fot. depositphotos.com
Dla większości z nich najbardziej naturalną aplikacją społecznościową nie jest już Facebook, ale TikTok. Dlatego teraz jest odpowiedni moment na zaistnienie w aplikacji, którą kocha młodzież*.
Zobacz również
TikTok i generacja Z, czyli co warto wiedzieć na wstępie
TikTok to obecnie jedna z najpopularniejszych platform, która pozwala na tworzenie i dzielenie się krótkimi, piętnasto-sekundowymi filmami. Jak sugeruje raport przygotowany przez agencję GetHero*, użytkownicy cenią sobie możliwość łatwego dzielenia się efektami własnej kreatywności. Badania „AdReaction Gen X,Y and Z” agencji Kantar Millward Brown* pokazują jednak, że trudniej jest ich zaangażować w komunikację marketingową. Jak zatem przygotować skuteczną kampanię i dotrzeć do generacji „Z”?
Jak odnieść sukces? Słuchać influencerów
Kluczem do osiągnięcia sukcesu na TikToku są influencerzy. Po pierwsze, w odróżnieniu od marek, nie muszą adaptować się do nowego formatu, ponieważ już w nim funkcjonują. Po drugie, tworzą treści, które sami chcieliby oglądać: kreatywne, naturalne i proste w przekazie. Po trzecie, w kontakcie z fanami marki nawiązują spontaniczne i autentyczne relacje – w końcu są to ich rówieśnicy.
Dobrze jest wsłuchać się w to, co mają do powiedzenia twórcy. Dobrze wiedzą, jakie pomysły czy rozwiązania mogą się spodobać, a co spotka się z nieprzychylnym przyjęciem przez ich rówieśników. Często potrafią podpowiedzieć marce, żeby spróbowała konkretnego rozwiązania, albo na odwrót, odradzają wykorzystanie jakiegoś pomysłu. Ważne jest, żeby zainteresować, oswoić i zachęcić twórców do zaznajomienia się z marką.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zanim jednak przystąpi się do przygotowania kampanii, trzeba podjąć decyzję o wyborze odpowiedniego influencera. Od tej decyzji niejednokrotnie zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Jeżeli marka nie posiada własnego specjalisty, warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych agencji. Eksperci nie tylko orientują się w środowisku i mają dobry kontakt z twórcami, ale dzięki swojemu doświadczeniu i znajomości rynku potrafią dobrać kogoś, kto pasuje do konkretnej marki produktu. Proces selekcji właściwej osoby obejmuje analizę marki, znajomość treści tworzonych przez tiktokerów i wybór właściwego z nich. Następnie, przy aktywnym udziale zaangażowanego twórcy, pisze się scenariusz, który jest przez niego realizowany.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak tworzyć wartościowe treści? Zapytaj influencera!
Tworzone treści muszę być interesujące wizualnie i dopasowane do odbiorców, ale przede wszystkim kreatywne i naturalne. Dlatego też osoby, które potrafią w ciągu 15 sekund przekazać wiedzę o produkcie lub zainteresować marką, są niezwykle cennym zasobem. Tym bardziej, że TikTok jest jak dotąd jedynym narzędziem, które daje możliwość tworzenia tak kreatywnych treści – warto więc to wykorzystać. Należy też pamiętać, że najlepsze efekty działań są wynikiem bliskiej współpracy z influencerami.
Dlatego marki lub reprezentujące je agencje powinny dbać o dobry kontakt z twórcami – są oni nieocenioną pomocą przy tworzeniu kampanii marketingowych na TikToku. Dzięki nim wiadomo, co się dzieje na platformie, jakie treści są popularne, a co staje się nieaktualne. Młodzi twórcy są ambitni i aktywni, chętnie współpracują przy planowaniu działań, dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami, co ma wymierny wpływ na powodzenie działań marki na platformie. Stąd działania przygotowane przy aktywnym udziale influencerów pozwalają na uniknięcie niepotrzebnych błędów, takich jak mało interesujące czy niezrozumiałe treści, zbyt nachalne reklamowanie produktów, czy niedostosowanie do grupy odbiorców.
Kto wie najwięcej o viralach, czyli influencer po raz trzeci
Innym sposobem na zwiększenie świadomości marki wśród użytkowników lub zaangażowanie ich do interakcji z marką są wyzwania (challenge). Marka może stworzyć wyróżniający się hasztag, a następnie nakłonić influencerów lub użytkowników do wzięcia w nim udziału. Dzięki temu zabiegowi reklama nakręca się sama i z czasem staje się viralem.
Rzucanie wyzwania użytkownikom aplikacji jest dobrym sposobem na reklamę, ale trzeba pamiętać, że liczy się przede wszystkim unikalny pomysł i właściwe wykorzystanie influencerów, którzy będą potrafili zaktywizować swoich fanów do wzięcia udziału w zabawie. W Polsce zostało zorganizowanych kilka kampanii, które wykorzystały dedykowane hasztagi, np. akcje „#WOWmoment” Coca-Coli oraz „#freeyourskin” i „#freeyourself” Garniera.
Należy jednak pamiętać, że wyzwań nie można traktować jak standardowych konkursów – nie wyłaniamy tu zwycięzców, a jedynie angażujemy społeczność.
O tym warto pamiętać
Sukces kampanii marketingowej wymaga przede wszystkim podjęcia dobrych decyzji strategicznych. Jeśli chcemy go odnieść na TikToku, zdecydowanie warto skorzystać ze współpracy z publikującymi tam twórcami. Ich kreatywność, elastyczność i naturalność sprawiają, że nie ma lepszego sposobu, by zainteresować marką pokolenie „Z”. Trzeba też wiedzieć, że kluczowy jest tu wybór właściwego influencera, dlatego jeśli sami nie posiadamy takiej wiedzy, lepiej pozostawić tę decyzję specjalistom. Szczególnie, że szansa na zrobienie dobrego wrażenia jest tylko jedna.
*blog.newspoint.pl/index.php/2018/03/21/raport-newspoint-pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci
*www.gethero.pl/raport-tiktok/
*tech.wp.pl/aplikacja-ktora-kocha-mlodziez-tik-tok-zdobywa-szturmem-ich-serca-6344819060349057a
*www.millwardbrown.com/docs/default-source/insight-documents/articles-and-reports/kantar-millward-brown_adreaction-2017_infographic_pdf.pdf