Dlaczego Google AdWords nie jest dla wszystkich

Dlaczego Google AdWords nie jest dla wszystkich
Reklamowanie za pomocą Google AdWords stało się bardzo popularne. Do promowania przez AdWords są namawiane zarówno małe jaki i bardzo duże firmy. Choć AdWordsy mają wiele ogromnych zalet, nie należy do nich jednak podchodzić bezkrytycznie.
O autorze
3 min czytania 2016-01-15

Zdjęcie royalty free z Fotolia

AdWordsy potrafią być drogie 

Każda kampania jest inna i często bardzo ciężko jest przewidzieć czas, jaki zajmie jej optymalne ustawienie. Część budżetu reklamowego trzeba przeznaczyć na testy. Niestety nie każdy klient to rozumie. Często zdarza się, że kampanie są zamykane po dwóch tygodniach i wydaniu minimalnego budżetu, ponieważ nie przyniosły spodziewanego efektu. 

AdWordsy są zmienne

Kampanii AdWords nie ustawia się raz na zawsze. Trzeba do niej regularnie zaglądać. Inaczej spadek wyników może nas mocno zaskoczyć. Aktualne wyniki są zależne od mnóstwa czynników, takich jak pora roku, aktywność konkurencji, kapryśne zachowania użytkowników i wiele wiele innych. Często liczy się szybka reakcja ze strony osoby, która prowadzi kampanię. W innym wypadku część budżetu może zostać zwyczajnie przepalona. 

AdWordsy wymagają ciągłego testowania 

Kampanie zawsze można ustawić lepiej. Optymalizowanie Google AdWords tak naprawdę nigdy się nie kończy. Tym bardziej, że w samych AdWordsach zachodzą zmiany, usprawnienia, do panelu dodawane są kolejne opcje. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przy optymalizowaniu kampanii bardzo ważne jest połączenie konta Google AdWords z Google Analytics. Dzięki temu zyskujemy dodatkowe, bardzo pomocne statystyki.

Łatwo o czymś zapomnieć

Dobrze zbudowana kampania AdWords składa się z wielu elementów, które trzeba na bieżąco i jednocześnie monitorować. Tutaj w szczególności: kliknięcia, wyświetlenia, CTR, wynik jakości, liczbę konwersji, koszt konwersji, średnią pozycję. Sugerowanie się tylko wybranymi z tych danych może skutkować poważnymi wyrwami w budżecie. Najważniejszy jest tak zwany ROI, czyli zwrot z inwestycji. Nawet bardzo duża liczba konwersji może generować straty przy zbyt wysokich kosztach pozyskania klienta.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Istnieje poza tym cały szereg ustawień, o których trzeba pamiętać, żeby osiągać lepsze wyniki, jak harmonogram, lokalizacje, urządzenia, rozszerzenia, połączenie z Analytics, wykluczające słowa kluczowe. Ogromne znaczenie ma dobrze zbudowana struktura kampanii oraz właściwe dopasowania słów kluczowych. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Bardzo ważne jest również copy reklam, które chcemy wyświetlać potencjalnym klientom. To właśnie tekst reklamy zadecyduje, czy użytkownik postanowi wejść na naszą stronę i sprawdzić proponowaną ofertę. Dlatego reklama powinna jak najdokładniej współgrać z frazą wpisaną przez użytkownika w wyszukiwarce i kierować na odpowiednią, dopasowaną podstronę. 

AdWords to nie tylko zmiany w obrębie kampanii

Niestety bardzo często, aby kampania AdWords dobrze funkcjonowała, trzeba wprowadzić dodatkowe zmiany na stronie docelowej reklam, jak np. osobne podstrony z ofertą, wydzielenie kategorii produktów, skrócenie formularzy kontaktowych, dodanie odpowiednich formularzy, dzięki którym zliczane będą konwersje, a czasami nawet zupełnie zmienić stronę (często bardziej się to opłaca niż wprowadzanie całego rzędu poprawek).

Klienci nie zawsze są przygotowani na takie koszty. Nie chcą wprowadzić zmian lub wprowadzają je jak najniższym kosztem. Za kiepskie rezultaty kampanii winią natomiast same AdWordsy albo osoby, które je ustawiały.

AdWordsy wymagają współpracy ze strony klienta

Konwersje nie zawsze polegają na zakupie. Często jest to wypełnienie formularza kontaktowego, wysłanie aplikacji czy wykonanie telefonu. Z takich działań o wiele trudniej zmierzyć wzrost z inwestycji. W jednym miesiącu dwa telefony mogą prowadzić do zdobycia klienta, a w drugim pięćdziesiąt. Tutaj bardzo wiele zależy od naszego klienta. Powinien on być w stanie przesłać nam wszystkie niezbędne do prowadzenia kampanii dane, których my nie widzimy już w panelu. Bez tego posiadamy jedynie połowiczne informacje na temat działania kampanii.

Nie należy słuchać wszystkich podpowiedzi

W kampanii istnieje możliwość zautomatyzowania pewnych elementów, np. automatycznego dostosowania stawek. Lepiej tego nie robić. Zwykle taka droga na skróty nie jest opłacalna. 

Każda kampania jest inna

To, że prowadziłeś kampanię dla podobnej firmy wcale nie oznacza, że możesz powtórzyć zastosowane wcześniej ustawienia. Każda kampania jest inna i o skuteczności potrafią czasem decydować niewielkie różnice. Jeżeli budowanie kampanii jest rozciągnięte w czasie, musisz się także liczyć ze zmianami w obrębie konkurencji, zachowań użytkowników itp.

  

AdWordsy potrafią być bardzo skuteczne. Trzeba im jednak poświecić odpowiednią ilość czasu oraz stale monitorować. Bardzo ważne jest przy tym zrozumienie ze strony klienta, że AdWordsy wymagają środków na testy oraz inne zmiany i optymalizacje w obrębie strony. Klient musi być także w stanie udzielić nam innych potrzebnych informacji o ruchu. Jeżeli nie można spełnić tych warunków, warto się zastanowić nad innymi, bardziej odpowiednimi formami reklamy.

Czasami zdarza się również tak, że pomimo dużego wysiłku, nakładów i zaangażowania ze strony klienta AdWordsy nie przynoszą zadawalających rezultatów. Jeżeli dalsza optymalizacja zawodzi, być może nie jest to odpowiednie narzędzie reklamowe w danym wypadku. AdWordsy nie muszą się zawsze sprawdzić. Często warto poszukać innego rozwiązania.