Podczas gdy polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, kondycja samego wychowania fizycznego w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Traktowany jako przedmiot gorszej kategorii, ignorowany przez system, nie tylko nie spełnia swojej funkcji, ale często wręcz od ruchu i sportu młodzież odstrasza. Dlatego, jak mówi Mateusz Cukierski, Dyrektor strategii w agencji Przestrzeń, wciągnięcie wychowania fizycznego do puli maturalnych przedmiotów dodatkowych mogłoby stać się impulsem, by przywrócić mu należytą rangę.
– WF kojarzymy z bieganiem za piłką. A przecież to przedmiot, który powinien wyposażyć nas w wiedzę, jak dbać o swoje zdrowie, ciało, pokazać fascynującą stronę sportu. To także wiedza o dyscyplinach sportowych, ich historii, to anatomia, świadomość budowy i możliwości ciała… Zamiast młodzież do sportu zapalać, dawać im narzędzia do zdrowego życia w dorosłości, dajemy im sygnał, że to wszystko jest mało ważne.
Zobacz również
W ramach kampanii „Wprowadźmy WF na maturę” zbierane będą podpisy pod petycją. Przekaz dotrze zarówno do młodych, jak i rodziców. I choć cel wydaje się ambitny, niełatwy do realizacji, Piotr Szeleszczuk, Dyrektor Marketingu w Decathlon Polska, wierzy w jego powodzenie.
– Czy uda nam się wprowadzić WF na maturę już od następnego roku? Nie wiem. Zdajemy sobie sprawę, że to wielka zmiana całego systemu, ale wierzymy, że musimy zacząć go zmieniać już dziś. Nie chodzi tylko o wypełnienie ewidentnej luki w edukacji (w końcu istnieją studia wyższe związane ze sportem), ale o zmianę świadomości społeczeństwa, którego zdrowie jest w coraz gorszym stanie, a młodzi jeszcze nigdy nie tyli tak szybko, nie spędzali tyle czasu usadzeni przed ekranami. Uczynienie sportu częścią ich życia jest czymś, co system edukacji powinien realizować z pełną powagą.
Choć akcja dotyczy bezpośrednio szkół średnich, walka o nadanie sportu należytej rangi ma o wiele szersze znaczenie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Sport to nie tylko aktywność i przekraczanie granic. Pełni też ważną funkcję społeczną: integruje, pozwala złapać oddech i dystans od codzienności, buduje zdrowe nawyki. Nasza akcja jest skierowana do młodych i szkolnictwa, ale praktycznie każdy z nas może odnaleźć w niej wartość dla siebie. To działanie w słusznej sprawie – podkreśla Krzysztof Gońka, Head of Brand & Communication w Decathlon Polska.
Akcja zbierania podpisów pod petycją startuje z końcem kwietnia. Promować ją będą: dedykowane materiały video w digitalu, OOH (standard i non-standard), eventy w sklepach, a także influencerzy. Na łamach Gazety Wyborczej pojawi się także arkusz maturalny z wychowania fizycznego, a w centrum Warszawy – seria murali z ilustracjami autorstwa Tomasza Wiśniewskiego.
Partnerami akcji są: Polska Fundacja Sportu i Kultury Akademia Wychowania Fizycznego Józefowa Piłsudskiego w Warszawie oraz Fundacja Rozwoju Sportu.
Podpisy można składać na www.maturazwf.pl