Zamiast wizyty w tradycyjnym sklepie coraz częściej wybieramy e-zakupy, rozmowę z konsultantem zastępujemy poradami wyszukanymi w Google, a telefon do znajomego odwiedzinami na jego profilu społecznościowym. Gdy przychodzi czas decyzji o wyborze nowego samochodu nie może być więc inaczej. Sprawdzenie internetowych źródeł informacji o markach czy modelach jest coraz częściej pierwszą aktywnością, jaką podejmujemy rozpoczynając naszą zakupową przygodę. Przed wyborem konkretnego auta chętnie czytamy artykuły na temat wybranych marek czy modeli, przeglądamy recenzje, wyniki testów czy opinie innych internautów. To, z jakich źródeł informacji korzystamy najczęściej, zależy od rozważanego w danej chwili aspektu. Inne touchpointy sprawdzamy zastanawiając się nad jakością samochodu, po inne sięgamy, gdy w grę wchodzi wybór marki czy modelu.
Gdy decydujemy o marce lub modelu…
Z badania zrealizowanego przez Grupę IQS na zlecenie RTB House – spółki technologicznej specjalizującej się w precyzyjnym doborze reklam do zainteresowań internautów – wynika, że zastanawiając się nad modelem czy marką nowego samochodu najczęściej czytamy artykuły publikowane w serwisach tematycznych (37 proc.). Na tym etapie procesu zakupowego niemal równie chętnie sprawdzamy opisy na stronie producenta (36 proc.) oraz opinie innych zamieszczane na forach i w serwisach społecznościowych (35 proc.).
Zobacz również
Gdy zastanawiamy się nad jakością…
O ile przy wyborze marki lub modelu szczególnie często posiłkujemy się informacjami publikowanymi w ramach artykułów, to, gdy w grę wchodzi ocena jakości wyselekcjonowanych samochodów, naszą uwagę zwracają szczególnie recenzje i wyniki testów. Analizy pokazują, że na tym etapie podejmowania decyzji o zakupie auta z pierwszego touchpointu korzysta 62 proc., a drugiego 61 proc. internautów. Na znaczeniu zyskują także informacje publikowane w ramach blogów eksperckich. Okazuje się, że przy okazji oceny jakości, po ten touchpoint sięga co drugi internauta (55 proc.)
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Gdy chcemy wypromować recenzje i testy…
Wiemy już, po jakie źródła informacji przyszli nabywcy samochodów sięgają najczęściej, ale pytanie jak tę wiedzę wykorzystać? Powodzenie kampanii marketingowej zależy przecież między innymi od precyzyjnego doboru komunikatu do zainteresowań grupy docelowej i trafnej selekcji narzędzi umożliwiających efektywną komunikację z potencjalnym klientem. Z punktu widzenia producenta zwiększanie zasięgu niezależnych informacji, w tym recenzji, artykułów czy wyników testów wybranych modeli, jest niepowtarzalną szansą na wzmocnienie zainteresowania marką. Nie chodzi jednak o promocję skierowaną do mas, taka nie przyniesie bowiem oczekiwanych rezultatów. Kluczem jest umiejętne skojarzenie promowanej treści z osobami potencjalnie zainteresowanymi tą tematyką. Pomyślmy chociażby o wykorzystaniu roli recenzji w procesie podejmowania decyzji o zakupie (dla przypomnienia: to dla ankietowanych najważniejsze źródło informacji nt. jakości) poprzez promocję treści podkreślających bezawaryjność i wysoki poziom wykończenia danego modelu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak to zrobić? Obecnie, w dobie dynamicznego rozwoju narzędzi bazujących na RTB, czyli technologii kupna i sprzedaży powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym, promocja odredakcyjnych artykułów wśród użytkowników sieci, którzy są „tu i teraz” zaciekawieni konkretną treścią jest właściwie na wyciągniecie ręki. Schemat działania można ująć w 4 krokach:
- Internauta, planując zakup nowego samochodu, przegląda sieć w poszukiwaniu informacji i opinii na temat dostępnych na rynku modeli;
- W trakcie poszukiwań odwiedza jeden z wybranych przez producenta serwisów i przegląda recenzje różnych samochodów;
- W kolejnych dniach za tym samym użytkownikiem podążały spersonalizowane reklamy promujące wybraną przez producenta recenzję;
- Użytkownik, zaciekawiony zapowiedzią dopasowanego do jego zainteresowań artykułu, klika w banner i zostaje automatycznie przekierowany na stronę z promowaną treścią.
Tak działa TANDEM Reviews, rozwiązanie RTB House, które w niespotykany do tej pory sposób wykorzystuje technologię RTB do promocji wybranych przez producenta treści, publikowanych w serwisach i na blogach tematycznych.
Wojciech Głowacki
Business development director, RTB House w Polsce
Doświadczony menedżer z wieloletnim stażem w branży online. Przez ponad 8 lat zarządzał rozwojem biznesu w takich firmach jak: Netshare, Redefine oraz Grupa Onet. Był również zawodowo związany z Polską Telefonią Cyfrową oraz Telekomunikacją Polską.
W RTB House odpowiada za całość działań biznesowych w kraju, w tym między innymi strategię sprzedaży, partnerstwa, nowe kierunki rozwoju, budowanie wizerunku oraz wyniki finansowe polskiego oddziału spółki.