prof. dr hab. Rafał Matkowski
kierownik oddziału chirurgii piersi w Dolnośląskim Centrum Onkologii we Wrocławiu
Czy często Wasz oddział współpracuje z fundacjami i firmami w ramach takich akcji jak „Różowy Październik”?
Często współpracujemy z fundacjami charytatywnymi, rzadko z firmami.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Dlaczego tak ważna jest edukacja związana z tematem raka piersi?
W Polsce są dostępne populacyjne badania przesiewowe, ale zaledwie 37-39% kobiet zgłasza się na mammografię. A należy podkreślić, że badanie to w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko zgonu z powodu raka piersi. Ważne jest, aby wykryć zmianę w piersi możliwie jak najszybciej. W leczeniu nowotworów czas jest jednym z kluczowych elementów.
Czy w Polsce robimy postępy, jeśli chodzi o ten poziom wiedzy? Czy statystyki zachorowań pokazują, że jednak jest z tym wciąż słabo?
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym i stanowi najczęstszą przyczynę zgonów spowodowanych nowotworami u kobiet zarówno w Polsce, jak i w większości rozwiniętych krajów świata. W naszym kraju – jak wskazują statystyki – rak piersi to ok. 22,5% ogółu zachorowań i ok. 15% zgonów z powodu chorób nowotworowych u kobiet. Liczba zachorowań na raka piersi w Polsce wzrasta, ale umieralność w ostatniej dekadzie spada. Co 20 lat obserwujemy podwojenie się liczby zachorowań na raka piersi w Polsce: w 1980 r. odnotowano 5144, a w 2000 r. (szacunkowo) 20 026 zachorowań.
Chciałbym zaznaczyć jednak, że u kobiet ryzyko zachorowania na raka piersi wzrasta z wiekiem. Największą liczbę zachorowań obserwuje się po 50. roku życia, w tym niemal aż 50% między 50. a 69.rokiem życia, czyli w populacji objętej w Polsce programem profilaktycznych badań mammograficznych.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Rokowanie w raku piersi jest na ogół dobre. Jedne z najlepszych wyników w leczeniu są osiągane w USA, gdzie standaryzowane przeżycie 5-letnie wśród kobiet rasy białej leczonych w latach 2002–2006 wynosi 91,7%, wśród kobiet rasy czarnej 77,9% i średnio w całej populacji 90,2%. To bardzo dobre wyniki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mimo że od lat 80. obserwuje się poprawę wyleczalności raka piersi, wyniki terapii tej choroby w Polsce są gorsze niż średnio w Europie – względne przeżycia 5-letnie chorych w latach 1990–1994 wg EUROCARE 3 były o 13,7% gorsze niż przeciętnie w Europie i wynosiły 61,7%. W drugiej połowie lat 90. wyniki leczenia raka piersi w Polsce znacząco się poprawiły – wg EUROCARE 4 względne przeżycia 5-letnie wynosiły 73,8% – już tylko o 5,7% mniej niż średnia europejska, w latach 2000–2002 – 73,9%, czyli były o 6,1% gorsze niż w Europie, a w latach 2000–2007 – 71,6%, czyli były o 10,2% niższe od średniej europejskiej.
Jak można jeszcze wspierać Wasz oddział i kobiety borykające się z tą okropną chorobą? Niekoniecznie tylko podczas „Różowego Października”?
Myślę, że zawsze przydaje się wsparcie finansowe i sprzętowe. Pieniądze, które otrzymujemy, przeznaczamy na wyposażenie zarówno medyczne, jak i pomoc rehabilitacyjną (np. poduszeczki pod pachę, kliny, torebki na dreny).
Podobne przedmioty przekazywały nam różne fundacje, abyśmy mogli nieodpłatnie przekazywać tego typu pomoce naszym pacjentkom. Panie mogły zabrać je ze sobą domu, żeby móc kontynuować rehabilitację. Od organizacji charytatywnych otrzymaliśmy też wsparcie finansowe na zakup tzw. czepka chłodzącego, którego używa się podczas chemioterapii.
Paweł Zawadzki
prezes zarządu Fundacji Onkologika
Jak można przeczytać na Waszej stronie: „Fundacja ma na celu propagowanie świadomości i zagrożeń związanych z rakiem oraz wybudowaniem w społeczeństwie tak zwanej „czujności onkologicznej”. Co to właściwie znaczy i czym dokładnie się zajmujecie?
Działamy na rzecz podniesienia świadomości społecznej na temat chorób nowotworowych. Jednym z najistotniejszych aspektów w walce z rakiem jest wczesne wykrywanie choroby. Temu służy profilaktyka i tzw. badania scryningowe. Im wcześniej zdiagnozujemy chorobę, tym skuteczniejsza będzie terapia onkologiczna i tym lepsze rokowania. Staramy się uświadamiać ludziom, jak ważne jest wykonywanie badań profilaktycznych, zmiana stylu życia i świadomość zagrożeń. Czujność onkologiczna to właśnie świadomość pewnych procesów i działanie, które za tym idzie, czyli regularne wykonywanie badań.
W Dolnośląskim Centrum Onkologii we Wrocławiu można wykonać dwa rodzaje badań przesiewowych: mammografię (w kierunku raka piersi) i kolonoskopię (w kierunku raka jelita grubego) oraz wkrótce będzie możliwość wykonania cytologii (w kierunku raka szyjki macicy) oraz badania niskodawkowej tomografii (w kierunku raka płuca). Nasze działania, poprzez różnego typu akcje i kampanie mają zachęcać Dolnoślązaków do tego, aby zgłaszali się na wymienione badania.
Co jest podstawą Waszej komunikacji z odbiorcami?
Organizujemy akcje i kampanie społeczne. Fundacja prowadzi także swoją stronę internetową: www.onkologika.pl. Znajdziemy tu mnóstwo przydatnych informacji o profilaktyce, badaniach, zagrożeniach, niepokojących objawach. Mamy tu także spis adresów ośrodków, w których wykonamy badania scryningowe na terenie całego Dolnego Śląska.
Niedługo rozpoczynamy np. drugą część kampanii Onkologika 2.0 skierowaną do uczniów wrocławskich szkół. Będzie to m.in seria krótkich lekcji na temat profilaktyki czerniaka i raka płuca. W ramach tej kampanii powstał spot, którego autorkami były dziewczynki z jednej z wrocławskich szkół podstawowych. Nagrodą za aktywność i udział w konkursie było sfilmowanie najlepszego pomysłu uczniów przez profesjonalnych filmowców! I tak też się stało. Mamy spot wyprodukowany przez profesjonalistów, według scenariusza samych dzieciaków. Tę kampanię prowadzimy we współpracy z wrocławskim Urzędem Miejskim. Jej patronem honorowym jest prezydent Jacek Sutryk, a ambasadorką Julka Cymbaluk, która zwyciężyła edycję „Master Chef Junior”.
Czy zawsze bierzecie udział w takich akcjach jak Różowy Październik?
Oczywiście! Zawsze przyłączamy się do akcji społecznych takich, jak eventy z okazji Światowego Dnia Walki z Rakiem, czy właśnie Różowego Października. Ostatnio współpracowaliśmy z wrocławską Fundacją Słonko, która zbierała środki na zakup tzw. czepka chłodzącego dla pacjentek chemioterapii z Centrum Chorób Piersi – Breast Unit. To bardzo budujące i potrzebne inicjatywy. Dziękujemy również za Państwa pomysł związany z Różowym Październikiem i naszym Breast Unitem, który przyjmuje i leczy tysiące pacjentek nie tylko z Wrocławia, ale z całego regionu. Unit. To bardzo budujące i potrzebne inicjatywy. Dziękujemy również za Państwa pomysł związany z Różowym Październikiem i naszym Breast Unitem, który przyjmuje i leczy tysiące pacjentek nie tylko z Wrocławia, ale z całego regionu.
W 2021 roku Kubota wspólnie z NowymMarketingiem – patronem akcji – zdecydowała się wspierać diagnostykę oraz innowacyjne leczenie osób dotkniętych rakiem piersi.
Przez cały październik 5 zł ze sprzedaży każdego różowego produktu z oferty Kuboty będzie przekazywane na wsparcie Centrum Chorób Piersi Breast Unit DCO.
Sprawdź, co możesz wybrać, aby wspomóc naszą akcję: www.kubotastore.pl/c/rozowy-pazdziernik-2021
Kup którykolwiek RÓŻOWY produkt, a my zrobimy resztę!