Od kilku lat w Polsce coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju coworki. Oferują one swoim klientom m.in. przestrzeń biurową, dostęp do sprzętu czy usług pocztowych. Mogłoby się wydawać, że wyłącznie na tym zależy firmom i pracownikom korzystającym z ich usług. Jak się jednak okazuje, oprócz tradycyjnej przestrzeni niezwykle cenią oni sobie dodatkowe wartości, zarówno biznesowe, jak i socjalne.
W badaniu Small Business Lab, 82% respondentów stwierdziło, że coworking pomógł im w powiększeniu sieci kontaktów, a 64% uznało, że jest to ważne źródło ich poleceń biznesowych. – Ludzie chcą czegoś więcej – społeczności, która zainspiruje ich do działania, dostępu do sieci kontaktów i najnowszych informacji o możliwościach rozwoju – mówi Aleksandra Owczarek z HubHub.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Dlatego też obecnie dla coworków niezwykle istotne stało się zapewnienie swoim klientom dodatkowych wartości biznesowych i edukacyjnych. A do tego niezbędne jest budowanie zaangażowanej społeczności, w której atmosfera będzie sprzyjała rozwojowi, dzieleniu się wiedzą i nawiązywaniu kontaktów.
Przede wszystkim zaangażowana i zróżnicowana społeczność
Jednym z cooworków, które mocno postawiły na zaspokojenie potrzeb swoich klientów i zdecydowały się dać im znacznie więcej, jest HubHub. Konsekwentnie buduje on zaangażowaną społeczność, którą stale wspiera poprzez różnego rodzaju inicjatywy.
– Najważniejszą wartością HubHub są relacje. Ludzie wzajemnie się napędzają i wspólnie realizują różne projekty – jedną z naszych najważniejszych ról jest ciągłe poszukiwanie nowych obszarów współpracy pomiędzy członkami naszej społeczności – mówi Aleksandra Owczarek.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
I to właśnie ten element dobrze budowanej społeczności i jej atmosfery jest głównym czynnikiem, który przyciąga do HubHuba kolejne firmy i startupy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– HubHub ma przede wszystkim wspaniałą społeczność, która tworzy świetną atmosferę do współpracy. Przychodząc do HubHub, przychodzimy nie tylko do pracy ze swoim zespołem, ale łączymy się z całą społecznością – mówi Tessa McIver, head of alumni development at Foundation for Technology Entrepreneurship.
– Wiemy, jak ważne jest budowanie relacji w świecie fizycznym i zawsze staramy się dawać taką wartość founderom i founderkom biorącym udział w inicjatywach Huge Thing. HubHub jest partnerem, który pomaga nam realizować ten cel i doskonale uzupełnia już posiadaną przez nas sieć. Ze względu na zróżnicowaną społeczność, którą wokół siebie skupia, jesteśmy w stanie zaoferować naszym startupom dostęp do całego ekosystemu w jednym miejscu – mówi Magdalena Kubińska, community manager, Huge Thing.
– Jako Fundacja Inkubator Technologiczny wspieramy rozwój przedsiębiorczości i młodych ludzi, aby mogli w pełni rozwijać swój potencjał, tworzyć stabilne firmy i nowe miejsca pracy. Podobne cele przyświecają właśnie HubHub. Widzimy, że przestrzeń coworkingowa umożliwia tworzenie odpowiedniej atmosfery, wymianie doświadczeń z innymi uczestnikami, która sprzyja powstawaniu inspirujących pomysłów oraz wspólnych biznesów – dodaje Karolina Zawiślak-Karolkowska, marketing and communication manager, Youth Business Poland.
Ciągła edukacja i rozwój
W celu wsparcia i edukacji swojej społeczności HubHub organizuje dla jej członków m.in. liczne szkolenia i warsztaty z ekspertami, spotkania VC Office hours z funduszami inwestycyjnymi, czy też konsultacje prawne i księgowe. Bierze także udział w organizacji międzynarodowej konferencji dla startupów Future Now. Część wydarzeń organizowana jest we współpracy z firmami partnerskimi HubHub.
– Tworzymy również wspólnie programy mentoringowe oraz różne szkolenia, które motywują i napędzają do działania. Interesują nas innowacje i wdrażanie rozwiązań ułatwiających ludziom życie. Nasza współpraca umożliwia także wspieramy ludzi, którzy mają genialne pomysły, motywują i zmieniają świat – mówi Karolina Zawiślak-Karolkowska.
Możliwości stałego rozwoju i edukacji w ramach społeczności są niezwykle istotne w szczególności dla środowiska startupów i akceleratorów. – Wsparcie i edukacja to najistotniejsza część naszych działań ze startupami, więc to, że mamy wspólne wartości z HubHub, jest dla nas wspaniałe. Wspólnie wielokrotnie organizowaliśmy spotkania edukacyjne, lub wzajemnie zapraszaliśmy się na swoje spotkania. Jest to dla nas bardzo ważny aspekt, że wspieramy się merytorycznie – mówi Tessa McIver.
– Startupowcy mają często daleko idące plany ekspansji, jednak może im brakować wymaganych umiejętności biznesowych lub sprzedażowych. Rolą akceleratora jest właściwa edukacja wsparcie w budowaniu relacji. Dlatego jeśli polecamy naszym startupom dodatkowe źródła wiedzy i mentoringu, powinniśmy mieć zawsze 100% pewność, że będą one warte ich czasu – tak jak działania realizowane przez HubHub – dodaje Magdalena Kubińska.
Łatwiejszy networking
Aby społeczność zacieśniała więzy i umożliwiała nawiązywanie znajomości zarówno biznesowych, jak i mniej formalnych, HubHub duży nacisk kładzie na ułatwienie networkingu jej członkom. – Bardzo ważnym elementem życia społeczności są typowo networkingowe spotkania, podczas których można się lepiej poznać i porozmawiać. Dużą popularnością cieszą się wspólne śniadania tzw. Community breakfast. Na początku jesieni połączyliśmy także siły z zespołem Tutlo i co dwa tygodnie organizujemy spotkania przy piwie i prosecco – mówi Aleksandra Owczarek. – Niektóre inicjatywy tworzą się również oddolnie, jak np. wieczory z planszówkami, czy wspólne seanse filmowe, ponieważ ludzie, którzy na co dzień mijają się na korytarzach, stają się dobrymi znajomymi – dodaje Owczarek.
Dzięki tego typu spotkaniom członkowie społeczności mogą z łatwością nawiązywać między sobą nowe relacje biznesowe i partnerskie. – Bardzo doceniamy, że zespół HubHub tworzy przeróżne okazje do lepszego poznania innych najemców. Cały czas coś nowego się dzieje w biurze, i chętnie bierzemy udział w inicjatywach, wiedząc, że będą ciekawe i korzystne. Dzięki nim poznaliśmy różne firmy, z którymi rozpoczęliśmy owocną współpracę, i którym też my mogliśmy pomóc – mówi Tessa McIver.
– Możliwość szybkiego dotarcia, nawiązania współpracy, wspieranie młodych przedsiębiorców oraz przebywanie w inspirującym środowisku. Często, jeśli szukamy odpowiedniego specjalisty, znajdujemy go w kuchni lub przy owocach podczas owocowej środy – dodaje Karolina Zawiślak-Karolkowska.
„Up with HubHub”
Jednym z cyklicznych wydarzeń networkingowych skierowanych do społeczności jest „Up with HubHub”. Pomysł na projekt powstał jako odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez członków społeczności, którzy po miesiącach trwania pandemii i spotkań online pragnęli wrócić do normalności i prawdziwego kontaktu twarzą w twarz. – Naszym nadrzędnym celem było stworzenie sprzyjających okoliczności ku poszerzeniu sieci kontaktu przez naszych memberów, a także zapewnienie swobodnej atmosfery oraz rozrywki na letnie wieczory – tłumaczy Aleksandra Owczarek.
Pierwsze wydarzenia z cyklu „Up with HubHub” zostały zorganizowane latem b.r. Ze względu na to, że większą część społeczności HubHub stanowi środowisko startupowe i technologiczne, partnerami cyklu „Up with HubHub” stali się przedstawiciele tego ekosystemu, w tym m.in. MIT EF CEE, Youth Business Poland, Reaktorem X, Huge Thing i Microsoft for Startups. Spotkania odbyły się na 21. piętrze tarasu widokowego nowoczesnego kompleksu Varso w samym centrum Warszawy. – To niesamowite miejsce, w którym można jednocześnie poczuć, prestiż i swobodę. Dołożyliśmy do tego pierwiastek HubHubowy w postaci animowanego przez Resort Komedii networkingu, intrygujących future foodów takich jak jogurty z fasoli od Cool Beans i mikro liście z warszawskiej farmy wertykalnej od Listny Cud, a także niesamowitą obsługę od Niewinność Wine Bar, by przekonać partnerów z ekosystemu startupowego do połączenia sił – mówi Aleksandra Owczarek.
Z jednej strony wydarzenia te służą społeczności, a z drugiej są one również dużą wartością dla ich współorganizatorów, oferując im m.in. możliwość nawiązywania nowych partnerstw biznesowych. – Oczywiście to, że nasza społeczność mogła się spotkać było świetne, ale również HubHub zaprosił swoich ciekawych gości, co zaowocowało podjęciem z nimi współpracy przez nas. Takie inicjatywy są ważne, bo za każdym biznesem są ludzie, i to relacje pomiędzy ludźmi powodują, że idziemy do przodu – mówi Tessa McIver.
Jednak, jak podkreślają współorganizatorzy wydarzeń, największą wartością “Up with HubHub” jest możliwość spotkania się w mniej formalnej atmosferze z innymi przedstawicielami środowiska startupowego.
– Cieszymy się, że mogliśmy być współorganizatorem Up z HubHub. To była wyjątkowa okazja, na którą czekaliśmy od bardzo dawna. Idealna do spotkania się z naszymi startupami i mentorami, co wcześniej było niestety niemożliwe z powodu ograniczeń pandemicznych. Takie inicjatywy są ważne, ponieważ umożliwiają budowanie relacji w nieformalnej atmosferze – mówi Karolina Zawiślak-Karolkowska.
– Dzięki współorganizowanemu przez nas „Up with HubHub”, zarówno startupy biorące udział w programach Huge Thing, ale też nasi mentorzy mieli okazję do nieformalnych spotkań, w trakcie których mogli po prostu porozmawiać bez większego pretekstu. HubHub jest z pewnością miejscem, które przyciąga dynamiczną społeczność, sprzyja tworzeniu relacji z partnerami, współpracownikami, VC i inwestorami – dodaje Magdalena Kubińska.
Swoimi działaniami HubHub udowadnia, że nowoczesny cowork to obecnie nie tylko przestrzeń do pracy, ale przede wszystkim zaangażowana społeczność, która wspiera swoich członków w rozwoju i nawiązywaniu relacji biznesowych, jak i tych mniej formalnych.
W najbliższych planach HubHub ma dalszy rozwój zarówno cyklu „Up with HubHub”, jak i kolejnych projektów skierowanych do swojej społeczności, która jest dla niego najważniejsza. – Cały czas wsłuchujemy się w aktualne potrzeby, regularnie rozmawiamy z ludźmi, którzy wynajmują u nas przestrzeń, często łączymy siły i korzystamy z możliwości, jakie oferuje nasza społeczność. Stworzenie naszym memberom miejsca wymiany doświadczeń i poszerzania swoich znajomości biznesowych zdecydowanie wpisuje się w nasza ofertę i chcemy robić to nadal – podsumowuje Aleksandra Owczarek.
Artykuł powstał we współpracy z HubHub.