Czym są AR filtry, jakie są ich rodzaje i jak marki mogą dzięki nim tworzyć unikalny content i prowadzić szeroko zasięgowe kampanie? O tym i nie tylko opowiadają eksperci z firmy MyFace.
Filtry AR, czyli filtry wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (ang. augmented reality) umożliwiają nakładanie animowanych efektów na obraz z kamery w czasie rzeczywistym, a następnie na udostępnienie stworzonego przy ich użyciu zdjęcia czy nagrania wideo. Filtry te stały się wyjątkowo popularne na platformie Instagram, która od 2019 roku umożliwia użytkownikom samodzielne ich tworzenie i udostępnianie. Od tamtego momentu filtry przyciągnęły uwagę wielu marek na całym świecie i stały się istotnym kanałem branym pod uwagę w strategiach reklamowych. Marki mogą z powodzeniem wykorzystać filtry AR w natywnej komunikacji i zyskać dzięki nim milionowe zasięgi.
Gdzie znaleźć filtry AR na Instagramie?
Aby zobaczyć, czy dany profil marki na Instagramie udostępnia efekty, maski (filtry AR twarzy), po wejściu na niego należy sprawdzić, czy wyświetla się ikonka z gwiazdkami.
Zobacz również
Drugim rozwiązaniem jest wejście w opcję efekty i wyszukanie nazwy danej marki i następnie kliknięcie nazwy efektu lub przycisku „Try It”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Korzyści dla marek z wykorzystania filtrów AR
Zwiększenie zaangażowania
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Filtry to dobry sposób interakcji z publicznością, który można wykorzystać do pokazania osobowości marki. Użytkownicy nie tylko dostrzegają treść, ale też wchodzą z nią w interakcję, która wywołuje w nich pozytywne emocje i pozwala czerpać przyjemność. Filtry można w pełni dostosować do danej kampanii marketingowej brandu. Co ważne, dzięki temu natywnemu formatowi i unikalnym treściom można uzyskać nieograniczony zasięg. Filtry wysokiej jakości mogą zyskać miliony wyświetleń bez dodatkowych środków przeznaczanych na ich promocję.
Wzrost świadomości marki
Wykorzystanie filtrów AR istotnie wpływa na wzrost świadomości marki. Ich dużą zaletą jest to, że nie dotyczy ich zjawisko ślepoty banerów i umożliwiają natywną komunikację z odbiorcami. Filtry AR pozwalają przekształcić miliardową grupę użytkowników mediów społecznościowych w bezpłatnych ambasadorów marki, jednocześnie nadając treści efekt wirusowy.
Unikalna treść oraz efekt UGC
Filtry AR są unikalnymi treściami, które angażują użytkowników w komunikację z marką i zwiększają zaufanie do niej. Coraz więcej marek oraz influencerów chce tworzyć bardziej interaktywny, ciekawy i najważniejsze unikalny content w mediach społecznościowych. Dzięki filtrom każdy użytkownik na Instagramie może stworzyć swoją własną unikalną treść i tym samym zostać kolejnym ambasadorem marki podczas nagrania relacji, co daje efekt organicznego zasięgu.
Lojalność marki
Ważne jest także to, że to sami użytkownicy, wykorzystując filtry, tworzą content i go dalej udostępniają (user generated content). Aż 90% konsumentów ufa treściom związanym z marką, jeśli są tworzone przez innego użytkownika. Ludzie mają tendencję do zapamiętywania nowych lub pozytywnych doświadczeń, więc zapisują ciekawe filtry na swoim koncie i chętnie dzielą się nimi z przyjaciółmi.
Co się dzieje po dodaniu filtru i jak zrobić milionowe zasięgi?
Efekt UGC zaczyna się po dodaniu filtru na konto marki. Brand tworzy pierwszą relację z wykorzystaniem filtra i informacją o jego premierze, którą zobaczą wszyscy jego fani. Następnie odbiorcy sami tworzą kolejne treści z użyciem filtra i udostępniają wśród swoich znajomych i fanów. Dzięki temu można szybko osiągnąć efekt śnieżnej kuli, a filtr staje się viralem. Każdy użytkownik, który go wykorzysta, staje się ambasadorem marki, a tych potencjalnych jest na Instagramie ponad 500 milionów.
Rodzaje filtrów AR
Beauty – jedna z najbardziej popularnych kategorii na Instagramie. Tego typu filtry bardzo często stają się viralem, ponieważ użytkownicy platformy chcą zawsze dobrze wyglądać i mieć kreatywny content na swoim profilu. Przykładowo marka Dior wykorzystała filtr w celu pokazania wybranego makijażu.
Gry AR – tego typu filtry polecane są w przypadku konkursów i loterii. W grze AR użytkownicy mogą np. odpowiadać na pytania i zdobywać punkty. Następnie po uzyskaniu danego wyniku i oznaczeniu konta marki w poście biorą udział w loterii. Dzięki temu brand zyskuje dodatkowy organiczny zasięg i dociera do szerokiej grupy użytkowników, którzy udostępniają dalej content u siebie. Co ciekawe, triggerami w grach mogą być praktycznie dowolne gesty, jak ruch głową, zamykanie oczy, otwieranie ust itp.
Offline AR – za pomocą takich filtrów można efektywnie pokazać nowy produkt (AR product placement). Funkcje rzeczywistości rozszerzonej pozwalają użytkownikom przed dokonaniem zakupu wypróbować produkty lub wejść do wirtualnego sklepu, nie wychodząc z domu. Jest to idealne rozwiązanie na premierę nowego produktu, w tym np. telefonu czy samochodu.
Target tracking – filtry typu scanner umożliwiają użytkownikom zobaczenie produktu i zapoznanie się z kontentem marki w interaktywny sposób.
Statystyki, które warto brać pod uwagę w przypadku filtrów AR
Do określenia, czy dany filtr jest efektywny czy też nie można posłużyć się kilkoma statystykami, w tym:
- liczbą odsłon:
– 50 000 – 100 000 odsłon – filtr nie zostanie viralem
– 250 000 – 500 000 odsłon – filtr osiągnął dobry zasięg
– Ponad 500 000 odsłon – filtr stał się viralem. - Impressions – ile razy użytkownicy widzieli treść z filtrem marki
- Opens – ile razy użytkownicy otworzyli twój efekt, filtr
- Captures – ile razy użytkownicy zrobili zdjęcie lub nagrali wideo, wykorzystując filtr, ale nie udostępnili go
- Saves – ile razy użytkownik dodał dany filtr do ulubionych. Określa potencjał efektu dla aplikacji casual, czyli do codziennego tworzenia treści.
- Shares – ile razy użytkownik utworzył i opublikował historię lub posty z wykorzystaniem filtra.
Jeśli chodzi o KPI w przypadku filtrów AR, to najważniejszymi statystykami są impresje oraz liczba udostępnień, ponieważ dzięki nim widzimy realny zasięg oraz liczbę unikalnych użytkowników, którzy zostali ambasadorami naszego filtru, poprzez jego udostępnienie. Dodatkowo uzyskamy informację na temat płci, wieku i lokalizacji odbiorców.
Warto pamiętać też o tym, że filtr można zastosować w ramach globalnej kampanii reklamowej, ponieważ jest on dostępny dla wszystkich użytkowników Instagrama z całego świata.
– Wysokiej jakości treści są bardzo ważnym elementem influencer marketingu. Ludzie szybko uczą się nowych rzeczy, a firmy dostarczają coraz więcej przydatnych narzędzi. Każdy, kto nie ma czasu, aby nauczyć się tworzenia treści o jakości na poziomie komercyjnym, straci publiczność. Firmy i marki, które jako pierwsze zaczną używać AR filtrów jako głównego narzędzia w social mediach do tworzenia unikalnej treści – wygrają na rynku. – mówi Dima Shevchenko, CEO firmy MyFace.
Artykuł powstał we współpracy z MyFace.