Logotyp powinien oddawać ducha marki, przekazywać jej USP, a także uwzględniać to, kto jest jej klientem. Marki ewoluują, zmieniają się ich produkty i technologie, jakie wykorzystują, co jest konieczne, by odpowiedzieć na potrzeby klientów. Tę zmianę powinna odzwierciedlać także komunikacja marki, której nieodłącznym elementem jest logotyp. Identyfikacja wizualna firmy powinna uwzględniać wartości, z jakimi marka ma być kojarzona, a także potrzeby jej obecnych i przyszłych odbiorców. Należy także pamiętać, że logo nie powinno być wynikową czasowej mody czy gustu projektanta lub decydenta, bo takie działania prowadzą do rozmycia marki, co w konsekwencji wpływa negatywnie na jej rozpoznawalność i wyniki.
David Airey światowej sławy projektant twierdzi, że zaprojektować logo może każdy, nie każdy potrafi jednak zaprojektować odpowiednie logo. Za udany można uznać rezultat, który spełnia założenia wytycznych projektowych, aby jednak było naprawdę wyjątkowe, powinno być proste, trwałe, wyróżniające się, łatwe do zapamiętania i uniwersalne. Czas i klienci najlepiej weryfikuje nową identyfikację wizualną marki. W przypadku kiedy nowe logo się nie przyjmuje, zdarza się, że marki wracają do poprzedniego. Nieprzemyślana zmiana logotypu może także prowadzić do strat finansowych marki, konieczne jest więc aby ten proces był w pełni przemyślany i wynikał z założeń strategiczne firmy.
Zobacz również
Art director Papajastudio Adam Lis przybliża sam proces pracy nad identyfikacją wizualną firmy. Aby stworzyć skuteczny wizerunek marki, konieczne jest jej dogłębne poznanie, a także pogłębiona wiedza na temat jej klientów, nie można bowiem projektować jedynie w oparciu o swoje i klienta wyobrażenia. Strategia zmian wizualnych komunikacji firmy powinna być oparta o twarde dane i wynikać z konkretnych potrzeb, dlatego proces projektowania nowego wizerunku należy poprzedzić wnikliwą analizą. Tylko takie działanie jest gwarantem sukcesu. Dobre studio czy projektanta można poznać po tym, że poprzedza swoje działania właśnie taką analizą.
Pomyślmy o logotypach, produktów, które na co dzień wybieramy czy podobają się nam? Czy się z nimi identyfikujemy? Czy może są one obietnicą składaną klientowi, bo przecież czego innego oczekujemy od producenta pasty do zębów, a czego innego od czekolady. Tak więc logo pasty do zębów powinno zapewnić nas na przykład o tym, że odpowiednio dbamy o swoje zęby i budzić nasze zaufanie, logotyp czekolady zaś informuje nas przykładowo o przyjemności, jaką niesie za sobą jej konsumpcja. Czy więc logo musi się podobać? Na pewno nie powinno być brzydkie i budzić niechęci, istotniejsze jednak od tego czy się podoba jest to czy odpowiednio spełnia swoją funkcję, czyli odzwierciedla strategię i ducha marki oraz potrzeby konsumentów. Adam Lis dodaje: logotyp marki należy oceniać przez pryzmat jej wizerunku, rozpoznawalności, a także relacji, jakie nawiązuje z klientami, gust w tym wypadku bywa zwodniczy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell