Dowiedz się, jak stworzyć swój pierwszy E-Kurs

Dowiedz się, jak stworzyć swój pierwszy E-Kurs
Jest powód, dla którego ostatnio widzimy w blogosferze coraz większy napływ e-kursów. Jest to znakomity sposób na podzielenie się własną wiedzą oraz doświadczeniem w skondensowanej formie.
O autorze
3 min czytania 2015-06-19

Jeśli posiadasz blog niszowy, być może zastanawiałeś się już nad stworzeniem kursu, który będzie pomocny dla Twoich czytelników. Czy wiesz, że możesz na tym dodatkowo zarobić?

Kurs online można przygotować w formie e-booka, serii e-maili lub atrakcyjnych treści wideo. Znasz sekrety kuchni francuskiej? Wiesz, jak sprawnie obsługiwać Photo Shop? A może specjalizujesz się w tworzeniu stron internetowych? Swoją cenną wiedzę możesz zaprezentować w postaci kursu online! Jeśli stworzenie e-kursu chodzi Ci po głowie od jakiegoś czasu, czytaj dalej. Poniżej znajdziesz wskazówki na temat tego, jak go stworzyć oraz jakie platformy możesz do tego wykorzystać.

Zarys wiedzy o kursach online

Dlaczego warto zaoferować kurs online?

Jako bloger, być może każdego dnia otrzymujesz od czytelników wiele maili z pytaniami związanymi z tematyką Twojego bloga (np. „Jak założyć własny blog? Jak najlepiej dbać o daną rasę psa? Jaki make-up wybrać na daną okazję?”). W wielu przypadkach mogą to być pytania bardzo specyficzne, na które odpowiedź wymaga sporo czasu. Zamiast odpisywać do każdego z czytelników osobno, możesz stworzyć kurs online, który z góry odpowie na najczęściej pojawiające się pytania, jednocześnie pozwalając Ci na zarobek.  

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy kurs online powinien być dokładnie zaplanowany, czy może warto ponieść się inspiracji w trakcie pisania? 

Wszystko zależy od sytuacji. Niektóre obszary wiedzy rozwijają się tak szybko, że lepiej najpierw napisać główną część kursu, a później dodać do niego pozostałe pomysły, które przychodzą Ci do głowy. Osoby posiadające już pewien plan, mogą z kolei stworzyć krótki szkic tego, o czym chcą napisać, jakich korzyści są w stanie dostarczyć czytelnikom i dopiero wtedy zabrać się do pracy. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli będziesz w stanie stworzyć listę najważniejszych potrzeb potencjalnych klientów jeszcze przed zabraniem się do pisania, możesz znacznie zwiększyć swoje szanse na sukces. Czytelnicy posiadają zazwyczaj konkretne problemy, które starają się rozwiązać. Najlepiej jest zapytać czytelników Twojej strony o ich potrzeby (czytaj komentarze blogowe, przeprowadź wśród nich ankietę, zobacz, o czym ludzie najczęściej wspominają w mediach społecznościowych). Dzięki temu, e-kurs zostanie o wiele lepiej odebrany.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czy należy stworzyć kurs samodzielnie, czy lepiej poprosić o pomoc innych ekspertów?

Nigdy nie będziesz wiedzieć wszystkiego na dany temat, więc czasami warto poprosić innych blogerów lub ekspertów w danej dziedzinie o pomoc przy stworzeniu kursu online (lub skorzystać z udostępnianych przez nich materiałów). Dzięki temu, pokażesz czytelnikom, że istnieje coś więcej niż tylko jeden przepis na sukces. Zaproponuj im informacje pochodzące z wielu różnych źródeł tak, aby mogli zdecydować, co będzie dla nich najlepsze. 

Czy stworzenie kursu online trudno wpasować w rutynowy grafik zajęć?

Zaplanowanie i opublikowanie ciekawego kursu online może zająć przynajmniej kilkanaście godzin. Wszystko zależy od tego, jak bardzo pragniesz zagłębić się w temat oraz jak wyobrażasz sobie efekt końcowy. Najlepiej jest zaplanować godzinę lub dwie z każdego dnia, naprawdę koncentrując się na pracy. Cały projekt może wydawać się zbyt ambitny, dlatego najlepszą strategią jest podzielenie go na jak najmniejsze części. Wystarczy, że podczas każdej z sesji pracy uda Ci się zakończyć nawet najmniejszy element planu, a cały kurs będzie niebawem gotowy.

Kilka przydatnych szczegółów i narzędzi na temat tworzenia e-kursu

Jakie platformy warto wykorzystać?

Większość platform pozwalających na stworzenie atrakcyjnych kursów online jest aktualnie dostępnych wyłącznie w języku angielskim. Są one jednak bardzo proste i intuicyjne w obsłudze, więc przeciętny użytkownik Internetu nie powinien mieć z nimi większego problemu. Jedną z najpopularniejszych platform, którą możesz wykorzystać w tym celu jest CourseCraft. Warto również rzucić okiem na listę 15 najbardziej przydatnych platform do tworzenia kursów e-learningowych. Z pewnością wybierzesz coś dla siebie! 

Wymagana wiedza

Od strony technologicznej, jedną z rzeczy, które musisz opanować będzie obsługa wybranej przez Ciebie platformy do e-learningu. Do tego przyda się nieco wiedzy na temat płatności online (typu PayPal lub przelewów za pomocą karty kredytowej) oraz umiejętności obsługi mediów społecznościowych, które możesz wykorzystać do odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości potencjalnych klientów. Jeśli nie posiadasz wspomnianej wiedzy, możesz skorzystać z pomocy informatyka, który w znacznym stopniu ułatwi Twoje zadanie.

Media społecznościowe

Platformy do e-learningu nie wymagają zakładania zbyt wielu kont w social media. Zazwyczaj wystarczą aktywa, które już posiadasz. Możesz ewentualnie przemyśleć stworzenie dla kursu nowej strony na Facebooku oraz nowej strony internetowej. W większości przypadków zakładanie nowej strony nie będzie jednak wymagane. Zamiast zaczynać wszystko od nowa, o wiele lepiej jest skorzystać z ruchu, który napływa na Twoją obecną stronę. 

Czas na Twój e-kurs

Profesjonalne platformy pozwalające użytkownikom na korzystanie z e-learningu z czasem zyskają coraz większą popularność w Polsce i na świecie. Jest to świetny sposób na podzielenie się wiedzą z czytelnikami, zwiększenie dochodów oraz zbudowanie autorytetu w danej dziedzinie. Jeśli posiadasz blog, lub stronę internetową przyciągającą rzeszę lojalnych czytelników, opublikowanie kursu online może być jedną z najlepszych decyzji w Twojej karierze. 

Czy myślisz nad stworzeniem e-kursu? Czy możesz zaoferować czytelnikom inne przydatne wskazówki? Zachęcam do komentowania.
 

Marta Madelska 
Specjalistka ds. marketingu, Grupa TENSE