Czym muszą wyróżniać się dzisiejsze coworki?

Czym muszą wyróżniać się dzisiejsze coworki?
O autorze
5 min czytania 2022-01-04

Od kilku lat w Polsce coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju coworki. Oferują one swoim klientom m.in. przestrzeń biurową, dostęp do sprzętu czy usług pocztowych. Mogłoby się wydawać, że wyłącznie na tym zależy firmom i pracownikom korzystającym z ich usług. Jak się jednak okazuje, oprócz tradycyjnej przestrzeni niezwykle cenią oni sobie dodatkowe wartości, zarówno biznesowe, jak i socjalne.

W badaniu Small Business Lab, 82% respondentów stwierdziło, że coworking pomógł im w powiększeniu sieci kontaktów, a 64% uznało, że jest to ważne źródło ich poleceń biznesowych. – Ludzie chcą czegoś więcej – społeczności, która zainspiruje ich do działania, dostępu do sieci kontaktów i najnowszych informacji o możliwościach rozwoju – mówi Aleksandra Owczarek z HubHub.

Dlatego też obecnie dla coworków niezwykle istotne stało się zapewnienie swoim klientom dodatkowych wartości biznesowych i edukacyjnych. A do tego niezbędne jest budowanie zaangażowanej społeczności, w której atmosfera będzie sprzyjała rozwojowi, dzieleniu się wiedzą i nawiązywaniu kontaktów.

Przede wszystkim zaangażowana i zróżnicowana społeczność

Jednym z cooworków, które mocno postawiły na zaspokojenie potrzeb swoich klientów i zdecydowały się dać im znacznie więcej, jest HubHub. Konsekwentnie buduje on zaangażowaną społeczność, którą stale wspiera poprzez różnego rodzaju inicjatywy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Najważniejszą wartością HubHub są relacje. Ludzie wzajemnie się napędzają i wspólnie realizują różne projekty – jedną z naszych najważniejszych ról jest ciągłe poszukiwanie nowych obszarów współpracy pomiędzy członkami naszej społeczności – mówi Aleksandra Owczarek.

I to właśnie ten element dobrze budowanej społeczności i jej atmosfery jest głównym czynnikiem, który przyciąga do HubHuba kolejne firmy i startupy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– HubHub ma przede wszystkim wspaniałą społeczność, która tworzy świetną atmosferę do współpracy. Przychodząc do HubHub, przychodzimy nie tylko do pracy ze swoim zespołem, ale łączymy się z całą społecznością – mówi Tessa McIver, head of alumni development at Foundation for Technology Entrepreneurship.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Wiemy, jak ważne jest budowanie relacji w świecie fizycznym i zawsze staramy się dawać taką wartość founderom i founderkom biorącym udział w inicjatywach Huge Thing. HubHub jest partnerem, który pomaga nam realizować ten cel i doskonale uzupełnia już posiadaną przez nas sieć. Ze względu na zróżnicowaną społeczność, którą wokół siebie skupia, jesteśmy w stanie zaoferować naszym startupom dostęp do całego ekosystemu w jednym miejscu – mówi Magdalena Kubińska, community manager, Huge Thing.

– Jako Fundacja Inkubator Technologiczny wspieramy rozwój przedsiębiorczości i młodych ludzi, aby mogli w pełni rozwijać swój potencjał, tworzyć stabilne firmy i nowe miejsca pracy. Podobne cele przyświecają właśnie HubHub. Widzimy, że przestrzeń coworkingowa umożliwia tworzenie odpowiedniej atmosfery, wymianie doświadczeń z innymi uczestnikami, która sprzyja powstawaniu inspirujących pomysłów oraz wspólnych biznesów – dodaje Karolina Zawiślak-Karolkowska, marketing and communication manager, Youth Business Poland.

Ciągła edukacja i rozwój

W celu wsparcia i edukacji swojej społeczności HubHub organizuje dla jej członków m.in. liczne szkolenia i warsztaty z ekspertami, spotkania VC Office hours z funduszami inwestycyjnymi, czy też konsultacje prawne i księgowe. Bierze także udział w organizacji międzynarodowej konferencji dla startupów Future Now. Część wydarzeń organizowana jest we współpracy z firmami partnerskimi HubHub.

– Tworzymy również wspólnie programy mentoringowe oraz różne szkolenia, które motywują i napędzają do działania. Interesują nas innowacje i wdrażanie rozwiązań ułatwiających ludziom życie. Nasza współpraca umożliwia także wspieramy ludzi, którzy mają genialne pomysły, motywują i zmieniają świat – mówi Karolina Zawiślak-Karolkowska.

Możliwości stałego rozwoju i edukacji w ramach społeczności są niezwykle istotne w szczególności dla środowiska startupów i akceleratorów. – Wsparcie i edukacja to najistotniejsza część naszych działań ze startupami, więc to, że mamy wspólne wartości z HubHub, jest dla nas wspaniałe. Wspólnie wielokrotnie organizowaliśmy spotkania edukacyjne, lub wzajemnie zapraszaliśmy się na swoje spotkania. Jest to dla nas bardzo ważny aspekt, że wspieramy się merytorycznie – mówi Tessa McIver.

– Startupowcy mają często daleko idące plany ekspansji, jednak może im brakować wymaganych umiejętności biznesowych lub sprzedażowych. Rolą akceleratora jest właściwa edukacja wsparcie w budowaniu relacji. Dlatego jeśli polecamy naszym startupom dodatkowe źródła wiedzy i mentoringu, powinniśmy mieć zawsze 100% pewność, że będą one warte ich czasu – tak jak działania realizowane przez HubHub – dodaje Magdalena Kubińska.

Łatwiejszy networking

Aby społeczność zacieśniała więzy i umożliwiała nawiązywanie znajomości zarówno biznesowych, jak i mniej formalnych, HubHub duży nacisk kładzie na ułatwienie networkingu jej członkom. – Bardzo ważnym elementem życia społeczności są typowo networkingowe spotkania, podczas których można się lepiej poznać i porozmawiać. Dużą popularnością cieszą się wspólne śniadania tzw. Community breakfast. Na początku jesieni połączyliśmy także siły z zespołem Tutlo i co dwa tygodnie organizujemy spotkania przy piwie i prosecco – mówi Aleksandra Owczarek. – Niektóre inicjatywy tworzą się również oddolnie, jak np. wieczory z planszówkami, czy wspólne seanse filmowe, ponieważ ludzie, którzy na co dzień mijają się na korytarzach, stają się dobrymi znajomymi – dodaje Owczarek.

Dzięki tego typu spotkaniom członkowie społeczności mogą z łatwością nawiązywać między sobą nowe relacje biznesowe i partnerskie. – Bardzo doceniamy, że zespół HubHub tworzy przeróżne okazje do lepszego poznania innych najemców. Cały czas coś nowego się dzieje w biurze, i chętnie bierzemy udział w inicjatywach, wiedząc, że będą ciekawe i korzystne. Dzięki nim poznaliśmy różne firmy, z którymi rozpoczęliśmy owocną współpracę, i którym też my mogliśmy pomóc – mówi Tessa McIver.

– Możliwość szybkiego dotarcia, nawiązania współpracy, wspieranie młodych przedsiębiorców oraz przebywanie w inspirującym środowisku. Często, jeśli szukamy odpowiedniego specjalisty, znajdujemy go w kuchni lub przy owocach podczas owocowej środy – dodaje Karolina Zawiślak-Karolkowska.

„Up with HubHub”

Jednym z cyklicznych wydarzeń networkingowych skierowanych do społeczności jest „Up with HubHub”. Pomysł na projekt powstał jako odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez członków społeczności, którzy po miesiącach trwania pandemii i spotkań online pragnęli wrócić do normalności i prawdziwego kontaktu twarzą w twarz. – Naszym nadrzędnym celem było stworzenie sprzyjających okoliczności ku poszerzeniu sieci kontaktu przez naszych memberów, a także zapewnienie swobodnej atmosfery oraz rozrywki na letnie wieczory – tłumaczy Aleksandra Owczarek.

Pierwsze wydarzenia z cyklu „Up with HubHub” zostały zorganizowane latem b.r. Ze względu na to, że większą część społeczności HubHub stanowi środowisko startupowe i technologiczne, partnerami cyklu „Up with HubHub” stali się przedstawiciele tego ekosystemu, w tym m.in. MIT EF CEE, Youth Business Poland, Reaktorem X, Huge Thing i Microsoft for Startups. Spotkania odbyły się na 21. piętrze tarasu widokowego nowoczesnego kompleksu Varso w samym centrum Warszawy. – To niesamowite miejsce, w którym można jednocześnie poczuć, prestiż i swobodę. Dołożyliśmy do tego pierwiastek HubHubowy w postaci animowanego przez Resort Komedii networkingu, intrygujących future foodów takich jak jogurty z fasoli od Cool Beans i mikro liście z warszawskiej farmy wertykalnej od Listny Cud, a także niesamowitą obsługę od Niewinność Wine Bar, by przekonać partnerów z ekosystemu startupowego do połączenia sił – mówi Aleksandra Owczarek.

Z jednej strony wydarzenia te służą społeczności, a z drugiej są one również dużą wartością dla ich współorganizatorów, oferując im m.in. możliwość nawiązywania nowych partnerstw biznesowych. – Oczywiście to, że nasza społeczność mogła się spotkać było świetne, ale również HubHub zaprosił swoich ciekawych gości, co zaowocowało podjęciem z nimi współpracy przez nas. Takie inicjatywy są ważne, bo za każdym biznesem są ludzie, i to relacje pomiędzy ludźmi powodują, że idziemy do przodu – mówi Tessa McIver.

Jednak, jak podkreślają współorganizatorzy wydarzeń, największą wartością “Up with HubHub” jest możliwość spotkania się w mniej formalnej atmosferze z innymi przedstawicielami środowiska startupowego.

– Cieszymy się, że mogliśmy być współorganizatorem Up z HubHub. To była wyjątkowa okazja, na którą czekaliśmy od bardzo dawna. Idealna do spotkania się z naszymi startupami i mentorami, co wcześniej było niestety niemożliwe z powodu ograniczeń pandemicznych. Takie inicjatywy są ważne, ponieważ umożliwiają budowanie relacji w nieformalnej atmosferze – mówi Karolina Zawiślak-Karolkowska.

– Dzięki współorganizowanemu przez nas „Up with HubHub”, zarówno startupy biorące udział w programach Huge Thing, ale też nasi mentorzy mieli okazję do nieformalnych spotkań, w trakcie których mogli po prostu porozmawiać bez większego pretekstu. HubHub jest z pewnością miejscem, które przyciąga dynamiczną społeczność, sprzyja tworzeniu relacji z partnerami, współpracownikami, VC i inwestorami – dodaje Magdalena Kubińska.

Swoimi działaniami HubHub udowadnia, że nowoczesny cowork to obecnie nie tylko przestrzeń do pracy, ale przede wszystkim zaangażowana społeczność, która wspiera swoich członków w rozwoju i nawiązywaniu relacji biznesowych, jak i tych mniej formalnych.

W najbliższych planach HubHub ma dalszy rozwój zarówno cyklu „Up with HubHub”, jak i kolejnych projektów skierowanych do swojej społeczności, która jest dla niego najważniejsza. – Cały czas wsłuchujemy się w aktualne potrzeby, regularnie rozmawiamy z ludźmi, którzy wynajmują u nas przestrzeń, często łączymy siły i korzystamy z możliwości, jakie oferuje nasza społeczność. Stworzenie naszym memberom miejsca wymiany doświadczeń i poszerzania swoich znajomości biznesowych zdecydowanie wpisuje się w nasza ofertę i chcemy robić to nadal – podsumowuje Aleksandra Owczarek.

 

Artykuł powstał we współpracy z HubHub.