TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Duży apetyt Polaków na mobile – infografika

5,5 mln Polaków korzysta regularnie z internetu w telefonie – wynika z badania Consumer Connection System (CCS) przeprowadzonego przez Isobar Mobile Polska i Aegis Media Polska.
O autorze
3 min czytania 2013-01-28

Wielu reklamodawców ma problem z uzyskaniem odpowiedzi na pytanie kim są ludzie, którzy korzystają z internetu w komórkach? Czy to nadal wyłącznie entuzjaści nowinek, czy też technologia zawitała już pod strzechy? Wyniki badania Consumer Connection System (CCS) przeprowadzonego przez Isobar Mobile Polska i Aegis Media Polska odpowiadają na te pytania i określają, kim są użytkownicy internetu w telefonach.

Od 2010 do 2012 liczba osób korzystających regularnie z internetu* w telefonie wzrosła o prawie 600% i obecnie wynosi już 5,5 mln Polaków (to 20% osób w wieku 15-64 lat). Dla porównania, w 2012 roku Wiadomości oraz Teleexpress regularnie oglądało niespełna 5 mln osób.

– Analogiczny wynik penetracji internetu na komputerach odnotowano w Polsce w 2002** – mówi Jarosław Rzepecki, Mobile Marketing Manager w Isobar Mobile Polska – Dynamika wzrostu dla internetu w komórkach jest jednak znacznie większa. Możemy więc śmiało powiedzieć, że ta technologia zadamawia się w Polsce na dobre.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Badanie CCS potwierdziło, to co podpowiada intuicja – im użytkownicy młodsi, tym częściej regularnie korzystają z internetu w komórkach. Wśród Polaków w wieku 15-24 robi to 36%, czyli 1,9 mln osób, a w grupie 25-34 lat – 29%. Obok wieku duże znaczenie mają także dochody. Regularnie z transmisji danych w telefonie korzystają osoby o wysokich dochodach i te bez dochodów, czyli głównie uczniowie i studenci. Wbrew stereotypom, nie ma natomiast dużej różnicy pomiędzy płciami – z internetu w komórce korzysta 21% mężczyzn i 19% kobiet.

Smartphone – najbardziej osobisty komputer

Niebagatelną rolę w rozwoju internetu w telefonach odgrywają oczywiście smartphony, których posiadaczami jest już 18% Polaków, czyli co piąty posiadacz komórki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Można spotkać się z opiniami, że mimo wzrostu sprzedaży smartphonów***, użytkownicy nie korzystają z ich dodatkowych funkcji. To nieprawda. – podkreśla Jarosław Rzepecki i uzupełnia – Użytkownicy smartphonów korzystają z internetu ponad dwukrotnie częściej niż statystyczny Polak i trzykrotnie częściej sięgają po niego codziennie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Biorąc pod uwagę funkcje, z których korzystają najczęściej posiadacze smartphonów (WWW, e-mail, serwisy społecznościowe, gry, finanse), można powiedzieć, że te urządzenia pełnią w praktyce funkcje przenośnych komputerów. Smartphone smartphonowi jednak nierówny. Użytkownicy różnych systemów operacyjnych znacznie różnią się od siebie, jeśli chodzi o regularne korzystanie z internetu i pobieranie aplikacji. Najaktywniej robią to osoby posiadające urządzenia marki Apple (76% korzysta z internetu, a 36% pobierało aplikacje), nieco z tyłu są użytkownicy Androida (63% internet i 22% aplikacje) oraz mobilnych wersji systemu Windows (69% internet i 16% aplikacje).

Jakiego rodzaju aplikacje najczęściej pobierają Polacy? Największą popularnością cieszą się te, które pozwalają zwiększyć funkcje komunikacyjne komórek, czyli komunikatory (44%) i serwisy społecznościowe (41%), a także aplikacje użytkowe, ułatwiające wykonywanie codziennych czynności (41%). Równie często co gry, pobieramy aplikacje pogodowe – deklaruje to odpowiednio 39% i 38% osób pobierających aplikacje.

– Już 4,7 mln Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu w swoich telefonach. 49% tej grupy to użytkownicy smartphonów. Jest to zatem duża, zróżnicowana i atrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa. Analiza zachowań wskazuje ponadto, że dla nich granica między internetem na komputerach i w telefonach coraz bardziej się zaciera. Tym samym mobile staje się dojrzałym medium, pozwalającym skutecznie docierać do konsumentów. – podsumowuje Jarosław Rzepecki i dodaje – Wszystko wskazuje na to, że 2013 będzie rokiem dalszego, dynamicznego rozwoju mobile w Polsce i na całym świecie.

*  Internet – wszystkie funkcjonalności w telefonie wymagające do działania transmisji danych
** Millward Brown SMG/KRC NetTrack –  Korzystanie z internetu w ostatnim miesiącu (Odsetek Polaków w wieku 15-75lat) 
*** GFK Polonia, Gazeta Prawna nr4/2012 – Udział smartfonów w liczbie wszystkich sprzedanych telefonów  

Metodologia badania:

Consumer Connection System (CCS) jest jednym z pierwszych całościowych badań typu single source* przeprowadzonym w Polsce. Dostarcza ono wiedzy na temat zachowań konsumentów we współczesnym świecie mediów, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do wiedzy i informacji oraz kontaktu z rodziną czy znajomymi. Na zlecenie Aegis Media Polska ankiety w badaniu zostały przeprowadzone przez instytuty badań Ipsos (2010) i Kantar Media (2012), w obu przypadkach na grupie 3000 Polaków w wieku 15-64 lat. Zastosowano metodę CAPI (wywiady w domach respondentów).

* Single Source – Badanie dotyczące wielu mediów przeprowadzane na tej samej próbie i zbierane jednocześnie. http://en.wikipedia.org/wiki/Single-source_data