Również na tle innych branż producenci FMCG, w zestawieniu do roku 2014, zaliczyli wzrost najbardziej zwiększając wydatki na promocję (o ponad 23 mln zł). Największe nakłady pochłonęła reklama telewizyjna, a wśród magazynów prym wiodły media branżowe – wynika z analizy przeprowadzonej przez niezależny dom mediowy Codemedia.
Producenci soków i napojów z największymi nakładami na promocję
Zobacz również
Największy budżet na promocję w analizowanym okresie przeznaczyli producenci soków i napojów, wydając niemal 55 milionów złotych (notując znaczący wzrost – o 39% więcej niż w analogicznym okresie w 2014 roku), co stanowiło 25% wszystkich wydatków w kategorii FMCG. Dominowały głównie napoje gazowane i woda mineralna.
23% inwestycji sektora, z kwotą ponad 52 mln złotych, osiągnęli producenci słodyczy, notując 10% wzrost w porównaniu do trzeciego kwartału poprzedniego roku. Pomimo letniego okresu, producenci lodów nie byli liderem w wydatkach – najwięcej na promocję produktów w tej kategorii przeznaczyli producenci ciast, ciastek i batonów.
Szeroko pojęta branża alkoholowa w trzecim kwartale tego roku ulokowała w mediach ponad 32 miliony złotych, co stanowiło 14% wszystkich wydatków promocyjnych w całej kategorii. Przy jednoczesnym spadku na poziomie 15% w stosunku do poprzedniego roku. Największą część budżetu marek alkoholowych przypadło tradycyjnie na reklamę piwa.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Producenci produktów mlecznych ulokowali w reklamę ponad 23 miliony złotych (10% udziału w wydatkach całej branży FMCG), notując tym samym rekordowy w tym segmencie, 77% wzrost w porównaniu do trzeciego kwartału 2014 roku. Wydatki pozostałych branż z kategorii wyniosły łącznie ponad 61 milionów złotych, a wielkość inwestycji różniła się od zeszłorocznych o kilka do kilkunastu procent.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
FMCG reklamuje się w telewizji
Zdecydowana większość budżetów reklamowych branży kierowana jest w kanały telewizyjne. W trzecim kwartale 2015 roku było to ponad 150 milionów złotych, czyli 67% wszystkich wydatków. Wzrost nakładów na reklamę TV w porównaniu do okresu III kwartału 2014 roku wyniósł 9%. Budżety reklamowe lokowane były w głównych stacjach komercyjnych, takich jak Polsat i TVN, popularnością cieszyły się także reklamy w na kanałach tematycznych, m.in. ATM Rozrywka, TVN Style, National Geographic Channel.
Znaczący wzrost nakładów na promocję w magazynach
Ponad 9,5 miliona złotych (co stanowi 4% udziału SOS), branża FMCG przeznaczyła na komunikację w Internecie. Spadek inwestycji aż o 42% w stosunku do poprzedniego roku, może oznaczać zarówno faktyczny spadek inwestycji w promocję online jak i przesunięcie budżetów do kanałów nie monitorowanych.
Reklama zewnętrzna zanotowała 14% wzrost inwestycji w porównaniu do trzeciego kwartału poprzedniego roku, osiągając 10% udziału w wydatkach (około 22 milionów złotych).
Warto odnotować, że w Q3 2015 media drukowane były chętniej wykorzystywane reklamowo. Promocja w magazynach pochłonęła ponad 17 mln złotych (8% wszystkich budżetów). Znaczenie tego kanału znacząco wzrosło, w porównaniu do poprzedniego roku, firmy wydały na magazyny ponad 50% więcej niż w 2014 – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Reklama w magazynach to głównie promocja produktów w czasopismach branżowych, takich jak Poradnik Handlowca, Hurt & Detal, Handel, Życie Handlowe, ale reklamy lokowane były także w magazynach kobiecych oraz w periodykach o gotowaniu. Inwestycje w dziennikach uzyskały jednak najmniej spośród wszystkich mediów – poniżej 1 mln złotych, notując dodatkowo spadek o 24% w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku.
Największy wzrost zaliczyła reklama kinowa. Wydatki na nią wzrosły aż o 91% w stosunku do trzeciego kwartału 2014. W tym kanale ulokowano 8% budżetów, czyli ponad 18 milionów złotych. Natomiast na radio przeznaczono ponad 5 milionów zł, co stanowi 2% SOS.
Ogromne nakłady finansowe na reklamę telewizyjną i kinową w tej kategorii nie dziwią – producenci produktów szybkozbywalnych wiedzą jak łatwo jest je zastąpić produktami konkurencji, dlatego inwestują w promocję w najatrakcyjniejszych kanałach. Ruchomy obraz i dźwięk pozwalają łatwiej dotrzeć do potencjalnego nabywcy i wzbudzić w nim potrzebę zakupu danego produktu. Znaczący wzrost wydatków na reklamę kinową możemy wytłumaczyć mocnymi pozycjami na ekranach, które przyciągały reklamodawców. Mając na uwadze premiery filmowych hitów w obecnym kwartale, można się spodziewać, ze w końcówce roku te wydatki jeszcze się zwiększą – komentuje Piotr Bieńko, Prezes Zarządu Codemedia.