Przeglądając polskie strony o tematyce prawnej nie sposób nie odnieść wrażenia, że większość wygląda tak samo.
Zobacz również
Standardy polskie
Wchodząc na przeciętną stronę polskiej kancelarii prawnej, jeszcze przed jej otworzeniem wiemy, czego możemy się spodziewać. Zwykle design jest bardzo zachowawczy, barwy dominujące to szary, czerń, biel i grafit. Kolory te są często wygaszone, by potwierdzić jak „poważną” firmą jest dana kancelaria. Dodatkowo układ strony jest również bardzo stonowany, nie znajdziemy tu animacji, elementów interaktywnych czy innych bardziej skomplikowanych efektów. Nawigacja jest również bardzo prosta, standardem jest układ dwu kolumnowy – siatka 1/3 – 2/3 (1/3 na menu boczne, 2/3 z zawartością strony), z kilkoma rzędami boksów na dole strony. Normą są również twarde fonty szeryfowe, które dodatkowo uwydatniają „ciężkość” strony – jest to swego rodzaju odwrotność aktualnego trendu w webdesignie, gdzie królują smukłe fonty. Ogólnym wrażeniem, po przejrzeniu dziesiątek stron polskich firm z sektora prawnego jest przypuszczenie, że większość z nich nie była robiona przez firmy profesjonalnie zajmujące się webdesginem.
Geneza problemu
Należy pamiętać, że działania marketingowe kancelarii prawnych są prowadzone zupełnie inaczej niż działania promocyjne firm z innych branż – sektor prawny jest mocno ograniczony pod względem możliwości promowania swoich usług. Na stronach podmiotów z tego sektora nie znajdziemy bannerów z „najlepszą kancelarią”, nie zobaczymy reklam w telewizji (czy na YouTube) z dumnie brzmiącym sloganem „Tylko u nas – najtańszy rozwody”. Firmy z branży prawnej mają tylko 3 możliwości promocji w internecie: poprzez stronę internetową, pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych (SEO) i Google AdWords. W przypadku Google AdWords, również przyjmuje to zupełnie inną formę niż przy standardowych reklamach. Reklama firmy prawniczej w Google AdWords zazwyczaj wygląda następująco:
Kancelaria XYZ w Pcimiu #PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jan Nowak – prawnik
505 – 505 – 505, Sobieskiego 12, Pcim
www.adres.pl
Firmy z sektora prawnego nie napiszą, że są najlepsze, najtańsze, najpewniejsze etc. – jest to prawnie zabronione. Dlatego też najistotniejszą częścią promocji kancelarii prawnych są ich strony internetowe z odpowiednią zawartością i ich odpowiednie wypozycjonowanie. Zanim jednak zaczniemy pozycjonowanie, należy zbudować stronę starając się, aby wyróżniała się ona na tle konkurencji, o co nie trudno, biorąc pod uwagę obecny stan polskich stron kancelarii, radców prawnych czy adwokatów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak rozwiązać problem?
Jak więc powinna wyglądać dobra strona o tematyce prawnej? Najprościej przyjrzeć się stronom zagranicznym i porównać je z polskimi.
Zagraniczne witryny mają kilka wspólnych elementów, które pomagają w budowaniu zaufania i zdobywania nowych klientów.
- Dystyngowany, poważny profil strony z designem graficznym odpowiadającym obecnym trendom (przykład www.avvo.com) – w grafikach dalej dominuje szarość, biel, czerń i wyszarzane kolory, jednak design stron jest już bardziej dopasowany do aktualnych trendów, następuje odejście od fontów szeryfowych na rzecz smukłych, popularnych obecnie.Nowe strony charakteryzują się lepszym wykorzystaniem przestrzeni, marginesów, większą ilością „oddechu” miedzy elementami. Zastosowana paleta kolorów jest raczej stonowana, wygaszona; działa uspokajająco.
- Transparentność, otwartość ( m.in. podstrona o zespole) – w większości nowych stron kancelarii prawnych znajdziemy podstronę o nas/nasi prawnicy etc. Strona ta zawiera najczęściej zdjęcia, biografie (i specjalizacje) oraz wszystkie informacje kontaktowe osób zatrudnionych w danej firmie (np. harrisonpensa.com/our-lawyers). Transparentność odnosi się również do sposobu informowania użytkownika o tym, co dzieje się w firmie i jak ona działa. Sekcja news zawiera wszystkie informacje dotyczące firmy i tego jak ona funkcjonuje. Dodatkowo popularne są blogi firmowe, na których pracownicy firmy przedstawiają siebie, firmę czy udzielają porad prawnych. Nagrania wideo pomagają budować zaufanie klienta do danej osoby, jeszcze przed spotkaniem z przedstawicielem firmy.
- Dostosowanie do użytkownika mobilnego – w ostatnich 2 latach, liczba użytkowników mobilnych na stronach o tematyce prawnej wzrosła z 3% w 2011 roku do prawie 12% na początku roku 2013. Ekstrapolacja tych wyników wskazuje, że za 3 lata ponad połowa użytkowników tych stron odwiedzi je z urządzeń mobilnych, toteż idealnym rozwiązaniem tutaj jest design responsywny (Responsive Web Design – RWD)
Jak mówi Kamil Kaniuk (user experince designer z agencji Merixstudio): „Budowanie witryn responsywnych to nowy trend, który wykorzystuje coraz więcej firm na całym świecie. W wielkim skrócie, strona responsywna to taka, która „inteligentnie” dopasowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlana, niezależnie od tego, czy jest to smartfon, laptop czy tablet. Tak zaprojektowany serwis automatycznie zmienia swój rozmiar w zależności od urządzenia wyświetlając najistotniejsze dla mobilnych użytkowników treści. Dlatego też budując makiety i design stron prawniczych, staramy się przekonać klienta do RWD, aby dać użytkownikowi mobilnemu dostęp do potrzebnych mu informacji”. - Dobrym przykładem RWD dla strony prawniczej będzie www.wallmans.com.au.
- Interaktywność, otwarcie się na nowe trendy – strony zachodnie są również bardziej nastawione na user experience użytkownika, grafika tworzona jest w taki sposób, że przyciąga i intryguje internautę. Znajdziemy tu różne elementy interaktywne, od animacji, poprzez grafiki kreskówkowe (www.kottlerlaw.com) aż do stron typu single page navigation (strona, która przewija się w dół lub w bok, a cała zawartość znajduje się na jednej stronie – www.wallacklaw.com). Kolejnym standardem wydaje się film prezentujący kancelarię, videoblog bądź kanał na YouTube, gdzie dane firmy prezentują czym się zajmują lub udzielają porad prawnych. Bardzo często elementem strony głównej serwisu jest video witające użytkownika. Elementy te nie tylko budują zaufanie, ale również sprawiają, że dłuższy pobyt na stronie, co czasem wystarczy, aby pozyskać nowego klienta.
Szansa na adaptację trendów w Polsce?
Webdesign stron prawniczych w Polsce powoli zaczyna się otwierać na wzorce zachodnie. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj nowa strona kancelarii Forystek& Partnerzy (www.forystek.pl), która, mimo iż nie jest responsywna, wyróżnia się na tle innych polskich stron prawniczych. Jak widać Polska strona kancelarii może być zrobiona według trendów zachodnich, zachowując jednocześnie poważny, dystyngowany charakter serwisu o profilu prawnym.
Dobre praktyki w webdesignie witryn o charakterze prawnym, nie odnoszą się tylko do stron kancelarii adwokatów czy radców prawnych, można je stosować również na stronach gazet/wydawnictw o tematyce prawnej, czego bardzo dobrym przykładem jest serwis www.e-mida.pl, który ze względu na architekturę informacji i user experience, bardzo dobrze prezentuje się na tle konkurencji. Użytkownik łatwo znajduje treści, którymi jest zainteresowany.
Podsumowując, możemy wyróżnić kilka elementów, które warto zaadoptować przy projektowaniu stron o charakterze prawnym: stonowany design, transparentność, przejrzystość; łatwość kontaktu z firmą, odpowiednia architektura informacji, User Experience dla użytkownika mobilnego (RWD), interaktywność, łatwość odbioru, kodowanie zgodne ze standardami SEO.
grafika: agencja interaktywna Merixstudio.pl
Autor: Przemysław Wójcik, Project Manager z agencji interaktywnej Merixstudio, specjalizującej się w projektowaniu nowoczesnych zgodnych ze standardami serwisów korporacyjnych, portali i aplikacji webowych.