Wielu reklamodawców ma problem z uzyskaniem odpowiedzi na pytanie kim są ludzie, którzy korzystają z internetu w komórkach? Czy to nadal wyłącznie entuzjaści nowinek, czy też technologia zawitała już pod strzechy? Wyniki badania Consumer Connection System (CCS) przeprowadzonego przez Isobar Mobile Polska i Aegis Media Polska odpowiadają na te pytania i określają, kim są użytkownicy internetu w telefonach.
Od 2010 do 2012 liczba osób korzystających regularnie z internetu* w telefonie wzrosła o prawie 600% i obecnie wynosi już 5,5 mln Polaków (to 20% osób w wieku 15-64 lat). Dla porównania, w 2012 roku Wiadomości oraz Teleexpress regularnie oglądało niespełna 5 mln osób.
Zobacz również
– Analogiczny wynik penetracji internetu na komputerach odnotowano w Polsce w 2002** – mówi Jarosław Rzepecki, Mobile Marketing Manager w Isobar Mobile Polska – Dynamika wzrostu dla internetu w komórkach jest jednak znacznie większa. Możemy więc śmiało powiedzieć, że ta technologia zadamawia się w Polsce na dobre.
Badanie CCS potwierdziło, to co podpowiada intuicja – im użytkownicy młodsi, tym częściej regularnie korzystają z internetu w komórkach. Wśród Polaków w wieku 15-24 robi to 36%, czyli 1,9 mln osób, a w grupie 25-34 lat – 29%. Obok wieku duże znaczenie mają także dochody. Regularnie z transmisji danych w telefonie korzystają osoby o wysokich dochodach i te bez dochodów, czyli głównie uczniowie i studenci. Wbrew stereotypom, nie ma natomiast dużej różnicy pomiędzy płciami – z internetu w komórce korzysta 21% mężczyzn i 19% kobiet.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Smartphone – najbardziej osobisty komputer
Niebagatelną rolę w rozwoju internetu w telefonach odgrywają oczywiście smartphony, których posiadaczami jest już 18% Polaków, czyli co piąty posiadacz komórki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Można spotkać się z opiniami, że mimo wzrostu sprzedaży smartphonów***, użytkownicy nie korzystają z ich dodatkowych funkcji. To nieprawda. – podkreśla Jarosław Rzepecki i uzupełnia – Użytkownicy smartphonów korzystają z internetu ponad dwukrotnie częściej niż statystyczny Polak i trzykrotnie częściej sięgają po niego codziennie.
Biorąc pod uwagę funkcje, z których korzystają najczęściej posiadacze smartphonów (WWW, e-mail, serwisy społecznościowe, gry, finanse), można powiedzieć, że te urządzenia pełnią w praktyce funkcje przenośnych komputerów. Smartphone smartphonowi jednak nierówny. Użytkownicy różnych systemów operacyjnych znacznie różnią się od siebie, jeśli chodzi o regularne korzystanie z internetu i pobieranie aplikacji. Najaktywniej robią to osoby posiadające urządzenia marki Apple (76% korzysta z internetu, a 36% pobierało aplikacje), nieco z tyłu są użytkownicy Androida (63% internet i 22% aplikacje) oraz mobilnych wersji systemu Windows (69% internet i 16% aplikacje).
Jakiego rodzaju aplikacje najczęściej pobierają Polacy? Największą popularnością cieszą się te, które pozwalają zwiększyć funkcje komunikacyjne komórek, czyli komunikatory (44%) i serwisy społecznościowe (41%), a także aplikacje użytkowe, ułatwiające wykonywanie codziennych czynności (41%). Równie często co gry, pobieramy aplikacje pogodowe – deklaruje to odpowiednio 39% i 38% osób pobierających aplikacje.
– Już 4,7 mln Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu w swoich telefonach. 49% tej grupy to użytkownicy smartphonów. Jest to zatem duża, zróżnicowana i atrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa. Analiza zachowań wskazuje ponadto, że dla nich granica między internetem na komputerach i w telefonach coraz bardziej się zaciera. Tym samym mobile staje się dojrzałym medium, pozwalającym skutecznie docierać do konsumentów. – podsumowuje Jarosław Rzepecki i dodaje – Wszystko wskazuje na to, że 2013 będzie rokiem dalszego, dynamicznego rozwoju mobile w Polsce i na całym świecie.
* Internet – wszystkie funkcjonalności w telefonie wymagające do działania transmisji danych
** Millward Brown SMG/KRC NetTrack – Korzystanie z internetu w ostatnim miesiącu (Odsetek Polaków w wieku 15-75lat)
*** GFK Polonia, Gazeta Prawna nr4/2012 – Udział smartfonów w liczbie wszystkich sprzedanych telefonów
Metodologia badania:
Consumer Connection System (CCS) jest jednym z pierwszych całościowych badań typu single source* przeprowadzonym w Polsce. Dostarcza ono wiedzy na temat zachowań konsumentów we współczesnym świecie mediów, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do wiedzy i informacji oraz kontaktu z rodziną czy znajomymi. Na zlecenie Aegis Media Polska ankiety w badaniu zostały przeprowadzone przez instytuty badań Ipsos (2010) i Kantar Media (2012), w obu przypadkach na grupie 3000 Polaków w wieku 15-64 lat. Zastosowano metodę CAPI (wywiady w domach respondentów).
* Single Source – Badanie dotyczące wielu mediów przeprowadzane na tej samej próbie i zbierane jednocześnie. http://en.wikipedia.org/wiki/Single-source_data