W badaniu wzięły udział kobiety w przedziale wiekowym 24-35 oraz 35-49 lat, stanowiące obecną i potencjalną klientelę Weltbild.pl. Analizie poddano mocne i słabe strony sklepu, oceniono konkurencje, a także preferencje zakupowe użytkowniczek.
„Jak coś uda mi się upolować, to czuję się jak królowa!”
Z badań wynika, że oczekiwania wobec sklepu dedykowanego głównie kobietom zorganizowane są wokół czterech atrybutów, takich jak dostępność, korzystność, dopasowanie do potrzeb i zindywidualizowanie. Klientki chcą asortymentu na średnim poziomie cenowym, bardzo często podkreślają znaczenie szybkiej dostawy oraz udogodnień związanych ze składaniem zamówień i odbiorem przesyłek. Korzystność utożsamiają z dużą liczbą atrakcyjnych promocji. Kobiety są świadomymi konsumentkami wiedzą gdzie i jak szukać promocji, „Jak coś uda mi się upolować to czuję się jak królowa” – mówi jedna z badanych.
Zobacz również
Kobiety mają zachcianki, chcą tu i teraz
Towar, nawet w internecie musi być tu i teraz, dlatego dobry sklep internetowy powinien zaspokajać pragnienie kobiety szybko i dostarczać produkt od razu. Kobiety są emocjonalne, dlatego ważna jest spersonalizowana komunikacja, wpływająca pozytywnie na lojalność.
– Moment, w którym obecnie znajdujemy się jest dynamiczny, wprowadzamy kluczowe zmiany i zrozumienie potrzeb konsumenckich to dla nas priorytet. Wnioski szybko wcielamy w życie. Wiemy, czego pragną kobiety i chcemy im to dać natychmiast – mówi półżartem Paweł Wojciechowski, dyrektor zarządzający Weltbild.pl. – Dlatego też od miesiąca działa u nas szybka dostawa, którą promujemy hasłem dziś zamawiasz, jutro masz, personalizujemy naszą ofertę, wykorzystując selekcjonowanie bazy, zmieniliśmy komunikację na bardziej otwartą, uruchomiliśmy blog, na którym pokazujemy ludzką twarz naszego sklepu. Przed nami wciąż największe wyzwanie, czyli rebranding. Wierzymy, że cały proces zakończymy sukcesem jeszcze w tym roku – dodaje Wojciechowski.
Matka, żona, kochanka
Kobiety postrzegają siebie wielowymiarowo. Odgrywają różne role społeczne: matki, kochanki, gospodyni domowej, i z tego wynikają ich różne potrzeby zakupowe. Potrzeby te możemy podzielić na emocjonalne i pragmatyczne. W każdym z przypadków decyzje o zakupie podejmowane są według innego klucza; emocjonalne wiążą się z chwilą dla siebie, odprężeniem, dbaniem o własny rozwój i wygląd, ale także ze sprawianiem radości najbliższym. Zakupy dokonywane są wówczas pod wpływem impulsu, czasem, jako rodzaj nagrody lub rekompensaty – „jak mam chandrę, to otwieram Internet i coś sobie kupuję”, „Mam na coś ochotę to wchodzę i kupuję” – mówią badane. Często dla takiego zakupu szukają usprawiedliwienia, dlatego zwracają uwagę na promocje – „Jestem sprytna”, „Jestem, rozsądna” – mówią wtedy.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Potrzeby pragmatyczne wynikają z funkcji społecznych i konieczności spełniania obowiązku. Są planowane i wcześniej przemyślane, związane z gospodarstwem domowym, edukacją lub pracą. Kupowanie musi być wówczas szybkie, wygodne i korzystne cenowo.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie jakościowe na zlecenie Weltbild.pl zrealizowała firma Uglik Research & Consulting. Przeprowadzono je w grupie aktualnych i potencjalnych klientów sklepu, kobiet w przedziale wiekowym od 25 do 49 lat. Ich celem było poznanie potrzeb konsumenckich oraz ocena potencjału przyjętych założeń i kierunku dalszego rozwoju.
Weltbild.pl to e-Commerce z ponad dziesięcioletnią tradycją, zwycięzca rankingu Zaufane Opinie Ceneo.pl 2012 w kategorii „Multimedia”. Od 5 czerwca br. jego nowym właścicielem jest spółka Ravelo, wchodząca w skład Grupy PWN. Dotychczas sklep był w posiadaniu niemieckiej firmy Weltbild, która postanowiła wycofać się z rynku polskiego, sprzedając swoje poszczególne aktywa. Księgarnia internetowa Weltbild.pl prawo do posługiwania się nazwą zachowuje do połowy 2014 roku.