Czy coraz większe oczekiwania zawodowe znajdują odzwierciedlenie w wynagrodzeniach marketerów? Raport Grafton Recruitment

Czy coraz większe oczekiwania zawodowe znajdują odzwierciedlenie w wynagrodzeniach marketerów? Raport Grafton Recruitment
Zadowoleni z pracy, piekielnie zestresowani, a jednocześnie – chętni do przebranżowienia. Taki portret pracowników działów marketingu i PR rysuje się z „Raportu wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach” Grafton Recruitment.
O autorze
2 min czytania 2024-01-15

Marketerzy bez wątpienia mają w ostatnim czasie wiele do przemyślenia w kwestii swojej pracy i perspektyw zawodowych. Lata 2021-2023 to przede wszystkim zmiany w zachowaniach konsumentów, które uwidoczniła pandemia COVID-19, a następnie niestabilna sytuacja gospodarcza i inflacja. To także skokowy rozwój open AI. Te zjawiska nie pozostały bez wpływu na zmianę w obszarze kompetencji i popytu na role w działach marketingu i PR.

– W ostatnich latach działy marketingu i komunikacji przeszły spektakularną transformację w sposobie komunikacji i budowania relacji z otoczeniem. Firmy musiały zaadaptować swoje strategie marketingowe do nowej rzeczywistości cyfrowej, w której kluczowa stała się nie tylko obecność, ale przede wszystkim widoczność w przestrzeni internetowej – wyjaśnia Kamil Jankowski, dyrektor marketingu i komunikacji w Gi Group Holding.

Marketing i PR to obszary, w których praca zdalna stała się codziennością – 67,5 proc. badanych zadeklarowało, że pracuje 100 proc. w trybie home office lub hybrydowo do 5 dni w miesiącu w biurze. Zachodzą w niej także intensywne przemiany technologiczne oraz dynamiczna automatyzacja. Po znaczącym spadku zapotrzebowania na role marketingowe w momencie wybuchu pandemii, a następnie skokowym wzroście w drugim kwartale 2020 roku, nastąpiła stabilizacja, choć należy zaznaczyć, że nie jest ona jednorodna – obserwowany jest trend na zatrudnianie dodatkowych marketerów i specjalistów od e-commerce, przy jednoczesnym, stałym spadku liczby ogłoszeń na stanowiska PR-owe.

Usatysfakcjonowani, ale w ciągłym stresie 

Choć ponad 62 proc. pracowników działów marketingu i PR jest zadowolonych ze swojego miejsca pracy, aż 70 proc. z nich postrzega je jako bardzo stresujące lub odczuwa umiarkowany stres z powodu wykonywanych obowiązków. To najwięcej spośród wszystkich grup zawodowych badanych przez SW Research na potrzeby „Raportu wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach” Grafton Recruitment. W mniejszym stopniu napięcie związane z zadaniami odczuwają pracownicy sztandarowo stresogennych grup, takich jak obsługa klienta i operacji, czy dział sprzedaży.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Praca w marketingu na pewno stała się znacznie bardziej złożona, a dobry marketer ciągle musi podnosić swoje kwalifikacje. Obserwujemy wyraźny wzrost zapotrzebowania na wąskie specjalizacje, zwłaszcza w obszarze e-marketingu i e-commerce, kompleksowe zrozumienie współzależności działań marketingowych jest nadal kluczowe – zaznacza Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment.

Dynamika zmian nie przekłada się na zarobki

Wysokie wymagania wobec kompetencji, nie przekładają się na zarobki. W ubiegłym roku 45 proc. pracowników działów marketingu i PR nie otrzymało podwyżki, a kolejne 42,5 proc. zadeklarowało, że ich wynagrodzenie wzrosło nieznacznie (do 15 proc.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Same pensje są dość zbliżone. Nie widać wyraźnych odchyleń w przypadku „nowych” zawodów w porównaniu do tradycyjnych ról marketingowych. Najczęściej wzrost wynagrodzenia związany jest po prostu z awansem. Nie ma także wyraźnej polaryzacji wynagrodzeń ze względu na lokalizację. Nieco większe zarobki odnotowano jednak w Warszawie i Krakowie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Chcą i jednocześnie nie chcą zmienić branży

Pracownicy PR i marketingu nie są jednorodną grupą, co widać w wynikach badania. Aż 20 proc. marketerów stanowczo odrzuca zmianę zawodu. Z drugiej – 37,5 proc. bierze pod uwagę przebranżowienie.

Na chęć pozostania w zawodzie może wpływać poczucie, że pracy w marketingu jest dużo, a zmiana zatrudnienia nie będzie stanowiła większego wyzwania (uważa tak aż 48 proc. badanych). 65 proc. deklaruje zresztą, że prędzej czy później rozważy zmianę pracodawcy.

Pełen „Raport wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach” jest dostępny – POBIERZ RAPORT.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI przez firmę Grafton Recruitment we współpracy z SW Research. Wyniki analizy zostały opracowane przez zespół Grafton Recruitment. Ankietowani to pracownicy sektora prywatnych przedsiębiorstw zatrudniających więcej niż 75 osób. Badanie było realizowane w okresie od października 2023 do listopada 2023 roku.

Benchmark wynagrodzeń został przygotowany przez ekspertów Grafton Recruitment. Widełki wynagrodzeń podano w polskich złotych brutto miesięcznie. Wartości przedstawione w badaniu obejmują rzeczywiste wartości rynkowe wyliczone na podstawie:

  • ofert przedstawionych kandydatom przez klientów Grafton Recruitment,
  • aktualnych wynagrodzeń kandydatów uczestniczących w procesach prowadzonych przez GraftonRecruitment.

Wszystkie dane dotyczą 2023 roku.

Opracowanie: Agata Drynko

Źródło: inf. prasowa