Polaków najbardziej irytuje sam fakt, odgórnej ingerencji w ich wolny wybór (35% badanych) oraz bardzo duży ruch i kolejki w obiektach handlowych w piątki oraz soboty bezpośrednio poprzedzające niehandlową niedzielę (35%).
Zobacz również
Wpływa to niekorzystnie na sposób postrzegania tych zmian legislacyjnych przez Polaków. Bowiem większa ilość odwiedzających sklepy to dłuższe kolejki i czas oczekiwania przy kasie, co niewątpliwie wywołuje frustrację wśród klientów.
Polacy podzieleni w sprawie centrów handlowych
Wyłączenie centrów handlowo-usługowych z ustawy o zakazie handlu w niedzielę podzieliło badanych, przy czym większa część respondentów (54%) zgadza się z postulatem wyłączenia obiektów handlowych na terenie „galerii” z rygoru ograniczającego handel w niedziele, który cieszył się szczególnym poparciem wśród mieszkańców miast liczących 200-500 tys. mieszkańców (70%). Co ciekawe, owy entuzjazm nie występuję wśród mieszkańców miejscowości nieznacznie mniejszych: 100-200 tys. (59%) oraz większych, liczących ponad 500 tys. mieszkańców (54%).
Miało być więcej czasu dla rodziny
Po wprowadzeniu 1 marca br., częściowego zakazu handlu w niedziele, dyskurs wyjaśniający potrzebę wprowadzenia ustawy opierał się na sformułowaniach wskazujących, że zmiana prawa pozwoli Polkom i Polakom na spędzenie większej ilości czasu razem z bliskimi. Jak się okazało, dla większości respondentów, wprowadzenie ustawy ograniczającej handel w niedzielę, nie wpłynęło na ilość czasu spędzanego z rodziną (68% wskazań).
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mimo wszystko, przeszło 27% badanych po wprowadzeniu ustawy deklaruje większą ilość czasu jaki spędzają wspólnie z rodziną, przy czym 15% uważa, że tego czasu mają dużo więcej.
*Metodologia: Celem projektu była realizacja pogłębionych analiz zachowań i preferencji zakupowych Polaków po wprowadzeniu ustawy ograniczającej handel w niedziele. Badanie zostało zrealizowane przez SW RESEARCH dla ITBC Communication i Polskiej Rady Centrów Handlowych. Badanie zostało zrealizowane w dniach 23.04-29.04.2018. Agencja SW RESEARCH pozyskała wywiady metodą CAWI (on-line) z wykorzystaniem panelu internetowego SW Panel. W badaniu dobrano próbę pełnoletnich mieszkańców Polski z uwzględnieniem postulatu reprezentatywności dla płci, przedziałów wiekowych oraz klasy wielkości zamieszkiwanej miejscowości. W ramach badania zgromadzono 1001 unikalnych wywiadów.