źródło: twitter.com
Właśnie w tej liczbie treści ukrywa się najważniejsza cecha Twittera: aktualność. Nie istnieje obecnie medium, które byłoby szybsze w rozprzestrzenianiu informacji i opinii. Ograniczenie w postaci 140 znaków sprawia, że te pierwsze muszą być zwięzłe i treściwe, a te drugie konkretne i zdecydowane. Twitter jest jak odpowiednik żółtego paska w telewizji z tą różnicą, że wiadomości dostajemy nieprzetworzone i sami decydujemy, które chcemy odbierać.
Zobacz również
Spróbujemy zatem wyjaśnić jak używać Twittera, żeby w pełni wykorzystać z jego możliwości.
1. Zarejestruj się
Rada z pozoru oczywista, ale z Twittera można korzystać także bez rejestracji. Jednak umożliwia to jedynie czytanie tweetów innych użytkowników, więc jeśli chcemy wykorzystywać możliwości serwisu w 100% to jest to warunek konieczny.
2. Zbuduj swoją oś czasu
Zwykle korzystanie z Twittera zaczyna się od czytania co napisali już inni. Oś czasu tworzymy poprzez dodawanie do niej przy pomocy przycisku Obserwuj użytkowników, z którymi chcemy być na bieżąco. Mogą być to nasi znajomi, celebryci, ulubione marki, politycy, serwisy informacyjne itd.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Istnieje kilka sposobów szybkiego wypełnienia swojej osi czasu, dostępnych pod przyciskiem Odkryj:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Znajdź znajomych -pozwala wyszukać znajomych wykorzystując kontakty z Twojej skrzynki pocztowej
- Warci obserwowania –sugerowane przez Twittera konta, wybrane na podstawie dotychczas obserwowanych przez Ciebie profili
- Popularne konta – pogrupowane w kilka kategorii najpopularniejsze konta
- Aktywność – lista ostatnich akcji osób które obserwujemy; pozwala sprawdzić np. co komentują lub kogo obserwują ludzi o podobnych zainteresowaniach do naszych
Użyteczną funkcjonalnością jest również możliwość tworzenia list. Listy pomagają zorganizować swoją oś czasu, zwłaszcza w przypadku gdy obserwujemy dużą liczbę osób. Do stworzonej i nazwanej w dowolny sposób listy przypisujemy konkretnych użytkowników (przy czym nie musimy ich nawet obserwować) dzięki czemu możemy przeglądać tylko tweety w kategorii np. Polityka albo Piłka Nożna.
3. Skonfiguruj swój profil
Zanim zaczniemy sami tweetować warto zadbać by nasz profil był przyjazny i atrakcyjny dla osób które go odwiedzą. Wszystkie potrzebne do tego opcje znajdzimy w zakładce Profil w menu Ustawienia i pomoc.
- Nazwa użytkownika – na etapie rejestracji wybraliśmy tzw. „handle” czyli wyrażenie, które występuj po znaku @ i umożliwia zwrócenie się bezpośrednio do nas np. @GrzegorzBrzeczyszczykiewicz. Możliwe jest jednak ustawienie osobno nazwy użytkownika, po której można nas wyszukać( gdzie wskazane jest użycie imienia i nazwiska) i osobno handle, które może być np. pseudonimem bądź innym dowolnym słowem np. @dolas007.
- Zdjęcie – w przypadku gdy nie zdecydujemy się na ustawienie profilowego zdjęcia w jego miejsce pojawi się avatar z charakterystycznym jajkiem, który przez wielu użytkowników może zostać potraktowany jako znak, że konto jest nieaktywne
- Bio – mieszczący się w 160 znakach, treściwy opis swojej osoby, zainteresowań, poruszanych na profilu tematów; oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby wykorzystać to miejsce w jakiś bardziej kreatywny sposób
- Lokalizacja i strona internetowa – możliwość podania miejsca, z którego piszesz i adresu Twojej strony osobno, pozwala zaoszczędzić trochę miejsca w Bio
4. Tweetuj
Wrzucenie pierwszego tweeta jest niezwykle proste, wystarczy kliknąć w widoczne po lewej stronie białe pole z napisem Tweetnij coś, wpisać wiadomość, zmieścić się w 140 znakach i wysłać w świat. Oczywiście to nie koniec możliwości komponowania tweetów:
- Wzmianki – ich zadaniem jest odnoszenie się do konkretnych użytkowników np. jeśli chcemy skomentować coś związanego z Billem Gatesem to dodajemy w dowolnym miejscu wiadomości handle @BillGates. Jeśli chęć reakcji wywoła w nas konkretny tweet możemy również skorzystać z przycisku Odpowiedź umieszczonego bezpośrednio pod nim. Każdy adresat wzmianki zostanie o niej powiadomiony i będzie mógł nam odpowiedzieć. Dłuższe konwersacje, w których sami bierzemy udział lub robią to osoby, które obserwujemy są dla naszej wygody połączone cienką, niebieską linią.
- Retweety – jeśli natrafimy na tweet, którym warto się podzielić ze swoimi followersami, możemy go im udostępnić za pomocą przycisku Podaj dalej. Wyświetli im się on w takiej formie w jakiej sami go widzimy z dopiskiem Podane dalej przez XXX. Jeśli natomiast chcemy dodać swój komentarz to możemy to zrobić wpisując kolejno treść komentarza następnie skrót RT a na końcu treść tweeta. Dopuszczalną metodą wykorzystywaną szczególnie w przypadku tweetów zawierających link jest samodzielne wpisanie zawartości i dodanie na końcu sformułowania via @handleautora.
- Ulubione – najprościej rzecz ujmując jest to odpowiednik przycisku Like na Facebooku, mający na celu wyrażenie swojej aprobaty dla danego tweetu. Dodatkową zaletą tej funkcji jest możliwość oznaczenia w ten sposób tweetu, do którego chcielibyśmy kiedyś wrócić- wystarczy kliknąć zakładkę Ulubione w menu Ja.
- Hashtagi – czyli inaczej słowa kluczowe. Pomagają wynajdywać dyskusje na interesujące nas tematy, organizują treści i informują o trendach na Twitterze. Tworzy się je przez dodanie symbolu # przed danym słowem lub wyrażeniem np. #woodstock albo #nagrodanobla. Uwaga z hashtagami nie warto przesadzać ponieważ ich zbyt duża ilość sprawi, że wiadomość będzie nieczytelna i śmieszna (w negatywnym tego słowa znaczeniu). Naszym zdaniem trzy hashtagi na tweet to maksymalna liczba.
- Wiadomości bezpośrednie (DM) – są do wiadomości prywatne, wymieniane tylko pomiędzy dwoma użytkownikami. Również muszą mieścić się w 140 znakach i możemy je wysłać tylko do użytkowników, którzy nas obserwują.
Porady i sztuczki
- Używaj Twittera przez urządzenia mobilne – Tak jak wspominamy we wstępie, największą siłą serwisu jest aktualność i szybkość przepływu informacji. Relacja zatweetowana bezpośrednio z miejsca zdarzenia jest najbardziej obiektywniejsza, refleksja napisana chwilę po wpadnięciu na nią najbardziej szczersza, jest to czysty nieprzetworzony przekaz. Urządzenia mobilne są naturalnym środowiskiem dla Twittera – obecnie ponad 70% tweetów jest wysyłanych z tego typu urządzeń.
- Wstawiaj w swoje tweety zdjęcia i video – badania wskazują, że tweety zawierające tego typu multimedia wywołują prawie dwukrotnie większe zaangażowanie niż tweety tekstowe. Od niedawna przeglądanie zdjęć i filmów stało się jeszcze łatwiejsze dzięki wyświetlaniu ich bezpośrednio w naszej osi czasu.
- Używaj zewnętrznych aplikacji – wybór aplikacji pomagających korzystać z Twittera jest ogromny i różnorodny: od aplikacji pomagających zarządzać profilem, przez analizujące bazę followersów, po wyszukiwarki tweetów
- Zintegruj konto na Twitterze z innymi portalami społecznościowymi
- Używaj skrótów – 140 znaków to niewiele i trudno za każdym razem przekazać myśl mickiewiczowską polszczyzną zwłaszcza, że język polski nie jest najłatwiejszy do skracania. Dlatego w komunikacji na Twitterze nie należy bać się anglicyzmów. Z drugiej strony nie można też przesadzić- nikt raczej nie poświęci czasu na mozolne odszyfrowyanie naszego tweeta
- Oznaczaj skąd wysyłasz tweet – po napisaniu tweeta mamy możliwość dodania jego indywidualnej lokalizacji. Warto to robić zwłaszcza jeśli treść jest powiązana z miejscem, w którym się znajdujemy
- Uatrakcyjnij swój profil – w zakładce Wygląd w menu Ustawienia możemy wybrać dopasowany do swojego gustu schemat kolorów lub załadować własny obrazek jako tło
- Wykorzystaj możliwość ustawienia konta prywatnego – jeśli obawiamy się o kwestie prywatności możemy zablokować dostęp do naszej osi czasu osobom, które nie zostały przez nas autoryzowane (Ustawienia -> Bezpieczeństwo i Prywatność -> Zabezpiecz moje tweety)
Ali Jafari Vice President of Direct Sales Twittera będzie gościem specjalnym i prelegentem konferencji Social Media Convent 2014, której patronem medialnym jest NowyMarketing.