Cyber Monday czyli e-commersowy Czarny Piątek

Z końcem roku każdy sklep przygotowuje sezonową wyprzedaż produktów. Nie wszyscy jednak marzą aby uczestniczyć w przepychankach i walce o najtańszy produkt. Z pomocą przychodzi Cyber Monday – wielkie święto sklepów internetowych.
O autorze
2 min czytania 2016-11-24

Pierwsze były sklepy stacjonarne

Black Friday stał się tradycją obchodzoną na całym świecie. Pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia uważany jest za umowny początek zakupów bożonarodzeniowych w tym kraju. W ten dzień sklepy oferują specjalne promocje oraz wyprzedaże sięgające nawet 90%!

Black Friday postrzegany jest za najbardziej dochodowy dzień dla sprzedawców. Tylko w jeden dzień zakupy potrafi zrobić prawie 250 milionów Amerykanów. Według firmy comScore każdy może wydać średnio ok. 380 $, co daje łącznie ponad 50mld $. Jednak Czarny Piątek to już nie tylko amerykańska okazja na wyprzedaże, ale globalne święto, które angażuje miliony ludzi.

Czym jest Cyber Monday?

Cyber Monday przez jednych zwany jest wirtualnym odpowiednikiem Black Friday, przez innych jego przedłużeniem, ponieważ w sklepach internetowych szał przecen oraz specjalnych ofert trwa nawet 4 dni – od piątku do poniedziałku. Idea tego dnia narodziła się w Stanach Zjednoczonych i pierwszy raz określenia Cyber Monday użyto w 2005 roku i od tego czasu zyskuje on na popularności. Według comScore Amerykanie w 2006 roku wydali w tym dniu 610 mln dolarów, w 2010 już 1,4mld dolarów, a w 2013 wydatki przekroczyły już 2 mld dolarów.

Większość sklepów rozpoczyna akcję wyprzedażową już w Black Friday i kontynuuje te same promocje do Cyber Monday. Oczywiście są także takie, które w poniedziałek chcą przyciągnąć tych klientów, którzy nie dokonali zakupu w weekend. Wówczas na Cyber Monday możemy napotkać na jeszcze większe rabaty lub całkowicie nowe promocje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czego możemy oczekiwać?

Dziwić może bliski okres między tymi dwoma okazjami sprzedażowymi, bo dzielą je tylko dwa dni. Jednak biorąc pod uwagę obecny przebieg tego wyprzedażowego dłuższego weekendu, dodatkowy dzień pozwala na lepsze wyszukanie interesujących towarów, co sprawia, że koszyki zakupowe są większe. Specjalne promocje w poniedziałek, dodatkowy rabat lub darmowa wysyłka pozwalają osobom niezdecydowanym na szybsze podjęcie decyzji. Największym plusem zakupów internetowych jest to, że konsument ma przynajmniej 14 dni na przemyślenie zakupu i odstąpienie od umowy.

Cyber Monday nie jest jeszcze u nas tak popularny jak w USA. Jego potencjał marketingowy jest dużo mniej wykorzystywany niż Black Friday. Może być to spowodowane tym, że promocje w Polsce daleko odbiegają od tych w USA i nie różnią się bardzo od tych oferowanych przy okazji innych świąt. Jednak z roku na rok zainteresowanie tym dniem wzrasta i polskie sklepy biorą pod uwagę ten dzień w swoich działaniach marketingowych. Kilka przykładów poniżej:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

Przyciągnij kupujących

W tym roku Cyber Monday przypada 28 listopada. Pamiętajmy aby należycie go wykorzystać! Warto także wziąć pod uwagę, że część klientów prezenty gwiazdkowe kupuje znacznie wcześniej i nie czeka z nimi na ostatnią chwilę. To może być wspaniała okazja na pomnożenie przychodów i zamknięcie ostatniego kwartału na wysokim poziome.

 

Autor:

Tomasz Rowiński
Project Manager, Beemail