Ponad 2 mln ton zmarnowanej żywności to „zasługa” konsumentów. Za pozostałe 350 tys. ton odpowiadają m.in. dystrybutorzy. Do zmniejszenia problemu marnotrawienia jedzenia może przyczynić się każdy z nas.
Jak mówi Dorota Napiórkowska z Federacji Polskich Banków Żywności: „Aby nie marnować jedzenia w naszych domach, warto odpowiednio wcześnie planować posiłki. Do sklepów udawajmy się z listą zakupów […]. Unikajmy kupowania nadmiaru żywności, który może zostać zmarnowany”.
Zobacz również
Wybierajmy przy tym produkty o długim terminie przydatności do spożycia. Ponadto często sprawdzajmy ważność jedzenia w naszej lodówce, tak aby nie trzeba było wyrzucać przeterminowanego. Pamiętajmy również, że nadwyżką żywności można się podzielić. Jeśli chodzi zaś o resztki, nie muszą one trafiać do kosza. W Internecie jest wiele przepisów, które pokazują, w jaki sposób da się je wykorzystać.
Za marnotrawienie jedzenia w niemałym stopniu odpowiadają także restauracje. „Problem marnowania żywności w restauracjach jest rzeczywiście duży. Restauratorzy mogą jednak temu marnowaniu zapobiegać. Przede wszystkim – przez planowanie zamówień i produkcji na dany dzień. Świetnie sprawdzają się do tego programy, które potrafią przewidywać, jakie zapotrzebowanie może być w konkretnym tygodniu” – zauważa Malka Kafka, właścicielka restauracji Tel Aviv. Poza tym restauracje muszą lepiej dostosowywać porcje dań do apetytu klientów. Ponad 50% tego, co jest im podawane, ląduje bowiem potem w śmietniku. Warto również, aby klienci zabierali niedojedzone posiłki do domu. Ponieważ nie każdy gość lokalu zapyta o taką możliwość, powinny proponować to restauracje.
Propagowanie niemarnowania żywności w restauracjach ma na celu m.in. akcja „Nie marnuję, pakuję”. Jak informuje jej koordynator, Joanna Purzycka z MAKRO Polska: „Z raportu »Polska na Talerzu« wynika, że prawie połowa konsumentów nie zabiera niezjedzonej części dania z lokalu do domu. Dlatego też przez materiały edukacyjne, takie jak plakaty, ulotki, chcemy zachęcić właścicieli restauracji do pakowania tych resztek, a klientów – do ich zabierania”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing