Droga dla branży mięsnej w obliczu wyzwań klimatycznych

Masowa produkcja zwierząt jest uważana za jeden z głównych problemów zdrowia naszej planety. Na szczęście ten sektor nie jest głuchy na wyzwania i apele. Zmienia się kładąc nacisk na realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Przykładem tego jest działalność firmy SuperDrob.
O autorze
2 min czytania 2020-09-09

Przyjęta w 2015 roku agenda określa 17 obszarów zadań, które mają być osiągnięte przez świat do 2030 roku. Dotyczą one m.in. walki z ubóstwem i nierównością. Promują także edukację oraz zdrowy tryb życia.

Od kiedy Polska przyjęła Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ w 2018 roku, firma SuperDrob, jako jedna z pierwszych z rodzimej branży mięsnej, podjęła się zadania sprostania jej wymaganiom. Skupiła się na trzech filarach – celach.

Pierwszym jest przyczynienie się do wyeliminowania głodu oraz wszelkich form niedożywienia, w szczególności wśród ubogich oraz najsłabszych. Firma realizuje to poprzez długofalową działalność z kilkunastoma organizacjami pozarządowymi. Poza tym SuperDrob przekazał 70 ton żywności na cele charytatywne w latach 2018-2019. Natomiast działająca w ramach grupy fundacja Uskrzydlamy ma pod swoją opieką ubogie rodziny.

Ale nie tylko walka z ubóstwem jest priorytetem dla tej firmy drobiarskiej. SuperDrob przykłada dużą wagę do wspierania edukacji – na różnych poziomach. Organizuje program stypendialny dla najzdolniejszych dzieci pracowników oraz półkolonie edukacyjne. Ze swoją misją wychodzi także na zewnątrz realizując cykl warsztatów żywieniowych dla młodych sportowców. Ale edukacja to także poznawanie innych kultur i szacunku do drugiego człowieka. W tym celu powstał SuperFestiwal – coroczne święto różnorodności.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

SuperDrob nie unika bezpośrednich wyzwań związanych z transformacją sektora mięsnego. Dlatego też jego trzecim filarem – celem w zakresie zrównoważonego rozwoju – to redukcja śladu wodnego i węglowego na różnych poziomach.

Zmiany widać wyraźnie pod kątem zarządzania i zużycia wody. Obecnie 35% wody jest ponownie używane. W zeszłym roku dotyczyło to ponad pół miliona m3 wody. Równie ważna była redukcja zużycia wody przy produkcji mięsa. Udało się tego dokonać na poziomie 30-50% per kilogram. Zmienia się także koncepcja samej hodowli zwierząt. Wprowadzenie linii Kurczaka Sielskiego jest przyszłością tej branży.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

SuperDrob dba także o zrównoważoną gospodarkę ściekami. To oznacza, iż 98% osadu ściekowego jest przekazywane do biogazowni do ponownego użycia. Warto do tego dodać, iż każdego roku w zakładach produkcyjnych tej firmy zmniejsza się zużycie mediów o 4-6%.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Obserwujemy trendy i to, co dzieje się na rynku. Kształtują go nie tylko wymogi konsumentów, lecz także wymagania sektora finansowego i biznesu. Tutaj również dostrzegane są potrzeby zmiany dotychczasowego myślenia i działanie w kierunku bardziej zrównoważonej produkcji. Climate change staje się wyzwaniem dla każdej dużej firmy – mówi Marcin Świąć, prezes zarządu SuperDrob

Firma nie chce jednak spełniać wyłącznie podstawowych założeń w zakresie odpowiedzialności oraz dbania o środowisko. Chce robić więcej. Dlatego też wielkim dla niej wyzwaniem będzie słońce. A dokładnie – rozpoczęcie pracy nad rozwiązaniami fotowoltaicznymi. Ma to nastąpić najpóźniej w 2021 roku.