Black Friday to niewątpliwie największe święto zakupów w całym roku. Tego dnia popularne marki i sieci handlowe wprowadzają różne promocje oraz oferty, które zachęcają konsumentów do nabywania ubrań, dodatków, czy też elektroniki w atrakcyjnych cenach.
Wraz z rosnącą popularnością tego święta, pojawiają się głosy zwracające uwagę na wpływ takiego nadmiernego konsumpcjonizmu na nasze środowisko. Wszak podczas Czarnego Piątku bardzo często dokonuje się nieprzemyślanych wyborów, które skutkują tym, że większości zakupionych rzeczy nigdy nie wykorzystamy. W najgorszym wypadku więc takie produkty trafią na przysłowiowy śmietnik.
Zobacz również
Są jednak też i takie marki, które oficjalnie „wypisują się” z Czarnego Piątku. We Francji na przykład w tym roku wiele brandów przyłączyło się do inicjatywy „Make Friday Green Again”, która zachęca konsumentów do powstrzymania się od impulsywnych zakupów 29 listopada, czyli w dniu Czarnego Piątku.
Na naszym rodzimym rynku także można znaleźć marki, które mówią „nie” zakupowemu szaleństwu. Przykładem tego jest chociażby butik Slow Concept Store, znajdujący się w warszawskiej Promenadzie, który wprost ogłosił, że tego dnia produkty marek znajdujących się w sklepie będą „przecenione” o okrągłe 0%.
Z kolei polska marka vvidoki postanowiła całkowicie pójść pod prąd Czarnemu Piątkowi i z okazji tego święta wprowadzi… 55% podwyżkę wszystkich produktów dostępnych w sklepie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na ciekawy pomysł wpadła też marka Looks by Luks, oferująca akcesoria do włosów – w dniu Czarnego Piątku cały zysk ze sprzedaży swoich produktów przekaże na konto fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.
PS
W ubiegłym roku z okazji Czarnego Piątku IKEA zwracała uwagę na ilość oraz wartość posiadanych przez nas już przedmiotów. W tym celu marka stworzyła kolekcję „Przyda się”, która przypominała o rzeczach odłożonych i zapomnianych, bo może „kiedyś się przydadzą”.