Zjawisko to, w 2021 roku, zostało opisane przeze mnie m.in. w pracy magisterskiej oraz artykule naukowym (zob. Dance marketing. Dlaczego w XXI wieku może być skuteczną formą działań w komunikacji z odbiorcą). Oprócz tego pokazałam, jak wykorzystać dance marketing w praktyce, tworząc kampanie dance marketingowe. W 2022 roku powstał projekt Nie tańcz jak Ci zagrają dla Fundacji Santander, a w listopadzie 2023 roku, odbyła się premiera kampanii #wrzuć na luz, wystrój się na święta z Missisleepy.
Czym jest dance marketing? Najprościej ujmując to komunikowanie się z odbiorcą poprzez taniec, ruch, (poszerzoną) choreografię. Dance marketing można stosować:
Zobacz również
- online – tworząc choreograficzne video, reklamy, kampanie taneczne i #dancechallange (szczególnie na social mediach),
- na żywo – zarówno w przestrzeni, jak i na zewnątrz, przez działania ruchowe, choreograficzne, taneczne,
- jako formę promowania i budowania relacji ze środowiskiem oraz społecznością (m.in. spektakle choreograficzne, warsztaty, wydarzenia performatywne, ruchowe i choreograficzne, festiwale, zawody, konkursy, imprezy, fleshmoby, happeningi itp.).
Storyteling taneczny
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, niezależnie od wiary i wyznania. Święta są mocno zakorzenione w naszej tradycji, historii i kulturze. To czas spędzany z bliskimi i rodziną, czas uważności na drugiego potrzebującego człowieka i dzielenia się dobrem. Czas spokoju, zadumy i podsumowania roku. W praktyce jednak często wygląda to inaczej. Dla wielu święta to stres, sprzątanie, przygotowanie ogromnej ilości jedzenia, szykowanie siebie i domu na wigilijny wieczór, który często kończy się kłótniami lub złośliwymi uwagami.
A co gdyby tak naprawdę wrzucić na luz? Gdyby spędzić cały dzień w piżamie z rodziną, bliskimi, bawiąc się, tańcząc, wygłupiając, śmiejąc, celebrując ten dzień, a także okazując sobie czułość i uważność? Reklama „Wrzuć na luz, wystrój się na święta” od MissiSleepy doskonale pokazuje potencjał dance marketingu.
Historia z prostym przekazem (wrzućmy na luz, cieszmy się z tego co mamy, doceniajmy to) opowiedziana jest poprzez tancerzy, ale także przez odpowiedni ruch i układ obrazu, kadrów czy muzyki. Do współpracy zatrudniona została choreografka i tancerka: Ania Wańtuch oraz Filip Wańtuch i ich dzieci. To rodzina artystów, performerów, tancerzy, którzy tworzą wspólnie nieszablonowe spektakle dla rodzin, dzieci i dorosłych. Do stworzenia video zaproszony został również Arek Ratajczak (Grupa BEF) – doświadczony filmowiec, który łącząc umiejętności artystyczno-reklamowe, oddał zamierzony efekt koncepcji dance marketingowej. Ważny był również wygląd na planie, o który zadbały Magdalena Banachowicz (make up) oraz Niezłe ziółko- Natalia Góra (ręcznie robiona biżuteria stworzona specjalnie pod kolory piżam w reklamie). Nieocenionym wsparciem produkcyjnym byli także Anna Borowska i Damian Gugała.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Video nie zawiera słów, dlatego reklama zrozumiała jest dla większości osób. Szybki i dynamiczny montaż trzyma uwagę widza, a poprzez ruch i taniec opowiedziana jest historia rodziny, ale także ich emocje, uczucia, nastroje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Często podczas oglądania dance marketingowej reklamy, u odbiorcy pojawia się chęć tańczenia, podrygiwania, poruszania się, a czasem nawet to robi. To właśnie potęga neuronów lustrzanych, a także moc dance marketingu!
Komunikowanie się poprzez taniec
Człowiek od zarania dziejów komunikował się poprzez ruch, ciało, gesty i taniec. A „mowa ciała” jest rozumiana na podstawowym poziomie przez każdego człowieka.
Taniec towarzyszył człowiekowi podczas przeróżnych obrzędów, rytuałów, modlitw, ceremonii. Taniec może mieć wymiar artystyczny, społeczny, indywidualny, może być formą terapii, a nawet formą ruchu oporu, manifestacji i protestu, jak np. rewolucja w Tibilisi w 2018 w roku, w Gruzji, kiedy to protestujący przez dwa dni tańczyli (rejwowali) pod hasłem „Tańczmy razem, walczmy razem”.
Szerzej, kontekst tańca, ruchu, choreografii jako formy protestu, został opisany przez Annę Herbut w Dwutygodniku.
Nie tańcz jak Ci zagrają
Pierwsza świadoma artystyczno-społeczna kampania dance marketingowa „Nie tańcz jak Ci zagrają” dla Fundacji Santander, odwoływała się do słynnego związku frazeologicznego – nie tańcz jak Ci zagrają, czyli nie daj sobą manipulować. Celem projektu było zwrócenie uwagi na problem fishing’u, vishing’u oraz innych technik manipulacji, które są stosowane w cyberprzestrzeni. W ramach kampanii, powstała strona www.nietanczjakcizagraja.pl, jak również artystyczne video (Magda Ośko/Maciej Bogunia), w którym Paweł Sakowicz (tancerz i choreograf) klika na swoim telefonie w (niebezpieczny) link i zaczyna tańczyć wbrew swojej woli, tracąc pieniądze i wartościowe przedmioty.
W ramach kampanii powstał też na TikToku i instagramie dance challange #nietanczjakcizagrają, kierowany szczególnie do środowiska tanecznego. Założeniem było zatańczenie w wybrany przez siebie sposób, interpretując hasło „nie tańcz jak ci zagrają” do muzyki z video:
♬ Nietanczjakcizagraja – #nietanczjakcizagraja
Kilka przykładów:
- Vougerka, Madlen Revlon, wypromowała Voguing i kulturę ballroom w Polsce.
- dr Paulina Wycichowska – Kierowniczka Zakładu Tańca AWF Poznań. Choreografka, nauczycielka akademicka, pedagożka tańca i tancerka, arteterapeutka.
- Marcin Motyl – niezależny tancerz i choreograf. Pracuje nad własną metodą pracy twórczej, kształtując jednocześnie swoisty język ruchu. Jego produkcje były prezentowane w Japonii, Chinach, Niemczech i Polsce.
Projekt był realizowany w ramach projektu „Haki na Cyberataki” dla Fundacji Santander i Poznańskiego Parku Naukowo Technologicznego (Fundacja UAM).
#dancechallange!
Zdecydowanie łatwiej ogląda nam się ruchome video, niż czyta artykuły naukowe. Nasz mózg szuka uproszczeń, a jednocześnie potrzebuje doświadczać emocji, estetycznych przeżyć i rozrywki. Każdy, kto posiada ciało ma narzędzia do odbioru tańca, jego odczuwania i działania w ruchu. Zatem wszyscy mogą tańczyć!
Widać to teraz na TikToku i instagramowych rolkach. Taniec (wraz z muzyką – w ten sposób jest ona promowana) jest wciąż najbardziej viralową treścią. Przykładów jest bardzo dużo, a niemalże w każdym miesiącu wybija się jakiś trend. W październiku i listopadzie 2023 roku utwór Benjamis Deli wyróżnił się ze względu na stworzony na potrzeby muzyki taniec, a raczej zamysł choreograficzny tworzony do tego utworu.
Wspomniany taniec, w stylistyce przypomina nieco tzw. harlem shake, który był popularny dekadę temu.
Najpierw wykonywany jest prosty ruch, a wraz ze zmianą muzyki, taniec staje się bardziej ekspresyjny, dynamiczny, energetyczny. Tutaj często dodatkową narracją jest zmiana światła i ruch światła latarek (w harlem shake był motyw teatralizacji postaci, przebranie się w oryginalne kostiumy).
Choreografie na TikToku mogą być dziełem wspólnym, zbiorowym, mogą odnosić się do popularnych, popkulturowych układów, jak np. taniec Wednesday (4 mln), a także mogą być indywidualną interpretacją osób tworzących.
Red Bull od prawie 20 lat stosuje dance marketing!
Przykładów dance marketingu jest o wiele więcej, ale temat zaczął być przeze mnie być opisywany i badany stosunkowo niedawno (wciąż gromadzę materiały, robię badania, opisuję temat), natomiast warto wspomnieć o dance marketingu, który stosuje Red Bull.
Przykład ten bardzo dobrze pokazuje, na czym polega i jak stosować dance marketing na dużą skalę. Red Bull jest marką, która zdecydowanie w swoich działaniach stosuje ruchowe formy promocji, stawiając bardzo mocno na sporty ekstremalne, odwołuje się do przeżyć, emocji, aktywności, ruchu, i adrenaliny. Sama marka komunikuje, iż Dietrich Mateschitz stworzył nie tylko nowy produkt, ale także unikalny koncept matketingowy. A od prawie dwudziestu lat, Red Bull zwrócił się również w stronę tańca, tzw. breakingu, popularyzując, edukując i organizując zawody Red Bull BC ONE od 2004 roku.
Breaking jest szczególnie efektowny, mocno wyczynowy, wyraża dużo emocji, rywalizacji, ekspresji, walki. Tutaj równie istotna jest muzyka i cała kultura hip-hopu. Współpraca miedzy muzykiem a tancerzami reprezentującymi style uliczne jest niemalże nierozerwalna. Środowiska te bardzo mocno się przenikają i są ze sobą powiązane. W ten sposób poprzez promocję tańca, organizację zawodów, popularyzację wiedzy i edukację, Red Bull dociera do dużej grupy ludzi, tworząc z nimi bardzo mocną relację. Dodatkowo mają ciekawy, pełen emocji, taneczny content, który publikują na social mediach i YouTube, dostarczając widzowi dużo emocji i rozrywki, jednocześnie te działania świetnie wpisują w ich strategię marki.
Czy taniec może uratować świat?
Wciąż powraca do mnie pytanie Joanny Leśnierowskiej, która tworząc międzynarodowy projekt „Grand Re Union”, zapytała: „Czy choreografia może uratować świat?”. Choć to utopijne pytanie to wierzę, że dance marketing może istotnie wpłynąć na zmianę jakości tworzenia kampanii marketingowych, budowania relacji, a także na sposób postrzegania sztuki współczesnej i choreografii. Szczególnie w „przebodźcowanym” świecie, który stale się zmienia. Taniec odziałowuje na odbiorcę, daje możliwość improwizowania, szybkiego reagowania, a także zaspokaja nasze podstawowe potrzeby społeczne, emocjonalne oraz kontaktu z własnym ciałem.
Pozytywne przewidywania względem dance marketingu, zaczęłam obserwować na początku pisania mojej pracy magisterskiej (listopad 2020). Pandemia przyczyniła się szczególnie do rozwoju videoruchomych treści i reklam na TikToku (i Instagramie). Prognozuję, że w kolejnych latach, dance marketing bardzo mocno się rozwinie i spopularyzuje.
Z badań, które przeprowadziłam podczas pisania pracy magisterskiej można wywnioskować, iż energetyczne reklamy, które zawierają taniec, ruch, choreografię, bardziej oddziałują na konsumentów. Sami odbiorcy chętnie oglądają ruchome formy wideo, a także udostępniają, powielają lub przetwarzają je, dzięki czemu kampania może dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców, a także budować pozytywny wizerunek firmy.
Obecnie jestem na początku rozwoju marki: dancethinking, dlatego chętnie podejmę współpracę z zakresu produkcji kreatywnej kampanii dance marketingowej. Jeśli ktoś jest zainteresowany współpracą, zapraszam do kontaktu!
PS Pazurowie nagrali spot dla swojej marki na wzór reklamy Kenzo. Inspiracja czy już plagiat?
Na Instagramie marki perfum Sky&Soul pojawiło się wideo, w którym Edyta i Cezary Pazurowie dają się porwać muzyce i sile natury – bohaterowie na tle mazurskich widoków wykonują hipnotyczny, dziki taniec. Internauci szybko zauważają nawiązanie do reklamy perfum Kenzo i wymieniają podobieństwa.
PS2 Bogusław Linda tańczy w nowej reklamie McDonald’s
Roztańczony Bogusław Linda wziął udział w spocie McDonald’s promującym burgera McCrispy. Kampania marki skoncentrowana jest wokół nieodkrytych talentów, które drzemią w każdym z nas.