„Daleko jeszcze?” – aplikacja ŠKODY odpowie dzieciom

W internetowym sklepie Windows Phone pojawiła się aplikacja ŠKODA Driver, która pomaga najmłodszym stawiać pierwsze kroki w świecie motoryzacji. Oparta na sygnale GPS pozwoli dzieciom śledzić przebieg podróży i dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia samochodu.
O autorze
3 min czytania 2014-09-09

Pomysł i prototyp na aplikację powstały podczas niezwykłego wydarzenia organizowanego przez ECDF mKlaster we współpracy z marką ŠKODA, a zwycięzcy konkursu, firma Whalla Labs wprowadziła go w życie. Rozwiązanie mobilne wesprze działania ŠKODY na rzecz poprawy bezpieczeństwa podróży samochodem.

ŠKODA Driver to aplikacja dla dzieci, która rozwiązuje jeden z największych problemów rodzica w czasie podróży autem z pociechą – odpowiada na pytanie „Daleko jeszcze?”. Ponieważ oparta jest na realnym sygnale i mapach GPS dziecko ma możliwość w ciekawy i przystępny sposób obserwować swoją lokalizację i śledzić na bieżąco trasę. Aplikacja ma wymiar edukacyjny, dzięki niej dzieci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat ruchu drogowego i jazdy autem. Po wyborze modelu auta, którym chce jechać oraz wpisaniu punktu startowego i docelowego, wyświetla się specjalna checklista. Zawiera ona elementy, które powinny zostać sprawdzone w aucie przed podróżą. Pomaga w tym lektor, który opowiada, co powinna zawierać apteczka czy jak sprawdzić ciśnienie w ogumieniu, a także przypomina o zapięciu pasów. Następnie młody użytkownik może obserwować swoje położenie we wcześniej wyznaczonej trasie na ekranie przypominającym deskę rozdzielczą samochodu. Ponadto w aplikacji dostępny jest panel, w którym w przystępny i ciekawy sposób przedstawiono informacje na temat znaków drogowych i telefonów alarmowych. Aby utrwalić tę wiedzę, dziecko może rozwiązywać quizy i testy pojawiające się w trakcie jazdy. Za każdą dobrą odpowiedź zdobywa się punkty i odznaki.

Ciekawa jest geneza powstania aplikacji. Jej koncepcję i prototyp opracowano podczas wydarzenia ŠKODA App Days, którego organizatorem i pomysłodawcą był ECDF mKlaster – inicjatywa skupiająca deweloperów aplikacji mobilnych. Promowało ono zarówno nowe technologie, jak i niekonwencjonalne sposoby ich opracowywania. W konkursie wzięło udział osiem firm, które opracowywało rozwiązania odpowiadające na problem rodzinnego podróżowania samochodem, rywalizując o umowę na realizację swojej koncepcji. Podczas ŠKODA App Days po raz pierwszy na świecie zastosowano połączenie dwóch innowacyjnych metod pracy. Pierwszą z nich były warsztaty prowadzone metodologią Design Thinking, którą wykorzystują najwięksi technologiczni gracze – Apple, SAP czy Google. Zastąpiły one klasyczny brief – każda grupa pracowała nad koncepcjami dla konkretnego członka rodziny – mamy, taty, syna, córki i dziadka. Profile osobowe zostały stworzone na podstawie przeprowadzonych wcześniej wywiadów. W wyniku bardzo intensywnej pracy kreatywnej grup złożonych z reprezentantów deweloperów aplikacji mobilnych, a także przedstawicieli najróżniejszych środowisk i branż, powstało pięć pomysłów na rozwiązania umilające i ułatwiające wspólną podróż samochodem. Stanowiły one następnie inspirację dla zespołów hackathonowych, które przez 24 godziny przekładały koncepcje na język programowania. Prototypy aplikacji oceniało jury złożone z przedstawicieli ŠKODA Polska, ECDF mKlaster oraz ekspertów z dziedziny nowych technologii. Wygrała firma Whalla Labs, która przygotowała aplikację ŠKODA Driver dla dwunastoletniego syna.  – Cieszymy się, że nasza koncepcja sprawdziła się nie tylko jako ciekawe i inspirujące wydarzenie, ale również przyniosła realne efekty w postaci wprowadzanej właśnie na rynek aplikacji. ŠKODA App Days było uosobieniem wartości, jakie chcemy przekazywać w działalności ECDF mKlaster. Wierzymy bowiem, że powstanie innowacji wymaga nowatorskich metod pracy. Dlatego już planujemy kolejne edycje wydarzenia, a także inne inicjatywy, które pozwolą na rozwój technologii mobilnych i innowacyjności w naszym regionie. – mówi Marcin Paradowski z ECDF mKlaster, organizatora i pomysłodawcy wydarzenia.

Z rezultatów wydarzenia zadowolona jest również ŠKODA, która oprócz nagrodzenia zwycięzców umową na realizację prototypu, zaprosiła pozostałych uczestników wydarzenia do ponownego przedstawienia swoich pomysłów przed przedstawicielami firmy. – Wydarzenie i sama aplikacja ŠKODA Driver doskonale wpisują się w nasze wartości. Jako wiodąca marka samochodów w Polsce, wyznaczająca nowe trendy na rynku, chętnie poznajemy i wspieramy innowacyjne inicjatywy. Ponadto aplikacja, która powstała w wyniku wydarzenia, stanowi dobre uzupełnienie naszych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa podróży i edukacji motoryzacyjnej najmłodszych. Mamy nadzieję, że dzięki niej dzieci poznają podstawy jazdy samochodem, a w przyszłości będą świadomymi i odpowiedzialnymi kierowcami – mówi Michał Cabaj, kierownik ds. public relations w ŠKODA Polska. Aplikacja uzupełni działania marki prowadzone w ramach projektu „Dziecko w podróży”, prowadzone m.in. na portalu Onet.pl (www.dzieckowpodrozy.onet.pl).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Aplikacja jest dostępna na urządzenia działające na platformie Windows Phone. Można ją pobrać pod adresem.

Pomysłodawcą akcji jest ECDF mKlaster, a partnerami firma ŠKODA Polska, która ufundowała główną nagrodę oraz Poznański Park Technologiczno Przemysłowy, udostępniający przestrzeń i infrastrukturę techniczną. Warsztaty kreatywne przeprowadził Design Thinking Poznań. Za organizację i promocję wydarzenia odpowiadała agencja dobocom. Autorem aplikacji jest firma Whalla Labs, zwycięzca ŠKODA App Days.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się