fot. pexels.com
Niestety wiele firm w branży IT kieruje się swoją wygodą i szybkim zyskiem. Zamiast pełnić rolę niezależnego eksperta, szukają najtańszych rozwiązań. W efekcie duże biznesowe platformy powstają na WordPress’ie, który nie jest w stanie “unieść” ciężaru tysięcy produktów lub rozbudowanych funkcjonalności.
Zobacz również
W takim razie dla kogo jest WordPress, a dla kogo dedykowany autorski CMS?
WordPress w liczbach
WordPress jest najpopularniejszym na świecie systemem zarządzania treścią (CMS). Gdy w 2003 roku Matt Mullenweg oraz Mike Little zakładali platformę dla celów blogowych, nie spodziewali się, że osiągnie tak wielki globalny sukces. W 2016 roku wg W3Techs[i], firmy analizującej rynek IT, 27,6% stron na świecie było postawionych na WP (ponad 68 milionów!). Wlicza się w nie m.in. CNN, TechCrunch, The New Yorker, MTV News. WordPress jest liderem w branży i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić w najbliższych latach.
Powyższe dane robią wrażenie. W końcu miliony użytkowników na całym świecie nie mogą się mylić. WP odmienił życie blogerów o 180 stopni. Dlaczego?
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Plusy
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Łatwość użycia – prosty w obsłudze CMS, wiele przewodników i porad obsługi, kilka milionów deweloperów specjalizujących się w platformie.
- Niski koszt – WP jest platformą bezpłatną. Jeżeli decydujemy się działać na darmowym szablonie, nie podpinać własnej domeny oraz nie korzystać z płatnych wtyczek to nie generujemy kosztów (ewentualnie hosting).
- Baza wtyczek – popularność WP wśród developerów na całym świecie przyczynia się do powstawania coraz to nowszych rozwiązań minimalizujących ilość prac programistycznych przy serwisie (niestety czasem konfiguracja i przerobienie wtyczki bywa problematyczne).
- Jako, że głównym założeniem WordPressa jest prostota, dostępność oraz niski koszt musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami i problemami.
Minusy
- Niskie bezpieczeństwo – popularność WP, która generalnie jest atutem, jednocześnie przyczynia się do zwiększonego zainteresowania tymi stronami przez hakerów. Bardzo często zainstalowane wtyczki po krótkim czasie przestają być wspierane; pojawiają się dziury w systemie. Co zrobić by być bezpiecznym? Aktualizować silnik systemu oraz wtyczki odpowiadające za platformę i jej bezpieczeństwo.
- Automatyczne aktualizacje mogą zniszczyć stronę – ryzykiem jest brak kompatybilności między silnikiem a wtyczka czy np. reset ustawień po aktualizacji wtyczki. Jeżeli nie chcemy co miesiąc poświęcać kilkuset złotych na aktualizację WP wykonaną przez developera to najlepiej od razu wyłączyć opcję aktualizacji systemu (nie rekomenduję tego rozwiązania!). Niestety brak aktualizacji wiąże się z pojawianiem się błędów oraz obniżonym bezpieczeństwem serwisu.
- Ograniczone funkcjonalności – WordPress powstał jako platforma blogowa. Jej rozwój i sukces nie oznacza, że główne zastosowanie uległo zmianie. Rozbudowując naszą stronę internetową możemy w pewnym momencie trafić na przeszkodę nie do przeskoczenia. W serwisach typu e-commerce bardzo popularny jest plugin Woocommerce. Jest to przydatne narzędzie przy małych sklepach. Należy jednak pamiętać, że wtyczka nie jest odrębną platformą sklepową, a jedynie dodatkiem do WordPress’a, przez co jej możliwości rozwoju są w pewnym momencie ograniczone. W takiej sytuacji albo zatrzymujemy rozwój firmy lub decydujemy się na zakup nowego projektu z dedykowanym systemem.
Mity związane z WP…czyli u kogo na pewno się nie sprawdzi?
Wiele firm w branży interaktywnej z automatu proponuje klientom wdrożenie serwisu na WordPress’ie. Klienci Ci to nie tylko mikroprzedsiębiorstwa, ale również duże firmy, które stale się rozwijają, ich strony internetowe ewoluują, a bezpieczeństwo traktują jako wartość priorytetową. Nie wspominając o prestiżu i profesjonaliźmie.
Mity:
- „Dzięki wielkiej popularności systemu WP klient nie musi wiązać się na stałe z jedną agencją. Po wdrożeniu serwisu opiekę nad nim może „przejąć” dowolny developer znający się na WP”. Nieprawda. Owszem WP jest rozwiązaniem ogólnodostępnym i znają się na nim miliony programistów, ale…przy każdej realizacji szablon tworzony pod klienta jest tworzony od zera (kodowanie na szablonie podstawowym lub dostosowywanie zakupionego szablonu). Każda podstrona, funkcjonalność, modyfikacja lub stworzenie nowej dedykowanej wtyczki niesie za sobą własny kod i jakość odzwierciedlającą umiejętności oraz staranność osoby wdrażającej.
- „Jest duża baza bezpłatnych szablonów i wtyczek. Dzięki temu rozwój serwisu jest znacznie tańszy i można zająć się tym samodzielnie”. Pierwsze zdanie to prawda, ale drugie niestety się z nią mija. Owszem, jest wiele bezpłatnych szablonów i wtyczek. Np. w serwisie Themeforest można wybierać spośród setek szablonów. Niestety po zakupie często okazuje się, że są one napisane w niepoprawny sposób, przez co ich samodzielna modyfikacja jest bardzo czasochłonna, a często wręcz niemożliwa.
- „Regularne aktualizacje nie są niezbędne do funkcjonowania serwisu”. Dla mnie nie jest to mit, a zwyczajne kłamstwo. Aktualizacje są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania serwisu oraz zachowania bezpieczeństwa. Najlepiej oddać się w ręce developera, który w razie niepowodzenia jest w stanie dostosować serwis do nowych zmian.
Dedykowane systemy CMS
O atutach systemów skrojonych na miarę można mówić dużo. Ale czy to konieczne? To tak jakby porównywać garnitur z sieciówki z tym uszytym specjalnie dla nas przez najlepszego krawca. Jedno i drugie się sprawdzi, ale jakość materiału, staranność wykonania oraz komfort noszenia będzie zupełnie inny. To na co się decydujemy, zależy od naszych potrzeb oraz zasobności portfela. Z dedykowanym systemem jest podobnie. Mówi się, że sky is the limit, tutaj natomiast budget is the limit.
Plusy
- Pełna dowolność i elastyczność – limitem dla realizacji naszych potrzeb jest jedynie obecna na rynku technologia. Współpracując z dobrą agencją, po przedstawieniu swoich potrzeb, zostaniemy zasypani szeregiem pomysłów, które mogą wpłynąć na rozwój naszej firmy oraz spełnienie potrzeb użytkowników. Przez brak ograniczeń systemowych możemy swobodnie moderować ścieżkę rozwoju naszego serwisu internetowego. Agencja działa w swoim naturalnym środowisku, więc czas wdrożenia nierzadko może być krótszy niż wdrażanie tego samego rozwiązania na WordPress’ie (brak możliwości napotkania przeszkód trudnych do obejścia).
- Dokumentacja i support – w zależności od tego, na jaki model współpracy się decydujemy, możemy liczyć na pełne lub ograniczone wsparcie powdrożeniowe. Szkolenia z obsługi aplikacji webowej (dostosowanej do naszych preferencji), instrukcje oraz dokumentacja serwisu zdejmują z barków klienta strach przed problemami z późniejszą obsługą serwisu.
- Bezpieczeństwo i profesjonalizm – autorski system CMS, jako że nie ma ograniczeń związanych z rozszerzaniem opcji ochrony, jest w znacznie mniejszym stopniu narażony na ataki hakerskie. Nie jest tajemnicą, że najbardziej profesjonalnym podejściem do swojego biznesu jest budowa strony internetowej opartej o dedykowany system. Unikając ograniczeń popularnych systemów zarządzania treścią, możemy w pełni realizować swoje potrzeby oraz wyróżniać się w branży.
Minusy
- Dłuższy czas wdrożenia – tutaj ciężko dodać coś więcej. Wdrożenie autorskiego CMS musi trochę potrwać. Warto postawić na agencję, która ma już doświadczenie z systemami tego typu, dzięki czemu czas wdrożenia będzie krótszy niż w przypadku, gdyby musiała zrobić to od zera.
- Wyższy koszt – jeżeli jesteśmy przekonani, że ogólnodostępne systemy nam wystarczą, koszty związane z wdrożeniem autorskiego rozwiązania mogą niepotrzebnie skonsumować środki, które moglibyśmy wykorzystać dla rozwoju swojego biznesu (np. prowadzenie promocji w kanałach social media).
- Ryzyko problemów – jeżeli trafimy na nierzetelną firmę, możemy poświęcić sporo środków finansowych oraz stracić wiele czasu, by w ostateczności dostać coś, co „prawie działa” i jest trudne w obsłudze. Polecamy dokładnie prześwietlić firmę, z którą podejmujemy się współpracy, sprawdzić jej portfolio oraz poprosić o dostęp do demo przykładowego CMS.
Skąd mam wiedzieć, co jest dla mnie najlepsze?
Z zasady dobra agencja powinna pomóc nam znaleźć odpowiedź na to pytanie. Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć oraz jakim budżetem dysponujemy. Jeżeli prowadzimy serwis blogowy, mały sklep internetowy lub chcemy posiadać ładnie wyglądającą wizytówkę naszej firmy, to WordPress będzie w zupełności wystarczający. Natomiast, gdy naszym celem jest serwis posiadający unikatowe funkcjonalności, który możemy rozwijać w zasadzie bez ograniczeń i jednocześnie cieszyć się z najwyższego bezpieczeństwa i statusu profesjonalnej firmy, to dużo skuteczniejsze od WP jest skorzystanie z dedykowanych rozwiązań.
WordPress rekomenduję przede wszystkim do:
- Serwisów blogowych lub aktualności,
- Prostych stron internetowych (np. wizytówek firmy, landing page produktów),
- Małych sklepów internetowych
Dedykowane aplikacje webowe polecam przede wszystkim:
- Korporacjom, instytucjom sektora państwowego,
- Sklepom posiadającym duży asortyment oraz duży ruch użytkowników,
- Platformom społecznościowym,
- Startupom oraz firmom, którym zależy na wygodzie i nieskrępowanej możliwości rozwoju swojej strony bądź platformy internetowej