolączką każdego PR-owca jest mierzalnóść jego działań – Anna Miotk w bardzo ciekawy sposób przybliża tę tematykę, pokazując mniej standardowe podejście do opisania i analizy efektów działań PR
- Bloger, Tomek Tomczyk – każdy PR-owiec powinien rozumieć blogosferę i na szczęście w powstała pierwsza książka autorstwa Kominka, która to ułatwia.
Zauważyłam, że ostatnimi czasy coraz więcej książek słucham niż czytam, prawdopodobnie dzięki naszemu klientowi – Audioteka.pl. Z mniej branżowych chciałabym polecić świetnego audiobooka Siła Nawyku Charlesa Duhigga, który w ciekawy sposób opisuje fenomen kształtowania i znaczenia nawyków w naszym codziennym życiu. Miłośnikom audiobooków polecam również superprodukcję, czyli Niezwyciężonego Lema, który zachwyca różnorodnością i wielowymiarowością dźwięku.
dr Jan Zając, CEO Sotrender / adiunkt, Uniwersytet Warszawski:
Nie będę polecał książek fachowych. Sądzę, że Światowy Dzień Książki to dobra okazja, żeby przeczytać coś innego i zachwycić się pięknem języka i historii. Każdemu polecam powieści moich ulubionych autorów – „Sto lat samotności” Gabriela Garcii Marqueza i „Śnieg” lub „Nazywam się Czerwień” Orhana Pamuka, „Miasto ślepców” lub „Baltazara i Blimundę” Jose Saramago. A ostatnio największe wrażenie zrobiły na mnie „Generał martwej armii” Ismaila Kadare i „Raj tuż za rogiem” Maria Vargasa Lllosy.
W tych książkach znajdziecie znaczniej więcej życia i inspiracji, niż w większości poradników marketingu. A nawet jeśli nie, to przynajmniej nie stracicie czasu na coś, co za rok nie będzie już aktualne.
A Ty jaką książkę ostatnio przeczytaną polecasz?