Czym (nie) jest sztuczna inteligencja?

Czym (nie) jest sztuczna inteligencja?
Czytając kolejne doniesienia mediów o sztucznej inteligencji, można odnieść wrażenie, że w ciągu najbliższych lat, miesięcy albo nawet tygodni, najpierw zabierze nam ona pracę (z wyjątkiem cieśli i kucharzy), a następnie doprowadzi do zagłady ludzkości.
O autorze
2 min czytania 2023-10-13

Dziennikarze skupiają się na branży kreatywnej, marketingu i sztuce, a więc tych obszarach, z którymi najbliższą styczność mają osoby zajmujące się zawodowo mediami społecznościowymi.Czy jednak faktycznie mamy do czynienia z kreacyjnym Deus Ex Machina i Uber Copywiterem? Niekoniecznie.

Algorytmy, które określamy mianem sztucznej inteligencji, rzeczywiście mogą pomóc marketerom w codziennej pracy, ale… kluczem jest słowo „sztuczna”. Tym, co najbardziej ekscytuje opinię publiczną i media nie są jednak modele wspomagające np. pracę naukowców albo nowoczesną robotykę przemysłową, ale „przyziemny” czat, oparty na modelu językowym, czyli algorytmie, który na początku „komunikacji” z użytkownikiem ocenia wektory dla danego słowa, aby następnie przeanalizować takie, które mają najwyższe prawdopodobieństwo wystąpienia.

Mówiąc obrazowo, sytuacja przypomina tę, znaną z naukowego „twierdzenia o nieskończonej liczbie małp (Borel, Eddington, 1913), zgodnie z którym małpa naciskająca losowe klawisze maszyny do pisania w nieskończonym czasie, najprawdopodobniej napisze dowolnie wybrany tekst. Na przykład taki jak ten.

Obecne algorytmy nie opierają się oczywiście wyłącznie na losowości, a – jak wspomniano wcześniej – biorą pod uwagę zaawansowane statystyki rozkładów, dzięki czemu, w połączeniu z gigantycznymi korpusami (największe obecnie modele operują na bazach rzędu 500 miliardów parametrów, a wartości te przyrastają geometrycznie („Artificial Intelligence Index Report 2023”, Stanford University 2023), co zresztą rodzi szereg problemów natury prawnej – właściciele publikowanych w sieci treści nie zawsze są szczęśliwi z powodu „scrapowania” ich witryn przez boty modeli językowych), na których „uczą się” oraz mocą obliczeniową współczesnych maszyn, efekt językowy jest już co najmniej zadowalający dla większości podstawowych zastosowań i osiągalny praktycznie w czasie rzeczywistym. Ale czasem prowadzi na manowce (stąd „sensacyjne” doniesienia o „kłamiącej w żywe oczy” AI).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tego typu automatyzacja tworzenia treści daje już możliwość uzyskania niezłej jakości (choć z definicji „wtórnego”) tekstu (np. copy, czy informacji prasowej), który wymaga jednak dalszego nadzoru i obróbki. Nieco inaczej (i faktycznie niepokojąco dla innej grupy zawodowej) wygląda kwestia tworzenia powtarzalnych elementów kodu w popularnych językach programowania, ale to temat na osobne opracowanie.

Artykuł stanowi część raportu „AI w social media” stworzonego przez Grupę Roboczą Social Media IAB Polska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

O autorze:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Adam Kaliszewski

Director, Head of Digital Practice, Solski Communications

Dwie dekady doświadczenia w komunikacji po stronie agencji i klienta. Szczególnie interesuje go komunikacja B2B, B2G i kryzysowa, a także kwestie prywatności w sieci i mechanizmy rozprzestrzeniania się fałszywych informacji. Nieustannie śledzi stare i nowe serwisy społecznościowe i szuka dla nich zastosowania w strategiach komunikacyjnych. Szef Grupy Roboczej Social Media i członek Grupy Roboczej Public Relations, Ekspert IAB Polska. Wraz z zespołem realizował działania m.in. dla takich klientów jak Raytheon Technologies, Mastercard, Henkel, Ambasada Królestwa Norwegii, Lufthansa, Red Hat i wielu innych. Po godzinach gra na gitarze, odkrywa tajemnice Warszawy lub zaszywa się w Puszczy Kampinoskiej.

PS OpenAI pozwane przez Nowojorska Gildię Pisarzy. Sztuczna inteligencja wykorzystywana do treningu narzędzia ChatGPT

Szykuje się batalia pomiędzy sztuczną inteligencją a organizacją zrzeszającą amerykańskich pisarzy. Oskarża ona OpenAI o wykorzystywanie fragmentów książek do ulepszania systemu bez zgody twórców.

PS2 Przygotowania do pierwszych świąt z AI

We wrześniu śpiewamy „Adio pomidore!” i szykujemy się na święta. Jesień to czas na ostateczne dopracowanie grudniowych planów reklamowych.