DUKA z zarzutami od UOKiK. Sklep dodawał do koszyka niezamówione produkty

DUKA z zarzutami od UOKiK. Sklep dodawał do koszyka niezamówione produkty
Popularna sieć sklepów z wyposażeniem do domów znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po tym, jak do koszyka zakupowego dodawano produkty bez zgody klientów.
O autorze
1 min czytania 2023-06-29

fot. DUKA

DUKA otrzymała zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Klienci dokonujący zakupu w e-sklepie, znajdowali w swoich koszykach produkty, których nie dodawali we własnym zakresie. Przedmioty trafiały do niego automatycznie, bez ich zgody. 

Konsumenci mogli jedynie usunąć dodatkowe akcesoria przy finalizacji zamówienia. Duża część klientów nie zauważała, że liczba ich zakupów wzrosła. W związku z tym, niechciane przedmioty mogły być zwrócone dopiero w momencie, kiedy klient odebrał paczkę. Zwrotu ze sklepu internetowego DUKA nie można dokonać w sklepie stacjonarnym, co oznacza, że klienci musieli poświęcić dodatkowy czas na zapakowanie i wysłanie towaru, którego nie zamawiali.

UOKiK wszczął postępowanie 

UOKiK uważa, że DUKA stosowała praktykę zwaną dark patterns, czyli nieuczciwego wykorzystywania wiedzy w temacie zachowań konsumentów do wpływania na ich wybory w trakcie zakupów. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie prasowym Urzędu.

Spółce DUKA International grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu ze sprzedaży w roku poprzedzającym rok nałożenia kary.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS Kontrowersje wokół nowego produktu od Ramy. Konsumenci czują się oszukani

Firma Upfield Polska wprowadziła na rynek produkt, który nie tak dawno wywołał burzę w sieci. Chodziło o margarynę, na której opakowaniu widnieje zdanie „Używaj jak masło”, gdzie wyraz „masło” znacznie różni się wielkością od pozostałej części hasła, co według konsumentów może wprowadzać w błąd.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS 2 Vinted wygrał w sądzie z UOKiK. Grzywna będzie dużo mniejsza

UOKiK nałożyło na litewską spółkę Vinted 5,3 mln zł kary. Według UOKiK użytkownicy Vinted mogli podjąć niekorzystne dla siebie decyzje, tracąc przy tym pieniądze i czas. Ostatecznie prezes UOKiK nałożył na platformę 1,12 mln zł grzywny, po tym jak firma nie zgodziła się ze wcześniejszymi zarzutami.