Kampania „Dzieciństwo bez przemocy” koncentruje się na:
- uwrażliwianiu społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci w Polsce,
- wspieraniu ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci,
- promowaniu idei uważnego rodzicielstwa,
- promocji systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Składają się na nią ogólnopolskie i lokalne działania edukacyjne oraz medialne, które trwać będą od 8 października do 19 listopada br.
Zobacz również
Inauguracja kampanii odbyła się 8 października br. w Sejmie RP.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Poprzez nagłośnianie skali problemu krzywdzenia dzieci, mówienie o przyczynach tego zjawiska i promowanie dobrych praktyk chcemy podnieść wiedzę całego społeczeństwa w tym zakresie i powoli, ale systematycznie doprowadzić do zmiany postaw – mówiła podczas inauguracji kampanii Renata Szredzińska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Jestem głęboko poruszony statystykami, które zostały przedstawione, a mówią o skali problemu. Z jednej strony świadczy to o tym, że jako społeczeństwo w przeciągu ostatnich 20 lat wykonaliśmy potężną pracę nazywając przemoc przemocą, a krzywdzenie krzywdzeniem. Ale to znaczy również, że 2/3 dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej, a 1/3 społeczeństwa wciąż wyraża bezpośrednio lub pośrednio na to przyzwolenie – podkreślał Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka.
Dodał, że w Biurze RPD trwają intensywne prace legislacyjne nad propozycjami nowych przepisów. Chodzi o rozwiązanie, które na szczeblu gminnym obligowałoby władze lokalne do powoływania sztabów kryzysowych w sytuacji, gdy doszło do śmierci dziecka. Na wzór zespołu powołanego centralnie, przy resorcie sprawiedliwości, na mocy Ustawy Kamilka, lokalny zespół również pochylałby się nad tym, czy i jak działały podmioty i instytucje z otoczenia dziecka oraz przedstawiał rekomendacje co do ich dalszej pracy.
Dr Monika Sajkowska, pomysłodawczyni kampanii, a dziś przewodnicząca Krajowej Koalicji na Rzecz Ochrony Dzieci przyznała, że zmiany postaw społecznych wymagają czasu. Poinformowała, że w ostatnich dwóch dekadach prawie dwukrotnie zmalała część społeczeństwa, która przyzwala na stosowanie kar fizycznych wobec dzieci. Ciągle jednak – podkreśliła – jedna trzecia dorosłych przyzwala na przemocowe metody wychowania dzieci.
– Poza tym większość polskich nastolatek i nastolatków doświadcza przemocy ze strony rówieśników. I chcemy to zmienić – mówiła dr Sajkowska.
Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu zaapelował, aby powstrzymać falę przemocy, która idzie przez coraz bardziej rozbite polskie społeczeństwo podzielone na swoje konta na TikToku czy Instagramie.
– Nawet najlepsze prawo nie zmieni sytuacji, jeśli ludzie nie zaczną reagować na przemoc – wtórowała Małgorzata Kidawa-Błońska, Marszałkini Senatu.
Finał akcji odbędzie się 19 listopada br. w Międzynarodowym Dniu Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci. Tego dnia budynki i inne obiekty w całej Polsce będą podświetlane na czerwono.
Akcja organizowana jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci. Głównym partnerem kampanii jest Rzeczniczka Praw Dziecka.
Jednym z partnerów akcji jest także projekt MŁODE GŁOWY.
Wsparcie od marek
Kampania pomyślana jest jako coroczne wydarzenie mobilizujące całe społeczeństwo do zapobiegania krzywdzeniu dzieci. Instytucje, organizacje i firmy w całej Polsce podejmują w czasie trwania kampanii różne inicjatywy edukacyjne nt. ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Jedną z marek, która dołączyła do akcji jest Lidl Polska. W sklepach sieci w całej Polsce pojawią się kampanie głosowe, a w gazetkach promocyjnych opublikowane zostaną materiały edukacyjne.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko