Diabeł tkwi w szczegółach. Czyli kilka istotnych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, pracując nad typografią firmy

Praca nad nową identyfikacją wizualną firmy to także dobranie odpowiednich krojów pisma. Wydaje się to proste - nic bardziej mylnego. Zobaczcie, na co trzeba zwrócić uwagę, wybierając font.
O autorze
3 min czytania 2016-08-05

Po pierwsze wiedza

Dobranie odpowiedniego kroju pisma wymaga dużego doświadczenia i eksperckiej wiedzy. Powinien on obrazować założenia strategiczne marki i wzbudzać pożądane skojarzenia. Każdy krój pisma ma swój charakter i osobowość, może być na przykład zabawny lub poważny, młody lub dojrzały, wzbudzać respekt bądź zaufanie. Tego typu przykłady można mnożyć. To, co istotne, to aby nie bagatelizować znaczenia charakteru kroju pisma, ponieważ nadaje on osobowość marce, która go używa. Tworząc system identyfikacji wizualnej, należy zadbać o to, aby jego twórcy bardzo dobrze poznali markę, jej dążenia, aspiracje, należy uwzględnić historię firmy, jej USP oraz strategię komunikacji.

Projektując logo należy wiedzieć, jakie skojarzenia wywołuje dany krój pisma i czy są one zgodne ze strategią marki, oraz czy oddają pożądaną percepcję marki, której tożsamość wizualną tworzymy. Pewne kroje pisma są bardziej adekwatne dla niektórych branż, na przykład ze względu na swój mocno techniczny czy innowacyjny charakter. Warto korzystać z tej wiedzy podczas dobierania kroju pisma, ponieważ dzięki jej zastosowaniu już na pierwszy rzut oka odbiorca podświadomie skojarzy logo z daną branżą lub przymiotami marki.

Grafika: Przykład logo stworzonego przez Papajastudio, w którym wykorzystano krój pisma z rodziny Gotham. Klasyczny, bezszeryfowy krój pisma stanowi uzupełnienie dla mocnego sygnetu będąc synonimem solidności.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Możliwe jest także stworzenie dedykowanego kroju pisma dla danej marki. Jest to rozwiązanie mało popularne w naszym kraju, ze względu na fakt, że jest niezwykle czasochłonne a co za tym idzie kosztowne. Takie szyte na miarę rozwiązanie ma wiele plusów. Jego celem jest stworzenie kroju pisma, który oddaje w pełni założenia strategiczne marki, dzięki czemu jest on dopasowany do potrzeb firmy. Co więcej, tworzony na zamówienie marki krój pisma jest wykorzystywany tylko przez nią, nie ma w takim przypadku ryzyka, że inna marka go zastosuje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Grafika: Krój pisma zaprojektowany specjalnie dla Empiku autorstwa Łukasza Dziedzica.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Po drugie zaprezentowanie kroju pisma w różnych mediach

Tworząc system identyfikacji wizualnej firmy, należy pamiętać, że krój pisma, będzie wykorzystywany na różnych nośnikach, a jak wiadomo, każde medium rządzi się swoim prawami. Dany krój pisma inaczej będzie wyglądał po wydrukowaniu na wizytówce, a inaczej w formie cyfrowej na monitorze, na stronie internetowej (pomijam w tym artykule fakt, że na poszczególnych urządzeniach elektronicznych także mogą być widoczne różnice i to całkiem duże). Dobrzy projektanci krojów pisma o tym wiedzą i poza standardowymi wersjami krojów pisma, tworzą też wersję gwarantujące dobre wyświetlanie się na stronach www. Takie wersje fontów często dokupuje się oddzielnie. W przypadku, kiedy nie mamy możliwości ich zakupienia, może okazać się, że jedynym rozwiązaniem jest wyszukanie fontu zastępczego, który zagwarantuje nam, że krój pisma będzie dobrze wyglądał na stronach internetowych. Nie jest to rozwiązanie idealne, jednak dość powszechne. Odpowiednio dobrany font zastępczy z pewnością może bardzo pozytywnie wpłynąć na komfort czytania, a co za tym idzie użytkowania strony zachowując spójność identyfikacji wizualnej.

Po trzecie aspekty prawne

Wybraną czcionkę trzeba kupić, każdy z autorskich krojów pisma jest chroniony prawami autorskimi. Warto zapoznać się z licencjami, które zawierają dokładne informacje, w jaki sposób można wykorzystywać dany krój pisma. Należy mieć na uwadze także liczbę komputerów, na których będzie krój pisma wykorzystywany, gdyż licencje często odnoszą się do konkretnej ilości stanowisk, na których dany krój pisma będzie używany. Adam Lis, Dyrektor Kreatywny Papajastudio, dodaje: „O tym, że zaistnieje konieczność zakupu licencji na font na stanowiska pracy, na których będzie wykorzystywany w przyszłości w firmie, warto poinformować klienta jeszcze przed przystąpieniem do procesu tworzenia systemu identyfikacji wizualnej firmy. Dzięki takiemu działaniu klient nie będzie zaskoczony dodatkowymi kosztami, jakie z tego tytułu będzie musiał ponieść”.

Poruszone powyżej aspekty związane z wyborem i późniejszym używaniem danego kroju pisma w systemie identyfikacji wizualnej marki są niezwykle istotne, jednak nie są to wszystkie zagadnienia związane z tym tematem, a jedynie te, o których należy w pierwszej kolejności pamiętać. Dlatego przy tworzeniu identyfikacji wizualnej firmy należy bazować na wiedzy i doświadczeniu, co uchroni zarówno projektanta, jak i klienta przed niepotrzebnymi kłopotami. Warto w tym temacie współpracować z doświadczonymi w zakresie typografii studiami projektowymi czy projektantami, co jest gwarancję sukcesu.