Postawy zakupowe konsumentów zmieniały się dynamicznie w ostatnich latach, a szczególnie – w wyniku pandemii – w ostatnich miesiącach. Nie pozostało to bez wpływu na relacje handlowe między firmami. W pierwszej polskiej edycji badania „B2B Commerce 2021” Deloitte Digital chce sprawdzić, jaki jest obecnie obraz wdrożeń i wykorzystania narzędzi B2B commerce w Polsce i jak na ten obszar wpłynęła pandemia Covid-19.
Deloitte Digital cyklicznie prowadzi badanie opinii liderów marketingu, sprzedaży, obsługi klienta oraz doświadczeń klientów na wielu rynkach świata. Pierwsza polska edycja badania „Deloitte Digital B2B Commerce 2021” skupiać się będzie na ocenie wpływu, jaki narzędzia z zakresu B2B commerce mają na funkcjonowanie firm. Jego celem jest też zbadanie, jak w opinii dyrektorów marketingu i sprzedaży kształtują się oczekiwania wobec tych narzędzi, a także jak przebiega ich wdrażanie.
– Ze względu na pełnioną w organizacji rolę, szefowie marketingu i sprzedaży mogą nie tylko efektywnie ocenić sytuację gospodarczą kraju, ale również własnego przedsiębiorstwa i całej branży. Ich opinia na temat oczekiwanych trendów, priorytetów i planowanych działań firm w zakresie działań B2B commerce pozwoli zderzyć oczekiwaną opłacalność inwestycji w tym obszarze z rzeczywistością i ocenić, co może być przyczyną niepowodzeń – mówi Jan Michalski, partner, lider Deloitte Digital w Europie Centralnej.
Zobacz również
Specyfika relacji między firmami
Według szacunków ekspertów Deloitte pandemia przyspieszyła automatyzację i digitalizację procesów w branży handlowej o minimum 20 proc., a w długiej perspektywie możemy oczekiwać, że nawet 90 proc. transakcji będzie miało miejsce w przestrzeni cyfrowej. Ten trend dotyczy nie tylko relacji na poziomie B2C (Business to Customer), ale w takim samym stopniu B2B (Business to Business), a klienci oczekują podobnych rozwiązań w każdym z tych kanałów.
Oczywiście, w przypadku firm narzędzia e-commerce wymagają dostosowania do specyfiki tych relacji. Platforma B2B przed zalogowaniem może być wykorzystywana jako katalog produktowy, a po wprowadzeniu danych przez klienta pełnić rolę pełnowymiarowego sklepu. Musi posiadać możliwość automatyzacji procesu zamawiania i narzędzia promocyjne typowe dla B2B. Powinna także umożliwiać weryfikację limitów kredytowych w trakcie zakupów oraz zarządzanie końcową ceną danego zamówienia. Wreszcie, przydatne jest też wyposażenie jej w możliwość tworzenia prognoz zakupowych.
– Raport z badania pokaże, czego zdaniem praktyków w tej dziedzinie należy oczekiwać od dobrego rozwiązania B2B commerce i na co należy bezwzględnie zwrócić uwagę przy jego wdrożeniu, tak aby efekt był zgodny z oczekiwaniami. Nasza analiza pomoże też odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób i w jakim zakresie pandemia oraz związane z nią obostrzenia i dodatkowe wymagania ze strony klientów, wpłynęły na funkcjonowanie platform handlowych wspierających przedsiębiorców – mówi Wojciech Telenga, lider zespołu transformacji cyfrowej sprzedaży w Deloitte Digital w Europie Centralnej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Badanie „Deloitte Digital B2B Commerce 2021” skierowane jest do dyrektorów marketingu i sprzedaży. Wypełnienie ankiety zajmie ok. 15 minut. Wyniki zostaną opublikowane na przełomie marca i kwietnia. Uczestnicy jako pierwsi otrzymają podsumowujący je raport oraz:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- raport porównujący ich odpowiedzi z wynikami innych uczestników oraz przedstawicieli ich branży,
- zaproszenie na webinar, podczas którego eksperci Deloitte szczegółowo omówią kluczowe wnioski z przeprowadzonego badania.
Informacje o badaniu oraz link do ankiety znajduje się na tej stronie.