fot: Foursquare
Fenomenalnym narzędziem łączącym w sobie nowoczesne media, element współzawodnictwa oraz to, co można określić modnym dzisiaj pojęciem lifestyle’u jest Foursquare. Ile mogą zyskać firmy na zaangażowaniu się w życie jego społeczności?
Zobacz również
„Zaczekinuj się” – o platformie Foursquare
Foursquare, zwany także 4SQ, to oparty o geolokalizację opiniotwórczy serwis społecznościowy. Przeznaczony jest głownie dla użytkowników urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów etc. Aplikacja jest darmowa i jest dostępna na większości telefonów oraz systemów operacyjnych. Niestety na razie nie istnieje polska wersja językowa, ale nawigacja jest na tyle intuicyjna, że bez problemu można poradzić sobie w języku angielskim. Jedną z idei 4SQ jest odkrywanie miejsc znajdujących się w naszym pobliżu albo sprawdzanie, czy gdzieś niedaleko są nasi znajomi. Serwis pełni także rolę przewodnika i platformy zbierającej opinie o miejscach i markach.
Ludzie używają 4SQ, żeby zaznaczyć swoją obecność (zameldować się) w danym miejscu (z ang. check-in, stąd częste określenia „czekinować”, „zaczekinować się”). Kiedy ktoś zrobi już check-in, może podzielić się tym ze znajomymi na innych portalach społecznościach – na Facebooku czy Twitterze, dodać komentarz albo zdjęcie miejsca.
Tu otwiera się furtka możliwości wykorzystania w biznesie. Kiedy jakaś osoba dzieli się z przyjaciółmi informacjami o miejscach w jakich lubi jadać, robić zakupy czy zwyczajnie spędzać czas – możliwe, że inne osoby również chętnie odwiedzą te same miejsca, zwłaszcza, jeśli darzą rekomendującego zaufaniem. Warto więc zadbać, żeby ludzie czekinowali się w naszej restauracji, kawiarni czy sklepie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Niestety rodzimy biznes nie odkrył jeszcze potęgi drzemiącej w tej pozornie prostej aplikacji. Zachodnie marki natomiast chętnie wykorzystują tę platformę do autopromocji. Przez 4 lata działalności popularność Foursquare urosła do ogromnych rozmiarów. Za takim stwierdzeniem mogą przemawiać chociażby liczby – w styczniu 2013 serwis podał, że posiada ponad 30 milionów użytkowników!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dlaczego polskie firmy mają tak mały udział w społeczności Foursquare? Być może związane jest to z do niedawna słabo rozwiniętym rynkiem urządzeń mobilnych – smartfon czy tablet był kiedyś luksusem, którym cieszyli się najbogatsi, biznesmeni itd. Dzisiaj co drugi reprezentant młodzieży ma w kieszeni smartfon. Warto zastanowić się nad wypełnieniem tej niszy.
Jak nakłonić klientów do zaczekinowania się oraz pozostawienia komentarza na serwisie? Znając ogólne zasady marketingu oraz potrzeby odbiorców, możemy spróbować wykorzystać kilka sprawdzonych sposobów.
Jak wprowadzić swoją firmę na 4SQ – opis krok po kroku
- Wejdź na stronę Foursquare, ściągnij i zainstaluj aplikację na swoim urządzeniu.
- Spróbuj wyszukać swój biznes, żeby sprawdzić czy ktoś nie dodał go już do bazy. Jeśli nie uda się go odnaleźć – kliknij Add this place (Dodaj miejsce).
- W tym miejscu należy dodać nazwę, kategorię oraz fizyczną lokalizację, czyli adres miejsca.
- Dodanie odpowiedniej kategorii oraz kilku subkategorii ułatwi innym odnalezienie dokładnie takiego miejsca, jakiego szukają.
- Jeśli nie my pierwsi utworzyliśmy profil naszego biznesu należy kliknąć Do you manage this venue? (Czy to Ty zarządzasz tym miejscem?)
- Dalej należy do końca przejść przez procedury rejestracyjne.
- Istnieje także możliwość zarządzania wieloma lokalizacjami.
Specyficzne mechanizmy
Jednym z charakterystycznych elementów nowych mediów jest grywalizacja, czyli połączenie tradycyjnej rywalizacji (współzawodnictwa) z nowoczesna technologią. Jak to działa na Foursquare?
Majorzy
Osoba, która najczęściej czekinuje się w jednym miejscu w ciągu 60 dni zostaje jego burmistrzem (z ang. mayor). Aby odebrać przywództwo w tym miejscu należy zameldować się częściej od innych. Należy pamiętać, że aplikacja zalicza w jednym miejscu tylko jeden check-in dziennie. Użytkownicy walczą o zostanie burmistrzem, ponieważ daje im to swego rodzaju prestiż. Dodatkowo dla burmistrzów tworzone są często dodatkowe promocje (tzw. specjale, z ang. specials) – o czym dokładniej w dalszej części artykułu.
Statystyki – kto zdobędzie więcej punktów
Za każde zameldowanie się przyznawana jest określona liczba punktów, jednak liczba możliwych check-inów ograniczona jest ze względu na miejsce oraz czas. Jednego dnia nie można zameldować się więcej niż 30 razy i nie częściej niż 3 razy na 15 minut. Punkty na naszym koncie utrzymują się przez tydzień, a następnie znikają, co wymusza regularne odwiedzanie danych miejsc.
Zbieranie odznak
Odznaki (z ang. badge) przyznawane są za rożne zadania i specjalizacje. Aby zdobyć odznakę należy zaczekinować się w określonych miejscach, podczas specjalnych wydarzeń lub wykonać jakąś czynność, na przykład za liczbę check-inów w różnych miejscach, częstotliwość meldowania się w jednym miejscu czy zaczekinowanie się w określonych typach miejsc (np. restauracjach, pizzeriach, kawiarniach), w trakcie wybranego koncertu i wydarzenia lub za dodawanie zdjęć do serwisu.
Serwis podzielił odznaki na 3 kategorie:
- Odznaki podstawowe (Foursquare Badges) – stworzone przez zespół Foursquare,
- Odznaki specjalistyczne (Expertise Badges) – dla osób, które są wyspecjalizowane w poszczególnych kategoriach,
- Odznaki partnerskie (Partner Badges) – które można zdobyć podążając za stronami i poradami wybranych marek.
Nie wszystkie odznaki można zdobyć w Polsce, ponieważ ich odblokowanie często uzależnione jest od konkretnych miejsc, w których odbywają się promocje czy wydarzenia. Są to głównie odznaki partnerskie – sponsorowane przez firmy. Mogą to być na przykład badge za zaczekinowanie się na koncercie czy na stadionie podczas meczu danej drużyny.
Serwis przygotował także odznakę „na zachętę” przyznawaną za pierwsze zaczekinowanie się.
Zobacz pozostałe części cyklu:
2/3 – Jak wykorzystać udostępniane przez Foursquare’a narzędzia?
3/3 – Jak robią to inni?
Autorka
Katarzyna Sejdak
Copywriterka w agencji interaktywnej Grupa Brandoo, a także redaktorka na portalu WebSecurity.pl. Z zamiłowania i wykształcenia dziennikarka. Szlify dziennikarskie zdobywała w prasie lokalnej.